Gå til innhold

Seteleie, hva skjer nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.7.2019 den 3.18, AnonymBruker skrev:

Ikke seteleie, men tverrleie på alle mine tre frem til uke 36/37. Ble henvist til sykehus alle gangene, to av dem snudde babyene seg riktig vei litt før timen på sykehus, mens tredje ble besluttet å ta planlagt ks, hvor barnet snudde seg spontant dagen før. Ved sistnevnte nektet jeg vendingsforsøk fordi jeg hadde morkaken på fremsiden. Ved seteleie kan du fint føde vaginalt dersom bekkenet ditt er stort nok, kjenner mange som har gjort det uten problemer :)

Anonymkode: 85d8e...88b

Hva er grunnen til dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seteleie hele veien her :) Fikk velge mellom KS på lokalsykehuset eller seteleie på modersykehuset. Valgte KS på lokalsykehuset pga lang og dårlig reisevei til modersykehuset. De ville ikke gjøre vendingsforsøk på meg pga morkakens plassering. Vet ikke hvorfor det er sånn, men legen på lokalsykehuset ville hvert fall ikke gjøre det. Jeg fikk velge 100% selv, fikk fullstendig objektive fakta om ks og vf - og ble ikke presset til noen ting :) 

Anonymkode: a6535...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si tusen takk til alle som svarer i denne tråden! Jeg håper at mini lykkes i å snu seg selv de neste ukene (evt. at vendingsforsøk på sykehuset blir vellykket), men det er godt å høre mange forskjellige erfaringer. Var i utgangspunktet ikke veldig begeistret for tanken på KS (være seg hastesnitt eller planlagt), men det viktigste er tross alt at ungen kommer trygt ut, ikke noen slags ide om hvordan jeg ser for meg fødsel "skal" være. Vi får se hva som skjer, men jeg er mye mindre engstelig nå enn da jeg fikk vite baby ligger i seteleie i går!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, venus_ skrev:

Hva er grunnen til dette? 

Større sannsynlighet for morkakeløsning. Jeg hadde i tillegg ikke sentralt festet navlesnor, så jeg var veldig skeptisk til vending uansett. Ser nå at det kan virke som jeg satte meg på bakbeina og nektet, men jeg fikk god informasjon fra legen, og svar på spørsmålene jeg hadde. Så jeg følte at jeg fikk ta et informert og gjennomtenkt valg i samråd med ham. 

Anonymkode: 85d8e...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De turte ikke prøve vending på meg heller, siden de var så redde for svangerskapsforgiftning og morkakeløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/3/2019 at 11:28 PM, Pillarguri said:

Jeg hadde første barnet mitt i seteleie. Ingen gjorde noe forsøk på å snu barnet.  Tok røntgen av bekkenet like før termin. De bestemte at jeg kunne føde normalt.  Fødselen skjedde helt normalt og relativt raskt.  Tok ca 4 timer fra første ri til barnet var ute.  Fikk epidural, og alt gikk helt fint både med meg og barnet.

Samme her! Fødsel tok litt lengre- cirka 10 timer men det var en fin fødsel!

det er større sjanse for ks men er glad for at jeg prøvde og fikk født vaginalt. Kom meg raskt etterpå! 

Anonymkode: 660ed...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uke 33 er veldig tidlig, så det mest sannsynlige er at den snur seg. Ellers er seteleie ingen hinder for vaginal fødsel dersom bekkenet er stort nok. Mange frykter det at rumpa kommer først, men det er ikke det gyn frykter. Mer hodet som er størst og at det kommer sist. Ellers er det en veldig godt overvåket fødsel og lav terskel for konvertering til keisersnitt om det ikke går radig fremover. Setefødsel er ikke noe å grue seg for-ville gjort det igjen!!

Anonymkode: 933bc...260

Enig i at det fortsatt er tidlig. Det er kun en liten prosent som faktisk ligger i seteleie ved termin. 

Og så veldig viktig poeng det du nevner. Det å føde en baby brettet i to er det mange tenker på ved seteleie og at det skal være ekstra vondt. Det er det ikke, men det er denne risikoen for at hodet kan bli sittende igjen, fordi haka virker som en mothake. Som gjør at ikke alle sykehus tar i mot setefødsler og ikke alle gravide får føde i seteleie, samt at disse fødslene er godt overvåket. Til meg sa de at så lenge den fødende fyller kriteriene (ikke for stor eller liten baby, gode bekkenmål, man selv er frisk bl.a.), og sykehuset har mange setefødsler i året og dermed god kompetanse på det, regnes en setefødsel å ha lik risiko som en hodefødsel. Fordi kvinnene som får føde vaginalt er "selektert" og fødselen har ekstra overvåkning. 

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved setefødsel er det vel pga en lege som forløser og ikke en jordmor. Mener å huske at de tar et bestemt grep rundt barnet i det han/hun kommer ut? Husker jeg riktig tro? 

Anonymkode: d1909...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved setefødsel er det vel pga en lege som forløser og ikke en jordmor. Mener å huske at de tar et bestemt grep rundt barnet i det han/hun kommer ut? Husker jeg riktig tro? 

Anonymkode: d1909...c2b

Ja, det er riktig. De bruker et spesielt grep hvor de drar haka nærmere brystet ved å stikke fingrene i munnen på babyen når hodet er på vei ut, hvis jeg husker riktig. For å prøve å motvirke mothake-effekten. Det er lege som styrer en setefødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom tredjemann med rompa først. Han lå i seteleie ifra uke 24 (hadde jevnlig ultralyd pga andre årsaker). De ville ikke gjøre vendingsforsøk siden det mest sannsylig var en grunn for at han lå sånn, siden jeg har en liten skillevegg i livmora. Men hadde utrolig flott fødsel, uten epidural. Han var ute på under 1t. Så min frykt for lang setefødsel var unødvendig

Anonymkode: 3c0ae...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 4.7.2019 den 3.18):

Ikke seteleie, men tverrleie på alle mine tre frem til uke 36/37. Ble henvist til sykehus alle gangene, to av dem snudde babyene seg riktig vei litt før timen på sykehus, mens tredje ble besluttet å ta planlagt ks, hvor barnet snudde seg spontant dagen før. Ved sistnevnte nektet jeg vendingsforsøk fordi jeg hadde morkaken på fremsiden. Ved seteleie kan du fint føde vaginalt dersom bekkenet ditt er stort nok, kjenner mange som har gjort det uten problemer :)

Anonymkode: 85d8e...88b

Hva var grunnen til at du nektet for vendingsforsøk når livmoren lå på framsiden? Jeg er i samme situasjon, men får så lite info av jordmor, og dermed ikke info nok til at jeg opplever at medbestemmelsesretten min ivaretas. Synd at kapasiteten er så sprengt at man ikke for nok oppfølging. Har bare fått vite at morkaka ligger på fremsiden og at eneste konsekvens er at jeg ikke kjenner sparkene så godt, og deretter at jeg må inn på veldig om noen dager om ikke baby har snudd seg selv. 

Anonymkode: 35580...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva var grunnen til at du nektet for vendingsforsøk når livmoren lå på framsiden? Jeg er i samme situasjon, men får så lite info av jordmor, og dermed ikke info nok til at jeg opplever at medbestemmelsesretten min ivaretas. Synd at kapasiteten er så sprengt at man ikke for nok oppfølging. Har bare fått vite at morkaka ligger på fremsiden og at eneste konsekvens er at jeg ikke kjenner sparkene så godt, og deretter at jeg må inn på veldig om noen dager om ikke baby har snudd seg selv. 

Anonymkode: 35580...7ba

Husk: Du må ingenting. Forsøk på vending kan du motsette deg hvis du føler det blir for risikofylt. Det er ikke noe de kan tvinge deg til.

Anonymkode: 7d43d...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg selv hadde en baby i tverrleie og morkake foran. Da var det aldri snakk om noe vendingsforsøk. Ble satt opp til planlagt ks og hadde en veldig god opplevelse.

Anonymkode: 7d43d...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min snudde seg på vei ut, helt i siste liten. Gjengen som skulle ta imot skjønte ingenting når det plutselig kom et hårete hode ut først. :plystre:

Anonymkode: ccc36...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tvillinger i magen. Begge i sete, men jenta klarte å snu seg i uke 34. Gutten ble født i seteleie.

Jeg foretrekker seteleie for min del. 

Anonymkode: 4d274...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille snudde seg mange ganger helt fram til uke 37. Da lå hun i seteleie og de foretok vending. Det gikk kjempefint! Satt i gang fødsel rett etterpå slik at hun ikke skulle snu seg igjen. Hadde en super fødsel 😊

Anonymkode: 51292...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...