AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Hei! Når her som har/har hatt babyer i seteleie? Kan dere fortelle litt om hva som skjer, løste det seg selv? Ble noe gjort for å forsøke å flytte baby til riktig posisjon, eller målinger tatt for å sikre trygg fødsel etc? Endte det med vaginal fødsel, keisersnitt, hastesnitt? Gikk evt vaginal fødsel bra? Så mange spørsmål! 😅 Jeg er 33 uker på vei, og var til føden i dag grunnet drastisk endring/minking i de vanlige fosterbevegelsene. Det viste seg at den lille frekkasen rett og slett har lagt seg i seteleie, og derfor føles bevegelsene så annerledes. Det er jo lenge igjen ennå, så har jo et lite håp om at han rett og slett flytter seg tilbake av seg selv 🤞🤞 Setter stor pris på å høre andres erfaringer! Anonymkode: bff7b...4f0 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Jeg hadde vannavgang i uke 36 - ble hastekeisersnitt. Hadde en fin opplevelse og ville nok aldri forsøk vending eller naturlig fødsel. Anonymkode: 04762...b78 1
Pillarguri Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Jeg hadde første barnet mitt i seteleie. Ingen gjorde noe forsøk på å snu barnet. Tok røntgen av bekkenet like før termin. De bestemte at jeg kunne føde normalt. Fødselen skjedde helt normalt og relativt raskt. Tok ca 4 timer fra første ri til barnet var ute. Fikk epidural, og alt gikk helt fint både med meg og barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 Seteleie uke 32, hadde snudd seg spontant til uke 35 Uten at jeg kjente det. Anonymkode: 5ab07...a86
cinderella_h Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 Oppdaget seteleie i uke 35..... Men så snudde den seg i uke 36 og det var merkbart. Hadde noen skikkelig smerter og bevegelser og fikk dagen etter bekreftet at nå lå hodet riktig vei. Så babyen din kan fortsatt snu seg på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 Seteleie hele veien. Gjorde vendingsforsøk som ikke var vellykket. Tok røntgen av bekken og ble bestemt vanlig fødsel (fikk velge selv). To uker før termin oppdaget de lite fostervann og vekstavvik pg da fikk jeg ikke føde, og ble KS i stedet. Det gikk fint, glad for at set ble som det ble. Anonymkode: c2535...038 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 Ikke seteleie, men tverrleie på alle mine tre frem til uke 36/37. Ble henvist til sykehus alle gangene, to av dem snudde babyene seg riktig vei litt før timen på sykehus, mens tredje ble besluttet å ta planlagt ks, hvor barnet snudde seg spontant dagen før. Ved sistnevnte nektet jeg vendingsforsøk fordi jeg hadde morkaken på fremsiden. Ved seteleie kan du fint føde vaginalt dersom bekkenet ditt er stort nok, kjenner mange som har gjort det uten problemer Anonymkode: 85d8e...88b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8 Skrevet 4. juli 2019 Masse god info fra dyktig lege🙌🏻 Anbefaler deg å høre på den❤️ Anonymkode: 01900...e5b 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #9 Skrevet 4. juli 2019 Seteleie på begge barna, begge snudde seg i uke 37. Problemfritt Lykke til! Anonymkode: 5499c...58c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 Min lå i seteleie hele veien. Ble gjort vendingsforsøk. Ville ikke gjort det igjen. Babyen satt helt fast og magen ble blå. Helt unødvendig. Fikk velge mellom ks og vaginalt. Selv om de presset litt på med vaginalt. Jeg ville ha ks så derfor tok vi ikke røntgen av bekken. Alt gikk veldig fint! Anonymkode: 5bdf4...592
Eliza Doalot Skrevet 4. juli 2019 #11 Skrevet 4. juli 2019 Det ble oppdaget at barnet lå i seteleie i uke 36/37. Vending ble forsøkt, uten hell. Dette var mitt andre barn, så dermed var det kjent hvor stort barn kroppen min i hvertfall kunne takle. Barnet i magen ble vekstestimert, og vi og sykehuset ble enige om at jeg skulle prøve vaginal fødsel, og fødselen startet av seg selv før termin. Samtidig ble det satt opp time til keisersnitt et par dager før termin. Kommunikasjonen med fødselslege og sykehus var veldig god hele veien. Jeg kunne velge keisersnitt om jeg ønsket det, når som helst i prosessen, og følte meg veldig godt ivaretatt. Fødselen startet med vannavgang, som med barn i seteleie betyr ambulanse og sengeleie, frem til man er sikker på at navelsnoren ikke havner i klem. For meg tok det litt over et døgn (et forferdelig kjedelig døgn). Dessverre startet ikke riene av seg selv, så 36 timer etter vannavgang ble jeg forsøkt satt i gang med tabletter og etterhvert drypp. Jeg fikk til slutt rier, men dessverre ikke effektive nok til at barnet kunne fødes vaginalt, og det endte dermed med keisersnitt. Selv om prosessen ble lang, følt jeg aldri noe annet enn at jeg ble tatt godt vare på, hørt og at jeg hadde full kontroll på situasjonen. 1
Vera Vinge Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 Mitt barn i seteleie snudde seg ikke. De tok røntgen av bekkenet og vekstestimerte barnet, og anbefalte vaginal fødsel. Jeg hørte på dem, og hadde en veldig fin opplevelse. 2
Twilight_Sparkle Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 Min hadde snudd seg fra hodeleie til seteleie på kontroll i dag uke 35+0. Jordmor sa det var for tidlig med vendingsforsøk men fikk time til ny kontroll 37+0. Har h*n ikke snudd seg selv til da får vi tilbud om vendingsforsøk og evt samtaler/ oppfølging om fødselsalternativer. Kjerringråd for å få luringen til å snu seg tilbake mottas med takk 😂 Fremdeles godt med plass der inne, tror h*n snudde seg relativt nylig ut i fra sparkemønster.
cinderella_h Skrevet 4. juli 2019 #14 Skrevet 4. juli 2019 Et kjerringråd jeg fikk var en øvelse hvor man står på alle fire med rumpa øverst og overkropp ned mot bakken eller sofa...eller hva du måtte velge... jeg gjorde dette neon ganger og min snudde seg. Vet ikke om det var sammenheng da. Men det gjorde intenst vondt de dagene babyen jobbet for å snu seg... og merket godt et endret bevegelsesmønster.. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 Fødte i seteleie og hadde en flott opplevelse med det! 👌 Anonymkode: c9c8c...7a1 1
Marimba Skrevet 4. juli 2019 #16 Skrevet 4. juli 2019 Jeg fødte vaginalt med seteleie. Ble igangsatt i uke 37 pga høyt blodtrykk/svangerskapsforgiftning. Fra vannet gikk og første rie kom tok det 50 minutter til hun var ute, så jeg rakk aldri den epiduralen som egentlig er standard prosedyre både ved setefødsel og svangerskapsforgiftning. Men duverden for en fantastisk opplevelse! Var i storform rett etterpå.
VickyB Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 (endret) Er i samme situasjon, også uke 33. Seteleie ved forrige kontroll, ble veldig stressa av det, men etter det tror jeg hun har snudd seg rundt minst tre ganger 😂 først riktig vei, så feil vei igjen (kjente da veldig tydelig hodet under ribbeina og at magen "satt" mye høyere igjen dagen etter) og så rett vei igjen, tror jeg iallfall, i natt. Det var innmari vondt og fikk ikke sovet noe særlig, så jeg håper ikke hun har tenkt å holde på sånn lenge... Poenget er vel at de kan turne rundt ganske mye i disse ukene. Jordmor sa at de sjekker igjen i uke 36 og sender til UL uka etter hvis ungen fortsatt ligger i seteleie, og at det ikke er noe poeng i å tenke for mye på det før det. Lettere sagt enn gjort, og jeg håper virkelig ikke det må bli ks, men vi får bare ta det med ro da foreløpig TS... Endret 4. juli 2019 av VickyB
prettylittlemisfit Skrevet 4. juli 2019 #18 Skrevet 4. juli 2019 Lille prinsessa i magen satt på rumpa med føttene under seg omtrent hele svangerskapet. Det var vel heller litt mer fotleie enn seteleie. Hadde akkurat bikka uke 38 da jeg fikk rier og begynnende åpning. De prøvde 3 ganger med utvendig snuing, uten hell. Ble tatt med halvakutt ks under 1 time etterpå. 16 dager for tidlig, skulle egentlig bli født i dag. Hadde jeg født vaginalt hadde mest sannsynlig den ene foten kommet ut, og den andre kilt seg fast og jeg orker ikke en gang å tenke på hva som hadde skjedd. Jeg sliter veldig med å akseptere at det ble ks, fordi jeg hadde sett for meg noe helt annet, som å få henne på brystet med en gang og få den første tiden sammen med henne. Jeg fikk bare se henne i 10 sekunder før de tok henne bort. Ks er ingen enkel vei ut, for de som tror og tenker det. Håper virkelig babyen snur seg selv, eller at de klarer å snu utvendig, lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #19 Skrevet 4. juli 2019 På 3.7.2019 den 23.12, AnonymBruker skrev: Hei! Når her som har/har hatt babyer i seteleie? Kan dere fortelle litt om hva som skjer, løste det seg selv? Ble noe gjort for å forsøke å flytte baby til riktig posisjon, eller målinger tatt for å sikre trygg fødsel etc? Endte det med vaginal fødsel, keisersnitt, hastesnitt? Gikk evt vaginal fødsel bra? Så mange spørsmål! 😅 Jeg er 33 uker på vei, og var til føden i dag grunnet drastisk endring/minking i de vanlige fosterbevegelsene. Det viste seg at den lille frekkasen rett og slett har lagt seg i seteleie, og derfor føles bevegelsene så annerledes. Det er jo lenge igjen ennå, så har jo et lite håp om at han rett og slett flytter seg tilbake av seg selv 🤞🤞 Setter stor pris på å høre andres erfaringer! Anonymkode: bff7b...4f0 Uke 33 er veldig tidlig, så det mest sannsynlige er at den snur seg. Ellers er seteleie ingen hinder for vaginal fødsel dersom bekkenet er stort nok. Mange frykter det at rumpa kommer først, men det er ikke det gyn frykter. Mer hodet som er størst og at det kommer sist. Ellers er det en veldig godt overvåket fødsel og lav terskel for konvertering til keisersnitt om det ikke går radig fremover. Setefødsel er ikke noe å grue seg for-ville gjort det igjen!! Anonymkode: 933bc...260 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #20 Skrevet 5. juli 2019 Tusen takk for så mange og så gode svar, alle sammen! 😍 Vi har hatt litt andre ting å stri med også, høye mengder fostervann ble.a., som i seg selv medfører en del risiko. Men på den fronten ser gudskje lov ting bedre ut! Med all bekymringen knyttet til det så bekymrer ikke seteleie meg så mye nå, mye også takket være dere 🤗 Det er vel som vi hører; viktig å møte graviditet og fødsel med et åpent sinn! Blir hvertfall spennende å se hva som skjer etterhvert som ukene går. Krysser fingrene for at den lille løser dette helt selv, også for alle dere andre med seteleie-babyer! 😊 TS Anonymkode: bff7b...4f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå