Gå til innhold

Ny skolesekk i 2.klasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en beckmann sekk til poden til skolestart i fjor(1.klasse). Jeg spurte den ansatte om hvor lenge denne sekken var ment å vare. Hun sa opp til 3./4.klasse. Ser nå mye sekker fra Beckmann som selges til bruk i 2.-4.klasse. Der kan da ikke være nødvendig å skifte dekk så ofte? Hva er standard for deres barn litt oppi skolealder?

Anonymkode: 362f7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man trenger ikke bytte sekk før i 5.klasse eller når sekken er ødelagt, men mange kommuner gir bort sekker til 1.klassingene, og da må man kjøpe ny sekk til 2.klasse.

Anonymkode: 7cccc...128

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal vi bytte nå.  Nå går han i 4. Han har alltid med en haug bøker og ark, i tillegg er han lang, så sekken ble for liten. 

Andreklasse sekken ser jeg på som salgstull. Noe de selger kun for å selge og tjene penger. 1-4kl sekken holder lenge. 

Anonymkode: 976ec...bf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune fikk førsteklassingene sekk med kommunen, dette er greit nok men sekkene har utrolig dårlig kvalitet. Vi endte opp med å bytte til en annen sekk i 2. Klasse. Vi valgte da å bestille en 1. Klasse sekk sånn som disse:

https://www.skolesekker.no/1-klasse/skolesekk/beckmann

De andre ble for store for vår jente. 

Anonymkode: e7d89...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk brukte 1. klasse-sekken til 4. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk gratis sekk i første klasse. Alle hadde lik sekk, så ble jo bare kaos og ingen fant sekken sin... I tillegg hadde ikke gratissekken nøkkelholder, noe som har vært nyttig i andre klasse da barnet som regel kommer hjem til tomt og låst hus. Han har nøkkel som sitter fast i ei snor i sekken. 

Anonymkode: a5a73...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mariell77 skrev:

Vi kjøper nye sekker i 1, 4, 8 og vgs

Dette høres fornuftig ut, men om man får de sekkene med kommunen så må man bytte i 2. Klasse pga dårlig kvalitet. 

Anonymkode: e7d89...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde beckmann-sekk fra 1. klasse og fikk ny til 4. klasse. 

Anonymkode: 72212...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kjøpte en beckmann sekk til poden til skolestart i fjor(1.klasse). Jeg spurte den ansatte om hvor lenge denne sekken var ment å vare. Hun sa opp til 3./4.klasse. Ser nå mye sekker fra Beckmann som selges til bruk i 2.-4.klasse. Der kan da ikke være nødvendig å skifte dekk så ofte? Hva er standard for deres barn litt oppi skolealder?

Anonymkode: 362f7...2e7

Er ikke dette noenlunde det samme da? Så sant barnet ditt har en gjennomsnittshøyde for alderen, så bør det gå helt fint fram til 4. klasse med den dere kjøpte i fjor.

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk gratis sekk i første klasse. Alle hadde lik sekk, så ble jo bare kaos og ingen fant sekken sin... I tillegg hadde ikke gratissekken nøkkelholder, noe som har vært nyttig i andre klasse da barnet som regel kommer hjem til tomt og låst hus. Han har nøkkel som sitter fast i ei snor i sekken. 

Anonymkode: a5a73...cf1

Nå har ikke jeg barn, men jeg kan tenke meg for et kaos det er når alle har like sekker, enten det står navn på eller ei. Jeg syntes det var vanskelig til langt opp i barneskole-alder. Mange i klassen min hadde brune sekker i lær, - både gutter og jenter. Selv om sekker også var ulike hadde jeg en tendens til å ta feil hvis vi hadde plassert sekkene et annet sted enn ved siden av pultene.

Jeg var også et "nøkkelbarn", men jeg fikk ikke lov å ha nøkkelen hengende synlig på utsiden av sekken. Den måtte ligge i en liten lomme, eller nede i sekken foran bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

men mange kommuner gir bort sekker til 1.klassingene, og da må man kjøpe ny sekk til 2.klasse.

Hvorfor må man det? Datteren min fikk gratis sekk nå før sommeren, den virker like stor som de jeg selv har kjøpt til de andre barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Hvorfor må man det? Datteren min fikk gratis sekk nå før sommeren, den virker like stor som de jeg selv har kjøpt til de andre barna. 

Kommuner som gir bort sekker til førsteklassinger gjør jo det hvert år. Det er bl.a. for å signalisere at det er en førsteklassing. Det er da feil at andreklassinger skal bruke førsteklasse-sekken sin på skolen når de går i andre klasse. Kjøp ny i andre klasse så det ikke ser så forvirrende og falskt ut. Går barn fra andre klasse og oppover med sekker for førsteklassinger på ryggen gir det feil signalement. Kjøp ny til andre klasse, og bruk evt den fra førsteklasse til andre ting. Går ut fra at barna ønsker å bytte når de begynner i andre klasse likevel, og de vet at det er førsteklassinger som går med slike sekker.

Når barnet ditt begynner i andre klasse kan det evt. være aktuelt å arve hvis barnet ønsker det, og hvis sekken ikke er for slitt. Du får vente og se...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Millimani skrev:

Kommuner som gir bort sekker til førsteklassinger gjør jo det hvert år. Det er bl.a. for å signalisere at det er en førsteklassing. Det er da feil at andreklassinger skal bruke førsteklasse-sekken sin på skolen når de går i andre klasse. Kjøp ny i andre klasse så det ikke ser så forvirrende og falskt ut. Går barn fra andre klasse og oppover med sekker for førsteklassinger på ryggen gir det feil signalement. Kjøp ny til andre klasse, og bruk evt den fra førsteklasse til andre ting. Går ut fra at barna ønsker å bytte når de begynner i andre klasse likevel, og de vet at det er førsteklassinger som går med slike sekker.

Når barnet ditt begynner i andre klasse kan det evt. være aktuelt å arve hvis barnet ønsker det, og hvis sekken ikke er for slitt. Du får vente og se...

Sant nok. Tenkte ikke på det. Har ikke noe problem med å kjøpe sekk til neste år, hadde tenkt å gjøre det i år også. Visste ikke at de hadde begynt å gi ut sekker. Så det ble en bonus 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at man bytter sekk er at eldre barn har fler bøker og sekken må tåle mer

1-4./5.klasse Beckman sekker er 22L

5.klasse og oppover er 30-32L

Så man trenger egentlig bare å bytte to ganger. Flere velger også litt barnslig design på 2.klasse sekkene og derfor vanlig å bytte etterhvert også🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Sant nok. Tenkte ikke på det. Har ikke noe problem med å kjøpe sekk til neste år, hadde tenkt å gjøre det i år også. Visste ikke at de hadde begynt å gi ut sekker. Så det ble en bonus 😊

Mange kommuner har gjort det i flere år, men tydeligvis ikke alle :) Litt ulik praksis fra kommune til kommune da, tydeligvis. I kommunen jeg bor i begynte de med den praksisen i 1997 - altså det første året seksåringer begynte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune fikk vi ikke sekk til førsteklassingen i fjor, og tror ikke det er delt ut i år heller. 

Vi kjøpte Beckmann-sekk i fjor, og har ingen planer om å kjøpe ny sekk før om et par år. Eller når den blir ødelagt eventuelt. Nå har den også fått en runde på 40 grader i vaskemaskina så den ser litt freshere ut. Det er mulig refleksene ikke tåler så godt å bli vasket i maskin, men i den mørke tiden brukes det uansett reflekstrekk utenpå sekken og reflekser på klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beckmannsekken (22L) varte fra 1.-5.klasse. Da begynte den å bli såpass sliten at det ble kjøpt større 30-32L) og ny sekk sommeren før de begynte i 5.kl.

Trenger ikke styre mer med det kjøpspresset. Man kjøper det man ønsker og kan, når man vil.

Anonymkode: e7ea6...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Millimani skrev:

Kommuner som gir bort sekker til førsteklassinger gjør jo det hvert år. Det er bl.a. for å signalisere at det er en førsteklassing. Det er da feil at andreklassinger skal bruke førsteklasse-sekken sin på skolen når de går i andre klasse. Kjøp ny i andre klasse så det ikke ser så forvirrende og falskt ut. Går barn fra andre klasse og oppover med sekker for førsteklassinger på ryggen gir det feil signalement. Kjøp ny til andre klasse, og bruk evt den fra førsteklasse til andre ting. Går ut fra at barna ønsker å bytte når de begynner i andre klasse likevel, og de vet at det er førsteklassinger som går med slike sekker.

Når barnet ditt begynner i andre klasse kan det evt. være aktuelt å arve hvis barnet ønsker det, og hvis sekken ikke er for slitt. Du får vente og se...

I Trøndelag får førsteklassingene sekk fra Trygg trafikk, med ulikt design fra år til år. Så her har mange sekken sin også i andreklasse, noen kommer med ny sekk, mens andre bytter når barnet skal opp i tredje.

Det blir uansett ikke kaos, elevene henger på nøkkelringer etc som gjør at de skiller seg fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper da ny sekk når sekken er blitt for liten til eleven!

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en beckmann sekk til poden til skolestart i fjor(1.klasse). Jeg spurte den ansatte om hvor lenge denne sekken var ment å vare. Hun sa opp til 3./4.klasse. Ser nå mye sekker fra Beckmann som selges til bruk i 2.-4.klasse. Der kan da ikke være nødvendig å skifte dekk så ofte? Hva er standard for deres barn litt oppi skolealder?

Anonymkode: 362f7...2e7

 

Anonymkode: eba43...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Millimani skrev:

Går barn fra andre klasse og oppover med sekker for førsteklassinger på ryggen gir det feil signalement.

Jepp, når andreklassingen har gjort sitt første brekk, er det avgjørende at hun ikke beskrives som førsteklassing i ettersøkningen. Det er en viktig del av foreldreansvaret å legge til rette for hurtig identifisering av de småkriminelle!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...