Gå til innhold

Jeg trenger litt hjelp igjen.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

I dag sa en venn at jeg ikke liker autoriteter. Har aldri tenkt over det. Da tenker jeg de" som bestemmer" over deg. Men jeg har aldri hatt problemer med foreldre, lærere eller politi( om de kom inn i bildet). Så betyr "autoriteter" noe mer? 

Vi fikk liksom ikke snakket ferdig fordi flere kom. Så jeg ble sittende å lure litt på dette..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de mener at man ikke liker å bli fortalt hva man skal gjøre.
Jeg liker heller ikke autoriteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har en naturlig autoritet over kvinner. Kanskje du har en liten motvilje mot menn?

Anonymkode: 3602c...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CabinCruiser skrev:

Tror de mener at man ikke liker å bli fortalt hva man skal gjøre.
Jeg liker heller ikke autoriteter.

Men det blir litt feil ordbruk. Hvis man ikke har problemer med de aller fleste lærere og politifolk, så ville jeg heller sagt at man ikke liker autoritære mennesker. Uansett hvilken posisjon de har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Men det blir litt feil ordbruk. Hvis man ikke har problemer med de aller fleste lærere og politifolk, så ville jeg heller sagt at man ikke liker autoritære mennesker. Uansett hvilken posisjon de har. 

Er nok ikke helt uenig med deg der nei.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at vennen din mente at du ikke liker å innrette deg etter det andre bestemmer ? Det er jo noe vi alle må gjøre, ganske ofte faktisk. Som barn er det våre foreldre som bestemmer (forhåpentligvis), og på skolen skal ideellt sett læreren ha siste ordet. I en arbeidssituasjon ville det bli helt kaos hvis alle skulle være litt sjef. Så det å klare å innrette seg etter andres avgjørelser, fordi om man ikke er 100% enig, er en ganske viktig egenskap.

Det betyr dog ikke at man alltid skal bare tåle og tie. Men alt til sin tid.

Anonymkode: aba60...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Tror de mener at man ikke liker å bli fortalt hva man skal gjøre.
Jeg liker heller ikke autoriteter.

Ok. Nei det er sant. Det liker jeg ikke! Men jeg er ikke heelt vrang..... Håper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn har en naturlig autoritet over kvinner. Kanskje du har en liten motvilje mot menn?

Anonymkode: 3602c...059

Kutt ut. Nei, jeg har ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn har en naturlig autoritet over kvinner. Kanskje du har en liten motvilje mot menn?

Anonymkode: 3602c...059

Hei du!

Slutt å lek med fyrstikker så nære den store dammen med bensin 😆

Anonymkode: 293e7...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Men det blir litt feil ordbruk. Hvis man ikke har problemer med de aller fleste lærere og politifolk, så ville jeg heller sagt at man ikke liker autoritære mennesker. Uansett hvilken posisjon de har. 

Ah. Autoritære er ikke nødvendigvis autoriteter? Da kan jeg skjønne litt mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Men det blir litt feil ordbruk. Hvis man ikke har problemer med de aller fleste lærere og politifolk, så ville jeg heller sagt at man ikke liker autoritære mennesker. Uansett hvilken posisjon de har. 

Nettopp. Autoriteter og autoritær er to forskjellige ting. Autoritær er knyttet til språk og adferd. Autoriteter til posisjon og makt. 

Endret av Nooni
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Ok. Nei det er sant. Det liker jeg ikke! Men jeg er ikke heelt vrang..... Håper jeg. 

Jeg pleier å si til de som måtte ønske å fortelle meg at jeg er evt vanskelig, bestemt, sta eller vrien at det finnes en rett og en mindre rett måte å snakke med meg på. For det første, snakk med meg, ikke til meg - og da er du kommet langt. Hersketeknikker får meg til å gå i stå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nooni skrev:

Autoriteter og autoritær er to forskjellige ting. Autoritær er knyttet til språk og adferd. Autoriteter til posisjon og makt. 

Ok. Jeg skjønner litt mer nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også dreie seg om overordnede på arbeidsplasser, lag og foreninger osv.

Enkelte må være sin egen sjef, mens andre synes det er helt fint å la seg lede.

Anonymkode: 293e7...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Ah. Autoritære er ikke nødvendigvis autoriteter? Da kan jeg skjønne litt mer. 

Autoriteter er de som faktisk har lovlig makt over deg. Foreldre frem til du er voksen, politi, lærere, sjef osv. 

De trenger ikke nødvendigvis å være autoritære personer. Er man autoritær så bruker man makt, og på en mer brutal måte enn de fleste (gode) foreldre, lærere, sjefer og politifolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nooni skrev:

Autoriteter og autoritær er to forskjellige ting. Autoritær er knyttet til språk og adferd. Autoriteter til posisjon og makt. 

Nettopp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også dreie seg om overordnede på arbeidsplasser, lag og foreninger osv.

Enkelte må være sin egen sjef, mens andre synes det er helt fint å la seg lede.

Anonymkode: 293e7...237

Jeg er ikke noen sjefstype! Jeg kan få oppdrag hvilket er min greie. Men det kan bestå i å lede et prosjekt. Har aldri hatt problemer med sjefer heller. Unntatt en disputt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte mer nå. Ble noe forfjamset når han sa det. Det var overaskende da jeg som sagt forbandt autoritet for noe annet enn å VÆRE autoritær

 Takk for oppklaring og svar dere! Får tenke litt videre nå 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hende at vennen din mente at du ikke liker å innrette deg etter det andre bestemmer ? Det er jo noe vi alle må gjøre, ganske ofte faktisk. Som barn er det våre foreldre som bestemmer (forhåpentligvis), og på skolen skal ideellt sett læreren ha siste ordet. I en arbeidssituasjon ville det bli helt kaos hvis alle skulle være litt sjef. Så det å klare å innrette seg etter andres avgjørelser, fordi om man ikke er 100% enig, er en ganske viktig egenskap.

Det betyr dog ikke at man alltid skal bare tåle og tie. Men alt til sin tid.

Anonymkode: aba60...eea

Ok. Jeg innretter meg kanskje ikke nok. Har aldri hørt om det ang meg før. Men jeg liker IKKE at folk avgjører noe over hodet mitt. Jeg liker ikke å bli fortalt hva jeg skal gjøre UTENOM jobb

 Da VIL jeg få oppgaver. Hm 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg skjønte mer nå. Ble noe forfjamset når han sa det. Det var overaskende da jeg som sagt forbandt autoritet for noe annet enn å VÆRE autoritær

 Takk for oppklaring og svar dere! Får tenke litt videre nå 😄

Men det var jo du som tenkte riktig, og han som ordla seg feil. Eller har misforstått deg. Siden du følte det var feil at du ikke liker autoriteter, da du vanligvis ikke har noen opposisjon mot de fleste autoriteter, bortsett fra om de er autoritære. Husk at folk som ikke er autoriteter (venner, familie og kjærester) også kan være autoritære. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...