Gå til innhold

Ikea møbler, festing til veggen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har diverse møbler fra Ikea som det er anbefalt at man skal feste til veggen.... Gjør dere det? Jeg forstår de som har barn naturligvis, men jeg selv er singel og har hverken samboer, barn eller dyr. Har heller ingen planer om det i fremtiden heller. Vurderer å ikke feste kommoden og bokhyllen til veggen, rett og slett fordi det ikke er behov for det og da kan jeg også flytte på det slik jeg vil og ikke lage flere merker enn nødvendig i veggen (jeg leier). Syns alle møblene kjennes stødige ut så ser ikke helt poenget med å feste de? 

Anonymkode: 620d8...5d4

Skrevet (endret)

Hvis du fester dem til veggen, så finn ut hvor stenderne ligger i veggen og skru møblene til dem. Da slipper du tenke på at møblene ramler ned og tar med seg sponplater\gipsplater i fallet. Å feste til stenderne, sikrer en god forankring, hvis møblene er tunge eller blir å ha stor tyngde på seg.

Endret av TrekStar
Gjest #Rasshøl
Skrevet

Jeg har noen høye hyller som ser ut som IKEA hyller, men de er ikke fra IKEA. Jeg har fastet den ene i veggen, fordi det er tunge kjøkken ting i den. Da slipper man at hyllen eventuelt velter. Det er kun en skrue  som er festet i en stropp, oppe bakpå hyllen. Den syns ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri gjort. Men ville gjort om jeg hadde barn. 

Anonymkode: cfd31...091

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri festet møbler fra IKEA (eller andre steder) til veggen. Er det folk som gjør det, altså? Trodde den delen av bruksanvisningen kun er med for at IKEA ikke skal bli saksøkt hvis en ulykke inntreffer. Jeg anser det som svært lite sannsynlig å bli skadet av Billy-hyllene mine, eneste grunn til eventuelt å skru fast møbler hadde vært om jeg bodde på et jordskjelvutsatt sted. 

Anonymkode: 7e8ab...169

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har barn som klatrer på møblene, så ville jeg droppet å feste de. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri festet møbler fra IKEA (eller andre steder) til veggen. Er det folk som gjør det, altså? Trodde den delen av bruksanvisningen kun er med for at IKEA ikke skal bli saksøkt hvis en ulykke inntreffer. Jeg anser det som svært lite sannsynlig å bli skadet av Billy-hyllene mine, eneste grunn til eventuelt å skru fast møbler hadde vært om jeg bodde på et jordskjelvutsatt sted. 

Da jeg bestemte meg for å feste hyllen, ristet hele huset i flere måneder da de med sprengning og bygde en blokklignende bolig rett i nærheten. Det ristet så ille at ting datt ned fra veggen, og da jeg allikevel hadde skrutrekkeren rett i nærheten var det like greit å feste hyllen, så den ikke skulle dette ned trappa. 

Endret av #Rasshøl
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo skjedd at barn har dødd som følge av ulykke med kommode som ikke har vært festet til veggen, dette gjelder vell Malm kommoden (det er også en av de jeg har kjøpt, men den fester jeg ikke altså, jeg har ikke tenkt å klatre i kommoden). 

Jeg er fortsatt usikker, men foreløpig venter jeg med å feste det til veggen. Er kun bøker og noen få dekorasjonsgreier som skal stå i bokhylla uansett. Hadde det vært verdisaker og knusende ting derimot hadde jeg nok festa den. 

Er tilnærmet 0% sjanse for at det blir sprengningsarbeid i nærheten av der jeg bor også, for der er ikke noe å sprenge, hehe. Jordskjelv ser jeg på som høyst usannsynlig, og slike små skjelv vi noen få ganger opplever kjennes knapt i huset. 

Anonymkode: 620d8...5d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fester alltid til veggen. 

Anonymkode: bab3c...b21

AnonymBruker
Skrevet

Man kan velge på enkelte møbler å ikke skru de opp, men anbefales å gjøre det av sikkerhetsgrunnlag. (at den ikke skal velte etc.) Jeg bor i utleieleilighet og har ikke gjort det 

Anonymkode: 7d3bf...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det ikke, det gjelder en bokhylle og en kommode. Men hadde jeg hatt barn eller dyr så hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: d9eb4...309

Skrevet (endret)

Jeg har den store Malm-kommoden med 6 skuffer og har ved minimum to anledninger fått den over meg...
Det gjør vondt, og hadde jeg vært et barn hadde jeg vært ganske død eller hardt skadet som resultat.
Jeg er klar over at den burde skrus til veggen, men har sålangt ikke hatt kommoden plassert et sted hvor det lar seg gjøre bra.

Den skal byttes ut med et ordentlig garderobeskap uansett.

Bokhyllene har jeg også, men da de er skrudd fast til en hjørnedel så velter de ikke med det første.

Endret av Emmelise
skriveleif
AnonymBruker
Skrevet

Før barn, nei. Jeg lastet dem heller "fornuftig", med tunge ting i de nederste hyllene/skapene, og lette ting øverst, så det ble stabilt. 

Hadde de vinglet, hadde jeg festet. 

Etter barn er det "Fest all the things!!" som gjelder.. . 

Anonymkode: 76af9...0aa

Gjest LaptopPute
Skrevet

Har aldri skrudd noe fast. Og trenger ikke barnesikring da jeg lever lykkelig barnefritt.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri skrudd fast sånt i veggen. 
Har ikke barn, men har katter som klatrer over alt. Har aldri merket at bokhyllene har vippet engang. 

Anonymkode: 1d771...cf3

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skrudd fast sånt i veggen. 
Har ikke barn, men har katter som klatrer over alt. Har aldri merket at bokhyllene har vippet engang. 

Nå veier en katt en god del mindre enn en toåring, da... 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn og har aldri festet noe til veggen. Passer på å ha de tyngste tingene lavest i slike møbler.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå veier en katt en god del mindre enn en toåring, da... 

En katt på over 7 kg som tar sats å sparker fra på toppen av 220cm bokhylle kan utløse større kraft enn en toåring som prøver klatre på nederste hylle... 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En katt på over 7 kg som tar sats å sparker fra på toppen av 220cm bokhylle kan utløse større kraft enn en toåring som prøver klatre på nederste hylle... 

Og en toåring på 13 kg når langt høyere opp enn til nederste hylle.... En toåring på 13 kg som får tak i øverste skuffen på en svær malm-kommode, kan helt fint få veltet den over seg. Samme med en billy-hylle, ungen når gjerne opp til midt på hyllen med hendene om den prøver ta en pull-up. Min på 16 mnd når allerede så høyt opp. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...