Gå til innhold

Ok med Black Tower Riesling fra 2016?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en Black Tower Classic Riesling fra 2016.Er den mest sannsynlig ok å drikke? Skjønner at jeg kan lukte og smake, men spør likevel. Er ikke de best innen ett år fra produksjonsdato? Hvis de noensinne er "best". Hehe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søt, grei, billig hvitvin. Best kald. 

Anonymkode: 42399...05f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søt, grei, billig hvitvin. Best kald. 

Ja, men den er jo 3 år gammel? 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Da åpner du og kjenner. Vet ikke holdbarhet på vinen. 

Gjest Doggo
Skrevet

Hehe, det er ofte den vinen man startet å drikke som ung når man ikke liker vin. Jeg bille laget sangria av den for å døyve smaken:)

AnonymBruker
Skrevet

Altså hvis den er kjøpt nå er den jo i orden. Har du lagret den i 3 år vet jeg ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså hvis den er kjøpt nå er den jo i orden. Har du lagret den i 3 år vet jeg ikke. 

Har fått den og tror egentlig ikke den er kjøpt nå. Den de selger nå heter 2018, mener jeg. 😊 

Skrevet (endret)

For å si det slik: den er neppe blitt bedre med tiden, for den er ikke ment å være en lagringsvin. Det er ikke helt sikkert at den er ødelagt, men jeg ville ikke akkurat satset på å ha den som eneste alternativ hvis jeg skulle ha en Black Tower-kveld. ;) 

Sjansen for at den fremdeles er drikkbar er størst hvis den har blitt lagret mørkt og kjølig, men det vet du sikkert lite om siden du har fått den. Den eneste måten å finne ut av det på er å åpne, lukte og smake. Fortell oss gjerne hvordan det gikk :) 

Endret av Ullvott
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du fått en sånn ganmel vin? Det er det store spørsmålet her egentlig 🤣

Anonymkode: c48cc...aa6

• Liker 2
Skrevet

Det er akkurat som den bruser litt.. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Kaisamaia skrev:

Det er akkurat som den bruser litt.. 

Da er den oksidert. Du kan gå tilbake til polet med den om du orker (men litt pinlig å klage på varen om den er blitt feillagret i flere år før du fikk den i gave).

Anonymkode: 7022b...563

AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: Evt kan bobler i vinen også skyldes ettergjæring. 

https://www.vinmonopolet.no/vinfeil

Jeg har imidlertid måttet bytte mange flasker det siste året pga varierende grad av perling/bobling i stille viner, og i alle tilfellene har oksidering vært årsaken (de ansatte smaker på vinen når man returnerer, og forklarer hva feilen er - hvis de har tid når du kommer).

Anonymkode: 7022b...563

AnonymBruker
Skrevet

Slikt pleier å gå helt fint :)

Anonymkode: cf926...acb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...