AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Dater en fyr som har mange gode kvaliteter, men dette blir regelrett overskygget av alle orddelingsfeilene han har når han skriver. Vi tekster en del i løpet av dagen og det blir mange kommunikasjoner frem og tilbake. Orddelingsfeilene er gjentakende og er på enkle ord som "kaffe kopp", "sol briller" og "løpe tur". Jeg klarer ikke la vær å irritere meg over dette til tross for at jeg liker han som person godt. Synes rett og slett at det er litt usexy. Burde jeg overse dette og la det ligge? Eller finnes det en måte jeg kan ta det opp på? Hvordan? Anonymkode: 30888...9c5 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Er helt enig med deg i at dette er usexy 😩 Blir som å snakke med barn eller en tomsing. Anonymkode: e16cf...395 19
Måsabjønnen Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 (endret) Om han er bra ellers så ville jeg prøvd å la det gå, men skal ærlig innrømme av jeg sveiper til venstre på Tinder hver gang jeg ser en kvinne med særskrivingsfeil. Jeg retter aldri på bekjente, men om det er snakk om noe mer offisielt (reklame, emballasje, TV osv.) kan jeg nok nevne det. Tinder er jo en slags reklameplakat, og skal man selge seg selv nytter det ikke med nybegynnerfeil. Greit med en tastefeil nå i smarttelefonens storhetstid, men grammatiske feil bør man unngå. Eneste potensielle unnskyldning er dysleksi, ellers synes jeg egentlig det bør gå an å forklare høflig at svært få ord særskrives på norsk. Finn noen feil som gir en helt annen mening, slik at poenget kommer fram uten at det blir for surmaga. Endret 1. juli 2019 av Måsabjønnen 6
Borre Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 1 minutt siden, abc123detvardet said: Tror du mener særskrivingsfeil... Ja, du har helt rett. Mener særskrivingsfeil. TS 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 Hvilke «kvaliteter» har denne personen? Min erfaring er at mennesker med særskrivingsfeil skranter i det aller meste. Anonymkode: 491ec...dca 3
Brannslangen Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 Hvis du virkelig liker ham og vil satse på forholdet, kan du jo bare lære ham at særskriving på norsk er fy-fy. Det er jo lett å skjønne at orddeling er feil når noen først forklarer hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 https://www.side3.no/vitenskap/forskning-folk-som-henger-seg-opp-i-skrivefeil-er-introverte-pedantiske-og-mindre-sympatiske-4354124 https://www.p4.no/det-gode-liv/forskning/retter-du-pa-andres-grammatikk-det-burde-du-slutte-med/artikkel/720172/ Forskning viser at skrivefeil ikke har noe med intelligens å gjøre. Men de som bryr seg veldig om dette har mindre positive kvaliteter. Anonymkode: 12965...c7e 5
Borre Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 6 minutter siden, Måsabjønnen said: Om han er bra ellers så ville jeg prøvd å la det gå, men skal ærlig innrømme av jeg sveiper til venstre på Tinder hver gang jeg ser en kvinne med særskrivingsfeil. Jeg retter aldri på bekjente, men om det er snakk om noe mer offisielt (reklame, emballasje, TV osv.) kan jeg nok nevne det. Tinder er jo en slags reklameplakat, og skal man selge seg selv nytter det ikke med nybegynnerfeil. Greit med en tastefeil nå i smarttelefonens storhetstid, men grammatiske feil bør man unngå. Eneste potensielle unnskyldning er dysleksi, ellers synes jeg egentlig det bør gå an å forklare høflig at svært få ord særskrives på norsk. Finn noen feil som gir en helt annen mening, slik at poenget kommer fram uten at det blir for surmaga. Enig. I dette tilfellet ble jeg kjent med han på en helt annen arena enn datingsider og jeg ble kjent med personen før vi begynte å skrive til hverandre. I starten klarte jeg å overse særskrivingsfeilene, men nå kjenner jeg at jeg lar det irritere meg mer og mer. Godt forslag at jeg finner et ord som endrer mening slik at jeg har en grunn til å ta det opp. TS
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 1 minutt siden, Borre skrev: Enig. I dette tilfellet ble jeg kjent med han på en helt annen arena enn datingsider og jeg ble kjent med personen før vi begynte å skrive til hverandre. I starten klarte jeg å overse særskrivingsfeilene, men nå kjenner jeg at jeg lar det irritere meg mer og mer. Godt forslag at jeg finner et ord som endrer mening slik at jeg har en grunn til å ta det opp. TS https://news.umich.edu/personality-influences-how-one-reacts-to-email-errors/ Anonymkode: 12965...c7e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.side3.no/vitenskap/forskning-folk-som-henger-seg-opp-i-skrivefeil-er-introverte-pedantiske-og-mindre-sympatiske-4354124 https://www.p4.no/det-gode-liv/forskning/retter-du-pa-andres-grammatikk-det-burde-du-slutte-med/artikkel/720172/ Forskning viser at skrivefeil ikke har noe med intelligens å gjøre. Men de som bryr seg veldig om dette har mindre positive kvaliteter. Anonymkode: 12965...c7e Konklusjonen er altså at folk uten særskrivingsfeil er introverte og pedantiske, ergo mye bedre enn motstykket ekstrovert og slurvete. P4-artikkelen er bare tull. De som ikke retter feil er «bedre partnere». Ja det er de nok, for dem som trenger noen å se på Ullared med. Anonymkode: 491ec...dca 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 Hmm.. jeg er litt sånn nazi på grammatikk. Men jeg tenker at du kan rette på deg selv og kanskje han tar hintet? For eks når dere skriver til hverandre og du skriver noe som «ja jeg sitter ute med kaffe koppen min og nyter været.» så send meldingen, for så å skrive igjen åi unnskyld, det var ikke helt grammatisk riktig skrevet av meg🤭 jeg mente kaffekoppen min. Eller skrive igjen kaffekopp ikke kaffe kopp. Beklager, men skrev feil. Noe sånt.. Kanskje han er veldig preget av engelsk språk? Anonymkode: 6ad46...715 1
Borre Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke «kvaliteter» har denne personen? Min erfaring er at mennesker med særskrivingsfeil skranter i det aller meste. Anonymkode: 491ec...dca Jeg synes vi møtes intellektuelt og det er egentlig bare mens vi tekster at jeg føler han ikke er helt oppe å nikker. Som person er han varm, raus og har mange av de samme verdiene som meg. Dette, i tillegg til at jeg finner han attraktiv, gjør at jeg til nå har valgt å overse særskrivingsfeilene. Problemet er at jeg stadig blir minnet på at han sliter med rettskriving fordi det skjer så godt som annenhver gang han skriver til meg.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://news.umich.edu/personality-influences-how-one-reacts-to-email-errors/ Anonymkode: 12965...c7e Det er slavementalitet å anse det som et meningsfullt fortrinn å være ekstrovert. Viktig i arbeidslivet, verdiløst i relasjoner. Anonymkode: 491ec...dca 6
Borre Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Konklusjonen er altså at folk uten særskrivingsfeil er introverte og pedantiske, ergo mye bedre enn motstykket ekstrovert og slurvete. P4-artikkelen er bare tull. De som ikke retter feil er «bedre partnere». Ja det er de nok, for dem som trenger noen å se på Ullared med. Anonymkode: 491ec...dca Det som blir lagt frem i side3-artikkelen stemmer definitivt ikke i denne relasjonen. Her er det jeg som er utadvendt og sosial, mens han er mer i retningen introvert. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, Borre skrev: Det som blir lagt frem i side3-artikkelen stemmer definitivt ikke i denne relasjonen. Her er det jeg som er utadvendt og sosial, mens han er mer i retningen introvert. Ja, likte egentlig bedre P4-artikkelen. Anonymkode: 491ec...dca
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 Kjenner en som er fra England som skriver feil på norsk. Gjerne ikke orddeling, men annen norsk gramatikk. Er han norsk? Ville rettet feilene Anonymkode: f1144...c8c 1
Måsabjønnen Skrevet 1. juli 2019 #18 Skrevet 1. juli 2019 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.side3.no/vitenskap/forskning-folk-som-henger-seg-opp-i-skrivefeil-er-introverte-pedantiske-og-mindre-sympatiske-4354124 https://www.p4.no/det-gode-liv/forskning/retter-du-pa-andres-grammatikk-det-burde-du-slutte-med/artikkel/720172/ Forskning viser at skrivefeil ikke har noe med intelligens å gjøre. Men de som bryr seg veldig om dette har mindre positive kvaliteter. Anonymkode: 12965...c7e Føler meg heldigvis ikke truffet av dette. Grammatikk er det eneste jeg er pirkete på, og det er bare fordi jeg legger merke til feilene. Det blir litt som å ha absolutt gehør, noe jeg som musikkinteressert er glad for å slippe. Vil tro alle som er gode i noe henger seg litt opp i småting, selv om de ikke nødvendigvis nevner det. En snekker legger helt sikkert merke til dårlig håndverk. Det gjør ikke snekkere usympatiske av den grunn. Mennesker som pirker på alt er usympatiske, men jeg tror de fleste som er gode i norsk er sosialt oppegående mennesker ingen ville kalt det. Jeg er nesten på kanten til dumsnill selv, og er svært raus når det kommer til å la andre være som de er. Ordinære feilstavelser kan jo skje fordi man ikke husker ordet helt eller taster feil, men evnen til å se sammenhenger er vel som regel det man måler IQ etter slik jeg har forstått det. Nå er vel ikke grammatikk blant de områdene som testes i en intelligenstest, men det er nå likevel sammenlignbart synes jeg. Skulle tro man kunne fått et ekstrapoeng eller to, selv om det forteller lite totalt sett. Endret 1. juli 2019 av Måsabjønnen 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #19 Skrevet 1. juli 2019 Poenget er vel at du har sikkert feil du også som kan irritere ham. Hvis dere ikke greier å overse sånne små bagateller, så betyr det jo at dere ikke passer sammen i utgangspunktet. Det finnes verre ting i et forhold enn at partneren skriver feil. Anonymkode: 12965...c7e 2
visp Skrevet 1. juli 2019 #20 Skrevet 1. juli 2019 Du har ikke tenk å dra fram rettepennen vel? Det hadde jeg aldri gjort. Han er en voksen mann. La han være som han er. Om dette er med på å gjøre deg avtent, så er det ikke mye interesse der fra før. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå