Gå til innhold

For tynn? Har BMI-skalaen rett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 157 cm høy og veier 41 kg. Ifølge BMI-skalaen er jeg da undervektig. Men BMI er jo et dårlig verktøy for å si noe om enkeltindivider. Kan vekten min egentlig være passende? 

Anonymkode: cdc60...228

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er 157 cm høy og veier 41 kg. Ifølge BMI-skalaen er jeg da undervektig. Men BMI er jo et dårlig verktøy for å si noe om enkeltindivider. Kan vekten min egentlig være passende? 

Hvis du må ha på deg en GPS-tracker når det er sterk vind, slik at andre finner deg igjen, må du legge på deg. Tror bare du skal kjenne etter om du er førnøyd selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, overvektige folk sier jo stadig vekk at BMI er tull og at de føler seg normalvektige til tross for høy BMI. Så da kan undervektige kjøre samme stil. 

Anonymkode: 1d066...647

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får spørre fastlegen din. 

Anonymkode: 381d0...821

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide tidligere det samme som deg og er like høy, var da i aller høyeste grad frisk og rask, men så jo veldig tynn ut. Veier nå 10 kg mer og er mer fornøyd nå. Dersom du er ung så er det ikke nødvendigvis så ille. 

Anonymkode: d3fbc...83e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er frisk og rask, spiser variert og du trives med vekta så trenger du ikke lege noe stor vekt på hva BMI`en er

Anonymkode: 5f3f8...614

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er frisk og rask, spiser variert og du trives med vekta så trenger du ikke lege noe stor vekt på hva BMI`en er

Anonymkode: 5f3f8...614

Det kan man jo si om noen som har BMI på 35 også, men det betyr ikke at det er sunt på lang sikt. Undervekt er heller ikke sunt på sikt. Derfor bør TS få fettprosenten sin målt hos lege. Om den er for lav kan det skade kroppen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har da sannsynligvis ikke muskler eller særlig fett. Mange som veier noen kilo mer enn deg har gjerne noe muskler. Kanskje fordi de gjør noen aktiviteter i hverdagen, løfter litt eller spiser mer proteiner. Du er sannsynligvis mer bein uten muskler eller fett

Du kan øke kroppsvekt ved å trene styrke og spise mer proteiner. Da vil du få muskler, uten å se tykkere ut. Du vil se friskere og bedre ut, samt føle deg bedre. 

https://www.runnersworld.com/training/a25104852/best-arm-workout-for-runners/

muscular-build-woman-exercising-with-dum

Anonymkode: 83f8e...f42

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man jo si om noen som har BMI på 35 også, men det betyr ikke at det er sunt på lang sikt. Undervekt er heller ikke sunt på sikt. Derfor bør TS få fettprosenten sin målt hos lege. Om den er for lav kan det skade kroppen. 

Men hva skal de undervektige som er friske og raske, spiser sunt og variert gjøre? Tvinge i seg mer mat? Drikke fløte og spise en tube majones om gangen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

BMI blir brukt som en pekepinn, ikke et nøyaktig mål. Allikevel høres det ikke feil ut at du er undervektig med en sånn vekt/ høyde. BMI er ofte feil for de som skårer litt over på overvekt, men har mye muskler. Kanskje du bør øke muskelmasse eller fettprosent, det vet ikke KG. Enten ta en full body scan eller hør med fastlegen din hvis du er bekymret. Spør gjerne etter blodprøver da undervektige ofte ikke får i seg nok næringsstoffer 😊

Anonymkode: e8340...5a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har da sannsynligvis ikke muskler eller særlig fett. Mange som veier noen kilo mer enn deg har gjerne noe muskler. Kanskje fordi de gjør noen aktiviteter i hverdagen, løfter litt eller spiser mer proteiner. Du er sannsynligvis mer bein uten muskler eller fett

Du kan øke kroppsvekt ved å trene styrke og spise mer proteiner. Da vil du få muskler, uten å se tykkere ut. Du vil se friskere og bedre ut, samt føle deg bedre. 

https://www.runnersworld.com/training/a25104852/best-arm-workout-for-runners/

muscular-build-woman-exercising-with-dum

Anonymkode: 83f8e...f42

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

BMI blir brukt som en pekepinn, ikke et nøyaktig mål. Allikevel høres det ikke feil ut at du er undervektig med en sånn vekt/ høyde. BMI er ofte feil for de som skårer litt over på overvekt, men har mye muskler. Kanskje du bør øke muskelmasse eller fettprosent, det vet ikke KG. Enten ta en full body scan eller hør med fastlegen din hvis du er bekymret. Spør gjerne etter blodprøver da undervektige ofte ikke får i seg nok næringsstoffer 😊

Takk for svar!

Jeg trener både kondis og styrke, så jeg har en del muskler. Har f. eks. akkurat hatt en treningsøkt der jeg tok 4x8 benkpress med 40 kg og 4x8 knebøy med 50 kg, Vet at dette ikke er så mye, men helt håpløst er det vel ikke?

Det er nok mer å gå på når det kommer til kostholdet.

Vet noen om legen kan måle kroppssammensetning? For det som blir gjort på treningssenteret er vel ikke helt til å stole på?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Normalen i Norge er i dag å være overvektig, er nok mye derfor du føler deg tynn. Tviler på at du er usunn når du spiser normalt og rører på deg.

Anonymkode: ce4b5...721

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke lett for oss å svare på om du er for tynn. Noen er bygd veldig spinkle, og kan derfor veie mindre. Jeg er 160 cm, og hadde jeg veid 41 kg, så hadde det sett så grusomt ut, men nå er ikke jeg bygd spinkel. Bare jeg kommer meg ned på 55 kg, så stikker alle ribbeina ut, og jeg ser syk ut i ansiktet, men jeg har fortsatt stor rumpe og kraftige lår. Det er der alt mitt fett legger seg. Så jeg ser best ut på 60-65 kg, for da har jeg slank overkropp, men ikke for tynn.

Har du prøvd å telle kalorier, for å se hvor mye eller lite du får i deg? Skal du få utbytte av treningen, er det jo viktig å få i deg nok mat og. 

Anonymkode: e888e...e28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Jeg trener både kondis og styrke, så jeg har en del muskler. Har f. eks. akkurat hatt en treningsøkt der jeg tok 4x8 benkpress med 40 kg og 4x8 knebøy med 50 kg, Vet at dette ikke er så mye, men helt håpløst er det vel ikke?

Det er nok mer å gå på når det kommer til kostholdet.

Vet noen om legen kan måle kroppssammensetning? For det som blir gjort på treningssenteret er vel ikke helt til å stole på?

TS

Fysikalske avdelinger på sykehus gjør det, men vet ikke om du trenger henvisning pga ekstrem overvekt eller undervekt for å komme dit. De på treningssenter er en god nr 2 og vil vise forandring over tid selv om utgangspunktet ikke nødvendigvis er helt nøyaktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte umiddelbart at det høres lite ut, men jeg er 166, altså nesten 10 cm høyere enn deg, og veier nøyaktig 10 kg mer. Og ingen har noengang kalt meg "for tynn". Hvorfor er da min BMI "normal" når du blir "undervektig"? Det virker som om BMI formelen blir unøyaktig for veldig lave og veldig høye mennesker. I følge ny formel har du en annen BMI: http://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi_calc.html

Anonymkode: 649a2...2b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Thyra skrev:

Men hva skal de undervektige som er friske og raske, spiser sunt og variert gjøre? Tvinge i seg mer mat? Drikke fløte og spise en tube majones om gangen? 

Man kan få kostliste man kan følge for å gå opp i vekt om man ikke har kompetanse til å sette sammen dette selv. Jeg satt en slik sammen selv og gikk da raskt opp i vekt :) Jeg måtte få i meg mye mer fett som finnes blant annet i avokado og nøtter ja :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte umiddelbart at det høres lite ut, men jeg er 166, altså nesten 10 cm høyere enn deg, og veier nøyaktig 10 kg mer. Og ingen har noengang kalt meg "for tynn". Hvorfor er da min BMI "normal" når du blir "undervektig"? Det virker som om BMI formelen blir unøyaktig for veldig lave og veldig høye mennesker. I følge ny formel har du en annen BMI: http://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi_calc.html

Anonymkode: 649a2...2b7

Det er helt sant, veldig lave får lavere bmi, og veldig høye får litt høyere enn de som har middelhøyde. 

Anonymkode: 4ec6e...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er for tynn ts. Bmien din er bare 16.6. Det er ikke bare undervektig. Det er anorektisk vekt som er skadelig for deg å ha. Gå å snakk med legen din. Du bør veie fra 46 kg og oppover.

Selv prepubertale barn på din høyde veier mer enn deg. Du veier det samme som jenter som fremdeles går på barneskolen gjør..

Anonymkode: 046e9...633

• Liker 3
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få kostliste man kan følge for å gå opp i vekt om man ikke har kompetanse til å sette sammen dette selv. Jeg satt en slik sammen selv og gikk da raskt opp i vekt :) Jeg måtte få i meg mye mer fett som finnes blant annet i avokado og nøtter ja :)

Så du tenker at alle som er undervektige egentlig spiser for lite/inntar for få kalorier? 

Og de som i utgangspunktet spiser sunt og variert men er naturlig veldig tynne, er det stor helsegevinst i å tvinge i seg mat de ikke liker og å tvinge i seg mat etter de er mette? Om vedkommende har energi og overskudd og blodprøver ikke viser noen mangler? 

Endret av Thyra
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Thyra skrev:

Så du tenker at alle som er undervektige egentlig spiser for lite/inntar for få kalorier? 

Og de som i utgangspunktet spiser sunt og variert men er naturlig veldig tynne, er det stor helsegevinst i å tvinge i seg mat de ikke liker og å tvinge i seg mat etter de er mette? Om vedkommende har energi og overskudd og blodprøver ikke viser noen mangler? 

Om man har for lav fettprosent spiser man for lite ja. Ingen er naturlig veldig undervektig. Det er sånn tull folk innbiller seg. Sånt sier folk til meg også, fordi folk forstår tydeligvis ikke sammenhengen mellom kalorier og vekt. :) Blodprøver kan være fine selv om man for eksempel er veldig utsatt for beinskjørhet når man er undervektig. På samme måte kan alle blodprøvene til noen som har BMI på 35 være helt fine selv om de om noen år kan utvikle hjerte-karsykdommer. 

Det kan godt være du er uenig, men for min del handler god helse ikke bare om hva testene sier her og nå. Da kunne jeg jo bare ligget på sofaen året rundt og spist masse junk så lenge blodprøvene var fine. For min del handler god helse også om å forebygge fremtidig sykdom, så selv om jeg er sunn i dag så trener jeg fremdeles fordi jeg vet det lønner seg i det lange løp. Akkurat sånn gjør jeg det med kostholdet også. Jeg holder meg normalvektig fordi jeg vet at da har kroppen min det best :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...