Gå til innhold

Usikker i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 2.7.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Jeg får evt bare si det på oppkjøringa. At om de ikke blinker så velger jeg å vente, fordi jeg ikke vet hvor de skal. 

TS

Anonymkode: 1c351...d40

Vil ikke tro at det holder. Du ser jo hvor de skal ut ifra hvor de plasserer seg. 

Anonymkode: 4067d...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.7.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Jeg får evt bare si det på oppkjøringa. At om de ikke blinker så velger jeg å vente, fordi jeg ikke vet hvor de skal. 

TS

Anonymkode: 1c351...d40

Det vil jeg tro blir minus fordi du egentlig sier at du ikke klarer å lese trafikkbildet. Ikke fokuser på den nærmeste bilen, vær heller ett steg foran bilen til venstre og se hva som skjer på hans venstre igjen. Må han roe ned farten fordi det kommer en bil fra hans venstre ja da har du fått en luke. Tut og kjør.

Anonymkode: b8e5a...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Det er ikke vanskelig å se luken i hele tatt. Når en bil kjører inn i rundkjøring fra din venstre så har du mest sannsynlig ikke tid til å kjøre ut selv.  I store rundkjøringer kan du kanskje ha tid til dette, da er det bare å kjøre. kommer bilen fra motsatt arm og du lurer på om den skal ut mot venstre og i din retning eller av til sin høyre, så er det bare å kjøre. Da har bilen garantert til til å bremse ned. Du skal ta samme forbehold når du er i rundkjøringen selv med forkjørsrett. At folk hiver ser ut i rundkjøringer for trafikkflyt, så man skal være klar ved bremsen hele tiden. Kjerringer som nøler kan levere inn førerkortet sitt.

Har du alltid hatt lett for å se lukene? For det er ikke like enkelt for alle, spesielt som nybegynner eller fersk sjåfør. 

Forøvrig, brudd på vikeplikt gir 3/6 prikker. Du må gjerne bryte vikeplikten og paragraf 3, men det vil ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering i rundkjøringen sier ingenting om hvor folk skal. Folk legger seg der det er plass uansett hvor de har tenkt seg. Og alle sine egne smarte systemer hvordan man bør kjøre i en rundkjøring. Det er ikke annet enn kaos.

TS.

Du trenger bare å huske én regel når det gjelder rundkjøringer: Den med høyest hastighet har alltid forkjørsrett.

Anonymkode: da454...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke lappen, holder på (må ta teorien) men har øvelseskjørt i 11 år så jeg vet hva jeg driver med

I rundkjøring (spesielt i mye trafikk som kl 4 på dagen)

Du må egentlig bare pushe deg inn.  Du kan ikke nåle når det kommer til rundkjøring, fordi marginen er så liten fordi det er så mye biler der.

Om du ser en bil som skal til høyre, og en annen bil kommer bak han, så kjører du. Fordi du har enda god plass på og kjøre. Nåler du, så kan du være farlig i trafikken fordi dem trur at du ikke blir å gjøre noe.

 

Det varier også hvor fort dem kjører i rundkjøringen, er dem trege, så har du enda god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flerfeltede rundkjøringer er farlige. Det er vanskelig å plassere seg riktig. Si jeg skal ta til venstre i 3 avkjørsel. Da skal jeg ligge innerst. Men det suger å ligge innerst når en annen legger seg på utsiden av meg ved utkjørsel nr 2. Han skal rett fram og plasserer seg helt riktig, men jeg kommer ikke ut til min avkjørsel.... 

Jeg legger meg alltid ytterst og driter i de regelrytterene som irriterer seg over meg. 

Anonymkode: 748ca...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.7.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Mange misforstår men det gjelder ingen spesielle regler for rundkjøring. Rundkjøringer er dog alltid forkjørsvei. 

Det er faktisk så enkelt. 

Anonymkode: b10c5...b9c

Atte, hæ?? 

Anonymkode: 54683...38a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Darkrobin27 skrev:

men har øvelseskjørt i 11 år

whut-5be5ff.jpg

Anonymkode: e1fe1...c47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir usikker på oppkjøringa så KAN du si at "nå så jeg at han blinket, men jeg ble litt usikker fordi jeg er litt nervøs og valgte å vente på neste mulighet framfor å kjøre ut i trafikken.". Det viser bare sensor at du tar overveide valg ut ifra situasjon. Målet er trygg trafikk, ikke perfekt kjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/6/2019 at 11:39 PM, AnonymBruker said:

Atte, hæ?? 

Anonymkode: 54683...38a

Rundkjøringer har ikke fått en egen definisjon i trafikkreglene. Derfor må vi ta generelt regelverk og tilpasse dette til rundkjøringer.

Dette kan være mye av bakgrunnen for at det er så mange meninger om hva som er korrekt atferd i rundkjøringer.

For å definere rundkjøringer må vi se på hva det egentlig er for noe. En rundkjøring er en enveiskjørt forkjørsvei som verken begynner eller slutter.

Denne enveiskjørte forkjørsveien har bare inn- og utkjøringer til høyre. Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for kjørende fra venstre, den som skal ut av rundkjøringen skal gi tegn til høyre for å vise at man skal forlate «veien».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Mange misforstår men det gjelder ingen spesielle regler for rundkjøring. Rundkjøringer er dog alltid forkjørsvei. 

Det er faktisk så enkelt. 

Anonymkode: b10c5...b9c

Men når den som ligger i innerste felt skal ut av rundkjøringen må vedkommende bytte felt. Den som bytter felt har vikeplikt. 

Anonymkode: 1bc9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg aldri innerst, uansett hvor jeg skal. Bruker kun blinklys. Det er bedre for alle om jeg bare holder meg ytterst. 

Anonymkode: 8a558...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger meg aldri innerst, uansett hvor jeg skal. Bruker kun blinklys. Det er bedre for alle om jeg bare holder meg ytterst. 

Anonymkode: 8a558...9eb

For et elendig råd. Hvorfor skriver du dette?

Anonymkode: e1fe1...c47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du sliter med dette, at mange ikke kan eller vil plassere seg riktig ser en jo i kommentarfeltet her. Har hørt eldre som tellet biler for å avgjøre når det er deres tur til å kjøre inn i rundkjøringen 😱 de bodde heldigvis ikke i storby😅

En må bare ha i bakhodet at mange av de som er på veie  nå, kjørte opp på en tid der det ikke var rundkjøringer. 

Vil tro du kan kjøre utpå når bilen i ytre felt allerede har kjørt forbi en utkjøring og den etter reglene skal ut i den der du venter, om den da må sakke farten fordi den ligger FEIL i rundkjøringa kan ikke bli på din kappe. Men hør med kjøreskolelæreren om råd, for den ser jo de lukene/mulighetene du ikke ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et elendig råd. Hvorfor skriver du dette?

Anonymkode: e1fe1...c47

Det var ikke et råd. 

Anonymkode: 8a558...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.7.2019 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Når det er mye trafikk i en rundkjøring, klarer jeg ikke å tolke hvor de til venstre for meg skal. Det ender opp med at jeg står og venter kjempelenge før jeg føler meg trygg på å kjøre. Det hjelper ikke at mange ikke blinker og plasserer seg feil.

Dessverre er dette et "stort" problem i trafikken i Norge, de fleste vet/bryr seg ikke om hvor de egentlig skal ligge og hvilke tegn som skal brukes når.

Den enkleste løsningen er egentlig bare å få mer erfaring, slik at du leser bilene bedre. Dersom det er manuell du kjører opp på, sørg også for å være helt trygg på kløtsjing og giring fra stillestående slik at du slipper å bruke unødvendig tid og mental kapasitet på dette.

Jeg har kjørt i Oslo i alle år, og jo mer trafikk i rundkjøringer, desto mer "presse seg frem" blir det, men det er ikke noe å anbefale fra starten av. Man må lære seg å lese farten til de andre bilene, føret, hvor de har blikket osv for at dette skal kunne gjøres på en forsvarlig måte. Og til dere som skal kritisere meg for dette, jeg snakker ikke om å kutte foran biler i full fart som skaper farlige situasjoner, jeg snakker om effektiv trafikkavhandling i stedet for å vente i en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2019 den 13.09, lowIQmoderneGaming skrev:

Nei, ikke hvis du må bremse ned litt. Hvis alle skulle stått med lua i hånda og ventet til det var helt klart å kjøre så hadde trafikken stoppet opp enkelt og greit. Er det luke, kjør. Trafikkflyt trafikkflyt.

Haha, jo så klart bryter du vikeplikten da. Om en politibetjent ser dette og er i det "rette" humøret får du 6800 kr i forenklet forelegg og 3 prikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Må være fra bygdenorge for å mene at man ikke kjører ut i rundkjøring om man har momentum og tid til å kjøre inn selv om det kommer bil fra venstre.

Men dette var da vitterlig ikke det du sa. Jeg bor innenfor Ring 2, så jeg vet nok om trafikkavvikling i rundkjøringer, takk.

Du sa at om den som har forkjørsrett må bremse "litt" så har du ikke brutt vikeplikten. Vel, klart har du det, det er selve definisjonen på et brudd på vikeplikten din. Ordlyden i forskrift om kjørende og gående trafikk § 7, som er hjemlet i vegtrafikkloven, sier ordrett at "Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse." Dersom bilen må bremse "litt" har du da både hindret og forstyrret.

Nå er jo dette mye skjønn, men man skal ikke kaste seg ut på forkjørsveier så trafikantene på den må sette ned farten. De skal egentlig ikke trenge å ta foten av gasspedalen fordi du kom innpå veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Kjør ut i rundkjøringa om du har tid, enkelt og greit. Nøling er ikke ok.

Vel, du sa noe helt annet i sted. Om en bil må bremse for deg, da hadde du ikke god nok tid. Nøling er helt OK når farten er høy og lukene små.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...