Gå til innhold

Usikker i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å ta førerkortet, men det er spesielt en ting jeg er usikker på. Når det er mye trafikk i en rundkjøring, klarer jeg ikke å tolke hvor de til venstre for meg skal. Det ender opp med at jeg står og venter kjempelenge før jeg føler meg trygg på å kjøre. Det hjelper ikke at mange ikke blinker og plasserer seg feil. 

Om det er lyst, syns jeg det er vanskelig å se når biler blinker også.  

Jeg må lære meg dette til oppkjøringa. Kan ikke holde på sånn da. Tips?

Anonymkode: 1c351...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med det samme og skal ha oppkjøring om to uker! Er så redd for å stå for lenge å vente i en rundkjøring.. Alt for mange plasserer seg feil eller blinker for tidlig. Da tenker jeg at man bare må gå ut fra det, og hvis sensor spør om hvorfor du var litt treig - så sier du akkurat det. Du klarte ikke å se hvor bilen(e) skulle:)

Anonymkode: 2ee2c...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besøk av slektninger fra utlandet for tiden. Allerede på vei hjem fra flyplassen spurte de hvorfor jeg er den eneste som blinker seg ut av rundkjøringene...da slå det meg, guri, det er jo ingen her som gjør det lenger.

Du må bare smekke inn der det er plass. Det krever litt øvelse å se hvilke små bevegelser og fartsforandringer som typisk fører til at folk kjører ut av rundkjøringer. Finner du en kafé ved en rundkjøring, sett deg ned der og følg med.

Det hjelper også litt å se på andres feil for å gjøre det klart og tydelig hva man ikke skal gjøre:

Lykke til! :)

Anonymkode: e1fe1...c47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye feil blir gjort med blinking i en rundkjøring. Men du har alltid retten på å kjøre dersom ingen andre er i rundkjøringen. Men jeg ville holdt tilbake dersom noen er i rundkjøringen og ikke blinker ut. Da må du regne med at de skal forbi deg og ut neste eller neste vei etter deg. 

Ville aldri ta sjansen på å tro at en bil skal kjøre ut en vei foran deg hvis han allerede er i en rundkjøring og IKKE blinker ut.

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger nok bare mer mengdetrening,

fokus på å tolke: plassering, blinklys og ikke minst farten til annen trafikk!

Anonymkode: 8dc9d...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, exictence said:

Mye feil blir gjort med blinking i en rundkjøring. Men du har alltid retten på å kjøre dersom ingen andre er i rundkjøringen. Men jeg ville holdt tilbake dersom noen er i rundkjøringen og ikke blinker ut. Da må du regne med at de skal forbi deg og ut neste eller neste vei etter deg. 

Ville aldri ta sjansen på å tro at en bil skal kjøre ut en vei foran deg hvis han allerede er i en rundkjøring og IKKE blinker ut.

Takk for tips. Jeg får evt bare si det på oppkjøringa. At om de ikke blinker så velger jeg å vente, fordi jeg ikke vet hvor de skal. 

TS

Anonymkode: 1c351...d40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Dere trenger nok bare mer mengdetrening,

fokus på å tolke: plassering, blinklys og ikke minst farten til annen trafikk!

Anonymkode: 8dc9d...5b4

Men om det er mye trafikk, så kjører jo bilene like fort. Da er jeg avhengig av at de blinker og plasserer seg riktig, noe mange ikke gjør. 

Faren min bare peiser på gjennom rundkjøringer 😅. Mora mi har også kommentert «du kjører for langt ut!!» når jeg skal rett frem i rundkjøring. Ingen av de blinker. Veit ikke hvordan reglene for rundkjøringer var for 40 år sia??😂

TS

Anonymkode: 1c351...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre med trening. 

Det er forferdelig irriterende at folk ikke kan blinke og plassere seg skikkelig. Gjerne samme folkene som irriterer seg over køer og sinker... Det er jo ikke vanskelig å blinke litte granne!

Med mer erfaring i trafikken ser du lettere luker, og blir flinkere til å beregne avstand og fart, og på å akselerere fort så du kommer deg raskere inn, og klarer å ta luker du nå ikke tør satse på. Jeg slet også veldig med det å komme meg inn i rundkjøringer i starten, men nå gønner jeg på. 

Det letteste er å utnytte luker som kommer når det kommer biler rett imot deg og kjører inn i rundkjøringen. 

Anonymkode: b9c09...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se hvor de er plassert i rundkjøringen. 

De som ligger ytterst skal til høyre eller rett fram og de som ligger innerst skal til venstre eller helt rundt og tilbake.

Skal du rett fram kan du kjøre samtidig med en som ligger innerst om du skal til høyre eller rett fram.

Du legger deg i rundkjøringa slik du lille lugget deg i et veikryss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nadya skrev:

Du må se hvor de er plassert i rundkjøringen. 

De som ligger ytterst skal til høyre eller rett fram og de som ligger innerst skal til venstre eller helt rundt og tilbake.

Skal du rett fram kan du kjøre samtidig med en som ligger innerst om du skal til høyre eller rett fram.

Du legger deg i rundkjøringa slik du lille lugget deg i et veikryss.

Problemet er, som ts har nevnt flere ganger, at mange plasserer seg feil, så man kan ikke bare gå utifra at de som kommer inn i rundkjøringen skal til høyre selv om de ligger ytterst... 

Ts vet hvor hun skal legge seg, og hun vet hvor de andre skulle lagt seg om de hadde lagt seg rett; problemet er at så utrolig mange ligger midt på, uten på noe som helst vis å indikere hvor de skal, eller tar det feltet som passer dem best helt uavhengig av hvor de faktisk skal. 

Man kan ikke basere seg kun på hvor folk har plassert seg, da kræsjer man rimelig fort.. 

Anonymkode: b9c09...c01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er, som ts har nevnt flere ganger, at mange plasserer seg feil, så man kan ikke bare gå utifra at de som kommer inn i rundkjøringen skal til høyre selv om de ligger ytterst... 

Ts vet hvor hun skal legge seg, og hun vet hvor de andre skulle lagt seg om de hadde lagt seg rett; problemet er at så utrolig mange ligger midt på, uten på noe som helst vis å indikere hvor de skal, eller tar det feltet som passer dem best helt uavhengig av hvor de faktisk skal. 

Man kan ikke basere seg kun på hvor folk har plassert seg, da kræsjer man rimelig fort.. 

Anonymkode: b9c09...c01

Det er greit nok at de ligger feil, men ligger de der må du tolke de som om de skal dit plasseringen antyder – altså vente på en åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nadya skrev:

Det er greit nok at de ligger feil, men ligger de der må du tolke de som om de skal dit plasseringen antyder – altså vente på en åpning.

Ja, selvsagt skal man vente på en åpning.. det er det som er poenget: folk plasserer seg feil, så man blir stående og vente uansett siden man ikke kan stole på hvor de er plassert. 

Anonymkode: b9c09...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundkjøringer er helt grei. Er det rushtid, se etter blinklys. Blinker de seg ut før deg, sett i gang trafikken fra gata di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting går så sakte i en rundkjøring under rushtiden, så det er vanskelig å lage en ulykke.

Ser du en ligge innerst og du skal rett fram, kan du begynne å kjøre før han er forbi deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

De spiller jo ingen rolle. Du ser an farten, har de fart til å stoppe, kjør. Lol. Det er ikke katastrofe om de må bremse ned.

Ehm, bryter man ikke vikeplikten sin hvis bilen i rundkjøringen må bremse?🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brimi said:

Ehm, bryter man ikke vikeplikten sin hvis bilen i rundkjøringen må bremse?🤔

Jo, absolutt, Men en krasj i rundkjøringen er kun alvorlig for kaskoen. De som kjører feil må du bare vente på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men ang plassering - er det ikke forskjell på 3-armede og 4-armede rundkjøringer? 

Anonymkode: 432c8...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke rundkjøring er så vanskelig. Legger de seg feil,  så får de takke seg selv og ta en ekstra runde om nødvendig. 

 

Anonymkode: c34ac...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nadya skrev:

Jo, absolutt, Men en krasj i rundkjøringen er kun alvorlig for kaskoen. De som kjører feil må du bare vente på.

 

Hvis jeg er skylden i en krasj så må jo jeg betale for skadene (egenandelen ihvertfall). Er det ikke bedre å vente til man har en "sikker" luke? Kan man ikke få bot og/eller prikker for å bryte vikeplikten? 

58 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Nei, ikke hvis du må bremse ned litt. Hvis alle skulle stått med lua i hånda og ventet til det var helt klart å kjøre så hadde trafikken stoppet opp enkelt og greit. Er det luke, kjør. Trafikkflyt trafikkflyt.

Nå skrev du vel om at bilen i rundkjøringen måtte bremse, ikke jeg. Det blir ikke akkurat bra trafikkflyt om det skjer en krasj... Jeg tenker det er lurt å ikke ta sjanser, spesielt som fersk sjåfør. Bedre å ødelegge trafikkflyten litt enn å kræsje, synes nå jeg da. 

Problemstillingen til TS (jeg  og lurer på det samme) var at h*n syntes det var vanskelig å se luka fordi bilene enten ikke blinket eller lå riktig i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2019 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på å ta førerkortet, men det er spesielt en ting jeg er usikker på. Når det er mye trafikk i en rundkjøring, klarer jeg ikke å tolke hvor de til venstre for meg skal. Det ender opp med at jeg står og venter kjempelenge før jeg føler meg trygg på å kjøre. Det hjelper ikke at mange ikke blinker og plasserer seg feil. 

Om det er lyst, syns jeg det er vanskelig å se når biler blinker også.  

Jeg må lære meg dette til oppkjøringa. Kan ikke holde på sånn da. Tips?

Anonymkode: 1c351...d40

Mange misforstår men det gjelder ingen spesielle regler for rundkjøring. Rundkjøringer er dog alltid forkjørsvei. 

Det er faktisk så enkelt. 

Anonymkode: b10c5...b9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...