Gå til innhold

Norges mest uforståelige dialekter

Brok

Anbefalte innlegg

En fra indre deler av Sørlandet. Jeg forstår ingenting. Det høres ikke ut som norsk. 

Anonymkode: e5d70...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.7.2019 den 21.04, Dialekt skrev:

Dialektene i Valle i Setesdal, Frøya og indre Oppland er utrolig vanskelige å forstå. En annen dialekt som også kommer høyt opp i lista over uforståelige dialekter er tønsbergdialekta. Husker en gang da jeg fikk meg jobb i Tønsberg i Vestfold. Sjefen min og kollegaene snakka altså så bred tønsbergsk. Jeg skjønte ikke hva de sa, det var som om jeg kom til et helt annet land. De kalte fugl for "fævvel", orke for "tælæ", spise for "mævvlæ", hvorfor for "åffær", viskelær for "pussegummi", pengene for "pæninga" osv. Jeg måtte rett og slett til slutt si opp og flytte til en annen by, dette ble for vanskelig for meg. Så dersom dere trodde at tønsbergenserne snakker like fint som vanlige oslofolk, tar du temmelig feil. De legger kanskje om når de snakker med folk fra andre steder av landet.

Det er noen i Vestfold og Østfold som snakker veldig bredt. Men de er ikke umulige å forstå. Jeg har bodd Vestfold og Østfold i over 15 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle folk fra øverst oppi Gudbrandsdalen kan være vanskelige å forstå. Høres ut som «sjuggubuggustuggu å e æ så låååååk» 

Anonymkode: 69225...968

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialektene i Gudbrandsdalen og på Toten er ikke så enkle å forstå seg på... 

Heller ikke bred trønderdialekt.

Anonymkode: 97283...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fra indre deler av Sørlandet. Jeg forstår ingenting. Det høres ikke ut som norsk. 

Valle i Setesdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Nietsoj skrev:

E fæittj videon opp får e æ'æittj abbonent tå avisa.

Minnj de fæ no bærre vårrå. Elljesj kain e no fårtæl at e møttj en kjøle høle veddje utpå attluggunnj e hal sjautin e jærkvæl

Jeg får ikke videoen opp for jeg har ikke abonnent på avisa. Men det får nå bare være. Ellers kan jeg nå fortelle at jeg møtte en veldig stor kar utpå ettermiddagen i halvsjutiden i går kveld. 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nietsoj skrev:

E æ frå Trøndelag....

Ganske langt nord, vil jeg tippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke videoen opp for jeg har ikke abonnent på avisa. Men det får nå bare være. Ellers kan jeg nå fortelle at jeg møtte en veldig stor kar utpå ettermiddagen i halvsjutiden i går kveld. 

?

Langt på veg bra :)  .... en veldig kjælen vær ete på andreårs-åkeren

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske langt nord, vil jeg tippe?

Ja, det er vel like sør  for Gokk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2019 den 19.29, Gaiko skrev:

Nord-Trøndelag og Valle i Setesdal er helt klart de vanskeligste. Har hørt at det er mange nordmenn som klager på at de ikke forstår sognedialekten, men hvorfor i alle dager skal den være så vanskelig å forstå? Det er jo omtrent bare som å høre helt vanlig muntlig nynorsk. Både Tone Damli, Liv Signe Navarsete og Ronny Brede Aase snakker sognsk, jeg har ingen problemer med å forstå hva de sier.

Ronny Brede Åse er fra Førde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gaiko skrev:

I Trøndelag sier de "æ", ikke "e". "E" sier man i Helgeland og øvre Oppland/Hedmark. Forresten, kan du oversette det siste du skrev? "Kjøle høle veddje utpå attluggunnj e hal sjautin e jærkvæl", hva pokker betyr det???

I deler av Gauldal sier de "e" og ikke "æ" for "jeg". 

E æ = jeg er 

Æ e = jeg er, vanlig trøndersk

For min del så sliter jeg med vestlandske dialekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gaiko said:

I Trøndelag sier de "æ", ikke "e". "E" sier man i Helgeland og øvre Oppland/Hedmark. Forresten, kan du oversette det siste du skrev? "Kjøle høle veddje utpå attluggunnj e hal sjautin e jærkvæl", hva pokker betyr det???

kommer helt an på hvor i Trøndelag man er fra det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk med dialekt fra Nordmøre og langt nord i Trøndelag er de vanskeligste å snakke med, synes jeg. 

Men det er mange festlige, og snart utdødde, ord og uttrykk fra dialektene i Innlandet også. Her kommer en liten test fra Ringsaker:
1. eil
2. usæl
3. dattata att?
4. jisti
5. tænnong
6. ørder
7. trævvali

Beste forslag berømmes med heder og ære, samt endeløs respekt for innsikt i dialekter som er håpløse å omsette til skriftlig form ;) 

Anonymkode: 1ee1d...4eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Nietsoj skrev:

Det er ikke helt korrekt. Har du hørt en fra Røros?

Jeg er virkelig ikke glad i prototypisk trønderdialekt, men rørosmål har jeg skikkelig sansen for!

Anonymkode: 3289d...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dialekter jeg ikke forstår er så kult😍. Skulle ønske jeg kunne snakke en slik dialekt selv. Det er en fantastisk arv etter det gamle språket. 

Selv syns jeg sogndøl kan være noe vanskelig å forstå, men jeg syns den er så fin :)

Anonymkode: a5e99...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dialekter jeg ikke forstår er så kult😍. Skulle ønske jeg kunne snakke en slik dialekt selv. Det er en fantastisk arv etter det gamle språket. 

Selv syns jeg sogndøl kan være noe vanskelig å forstå, men jeg syns den er så fin :)

Eg e darifrao.

Anonymkode: c49af...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Sognedialekten er da ikke vanskelig i det hele tatt! Jeg har hørt flere ganger sogningen Liv Signe Navarsete snakke, henne forstår jeg omtrent alt av hva hun sier.

Anonymkode: eba9f...622

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...