Gå til innhold

Norges mest uforståelige dialekter


Brok

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Setesdal og Nordmøre. Og sikkert andre men var disse jeg kom på, har heller ikke hørt alle dialekter som er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Trøndelag og Valle i Setesdal er helt klart de vanskeligste. Har hørt at det er mange nordmenn som klager på at de ikke forstår sognedialekten, men hvorfor i alle dager skal den være så vanskelig å forstå? Det er jo omtrent bare som å høre helt vanlig muntlig nynorsk. Både Tone Damli, Liv Signe Navarsete og Ronny Brede Aase snakker sognsk, jeg har ingen problemer med å forstå hva de sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gaiko skrev:

Nord-Trøndelag og Valle i Setesdal er helt klart de vanskeligste. 

Kom på denne 😄 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig dalsdialekt. Typ sør for Dovre, Gudbrandsdalen (?), Dalsbygda ish. Hun på NSB-reklamen som snakker mer og mer dialekt når de skal hjem til jul, hvis noen har sett dem

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, addict skrev:

Hun på NSB-reklamen som snakker mer og mer dialekt når de skal hjem til jul, hvis noen har sett dem

Kan du poste en YouTube-video av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gaiko skrev:

Kan du poste en YouTube-video av henne?

Mulig jeg bommer helt på lokasjon forsåvidt, men hadde en lærer fra Otta en gang som sa shugg 😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Dialekt skrev:

Dialektene i Valle i Setesdal, Frøya og indre Oppland er utrolig vanskelige å forstå. En annen dialekt som også kommer høyt opp i lista over uforståelige dialekter er tønsbergdialekta. Husker en gang da jeg fikk meg jobb i Tønsberg i Vestfold. Sjefen min og kollegaene snakka altså så bred tønsbergsk. Jeg skjønte ikke hva de sa, det var som om jeg kom til et helt annet land. De kalte fugl for "fævvel", orke for "tælæ", spise for "mævvlæ", hvorfor for "åffær", viskelær for "pussegummi", pengene for "pæninga" osv. Jeg måtte rett og slett til slutt si opp og flytte til en annen by, dette ble for vanskelig for meg. Så dersom dere trodde at tønsbergenserne snakker like fint som vanlige oslofolk, tar du temmelig feil. De legger kanskje om når de snakker med folk fra andre steder av landet.

Såpass, ja?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2019 den 19.53, addict skrev:

Mulig jeg bommer helt på lokasjon forsåvidt, men hadde en lærer fra Otta en gang som sa shugg 😅

Sjogg er ordet de bruker i deler av nord-Gudbrandsdalen...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
21 minutter siden, Brok skrev:

På TB ligger det et videoklipp hvor eks-ordføreren i Andebu snakker på skikkelig markant tønsbergdialekt. Du kan se den her:

https://www.tb.no/nyheter/sprak/kultur/ja-e-stolt-av-dialekta-mi-sjol-om-ho-kanskje-e-litt-kantete-og-vulgar/s/5-76-385876

E fæittj videon opp får e æ'æittj abbonent tå avisa.

Minnj de fæ no bærre vårrå. Elljesj kain e no fårtæl at e møttj en kjøle høle veddje utpå attluggunnj e hal sjautin e jærkvæl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange dialekter som er vanskelig å forstå når det er ordentlig gamle mennesker som snakker dem. Anta de har vært mindre ute og reist i inn- og utland og derfor snakker dialekten i mer opprinnelig form. Har hatt problemer med å forstå gamle folk fra både Voss, Jæren, Hardanger og Lesja og sikkert flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nietsoj skrev:

E fæittj videon opp får e æ'æittj abbonent tå avisa.

Minnj de fæ no bærre vårrå. Elljesj kain e no fårtæl at e møttj en kjøle høle veddje utpå attluggunnj e hal sjautin e jærkvæl

Skrev du på øvre-opplandsdialekt? Jeg skjønte det første du skrev, men fra og med "kjøle høle" forsto jeg ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gaiko skrev:

Skrev du på øvre-opplandsdialekt? Jeg skjønte det første du skrev, men fra og med "kjøle høle" forsto jeg ingenting.

E æ frå Trøndelag....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nietsoj skrev:

E æ frå Trøndelag....

I Trøndelag sier de "æ", ikke "e". "E" sier man i Helgeland og øvre Oppland/Hedmark. Forresten, kan du oversette det siste du skrev? "Kjøle høle veddje utpå attluggunnj e hal sjautin e jærkvæl", hva pokker betyr det???

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Gaiko skrev:

I Trøndelag sier de "æ", ikke "e". "E" sier man i Helgeland og øvre Oppland/Hedmark. Forresten, kan du oversette det siste du skrev? "Kjøle høle veddje utpå attluggunnj e hal sjautin e jærkvæl", hva pokker betyr det???

Jeg møtte en veldig kjælen vær ute på andreårsåkeren i halv-sju-tiden i går kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gaiko skrev:

I Trøndelag sier de "æ", ikke "e". "E" sier man i Helgeland og øvre Oppland/Hedmark.

Det er ikke helt korrekt. Har du hørt en fra Røros?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel norske dialekter kunne glatt hatt status som selvstendige språk etter min mening. 

Gudbrandsdalen, Lom for eksempel, forstår jeg kanskje halvparten av på en god dag og med litt hell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2019 den 21.04, Dialekt skrev:

Dialektene i Valle i Setesdal, Frøya og indre Oppland er utrolig vanskelige å forstå. En annen dialekt som også kommer høyt opp i lista over uforståelige dialekter er tønsbergdialekta. Husker en gang da jeg fikk meg jobb i Tønsberg i Vestfold. Sjefen min og kollegaene snakka altså så bred tønsbergsk. Jeg skjønte ikke hva de sa, det var som om jeg kom til et helt annet land. De kalte fugl for "fævvel", orke for "tælæ", spise for "mævvlæ", hvorfor for "åffær", viskelær for "pussegummi", pengene for "pæninga" osv. Jeg måtte rett og slett til slutt si opp og flytte til en annen by, dette ble for vanskelig for meg. Så dersom dere trodde at tønsbergenserne snakker like fint som vanlige oslofolk, tar du temmelig feil. De legger kanskje om når de snakker med folk fra andre steder av landet.

Dette må være kødd😂

jeg har bodd i Tønsberg i 20 år og ingen snakker sånn. Alle jeg har snakket med, både bekjente og fremmede snakker tilnærmet Oslo-mål. En og annen eldre person sier fævvel, men hvor ofte sier man det i løpet av en dag liksom. 

Anonymkode: daa41...294

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...