Gå til innhold

Hvordan fungerer Forbrukerrådet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når får selger beskjed om at jeg har kontaktet Forbrukerrådet? 

Må selger møte opp? Er det møteplikt? 

Hva skjer om selger ikke møter opp/svarer?

Anonymkode: 723b4...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man sender inn et klage, Forbrukerrådet leser den et etter et halvt år, sender brev til selger og spør om deres side av saken, og konkluderer. Hvis ikke selger svarer øker det sjansen for at du får medhold, men det betyr antakelig også at selger ikke bryr seg om hva de konkluderer med. Da må du få en dom hos forliksrådet el. for å komme videre.

Anonymkode: 755c4...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, #Rasshøl skrev:

Hva sa Forbrukerrådet da du kontakt dem da?

Jeg har ikke tatt kontakt med de enda, men tenker å ta i forbindelse med et kjøp som ikke samsvarer med annonsen. Har tatt kontakt med selger som nekter å returnere penger, i tillegg har jeg tatt kontakt med Finn, men da annonsen er slettet, så kan heller ikke Finn gjøre noe annet enn å råde meg til å ta kontakt med Forbrukerrådet. Hvis selger ikke svarer, vinner jeg saken eller må den behandles i for eksempel forbrukerklageutvalget først da? Og hvor lang tid tar denne prosessen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blander du sammen Forbrukerrådet og Forliksrådet?

Anonymkode: 313c7...785

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blander du sammen Forbrukerrådet og Forliksrådet?

Anonymkode: 313c7...785

Nei, fikk beskjed om å ta kontakt med Forbrukerrådet . Det er Forbrukerrådet jeg spør om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Akay skrev:

Hadde vært greit å vite hva du har kjøpt her og hvorfor du klager.

Jeg kjøpte en kjole. Betalte 400kr pluss 50 i porto. Kjolen hadde ulikt mønster enn bilder som var lagt til i annonsen. Jeg handlet jo så klart utifra bilder på annonsen. Selger mener at kjolen er lik, men at hun hadde opplyst at mønsteret ikke er helt likt. Jeg tok kontakt med selger og ba om å få pengene mine tilbake, selger ville ikke gi penger tilbake. Svarte med «det er dumt at du ikke ikke likte kjolen, men jeg tar ikke retur fordi du ikke leste annonsen godt nok. Det stod opplyst klart og tydelig, at bildene er til inspirasjon og mønsteret på kjolen som selges er noe annerledes enn det på bildet, ta kontakt for mer info/bilder» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

450 kr og et litt annet mønster. Som det kanskje var opplyst om at det var. Uanz litt lite å kontakte Forbrukerrådet for :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

450 kr og et litt annet mønster. Som det kanskje var opplyst om at det var. Uanz litt lite å kontakte Forbrukerrådet for :)

Så man kan ikke kontakte Forbrukerrådet om det gjelder så lite penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man kan ikke kontakte Forbrukerrådet om det gjelder så lite penger?

Med tanke på tiden det vil ta å ev. vinne fram, så blir ikke timebetalingen spesielt god, men ingen kan nekte deg å forsøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Med tanke på tiden det vil ta å ev. vinne fram, så blir ikke timebetalingen spesielt god, men ingen kan nekte deg å forsøke :)

Forbrukerrådet er gratis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stod opplyst klart og tydelig, at bildene er til inspirasjon og mønsteret på kjolen som selges er noe annerledes enn det på bildet, ta kontakt for mer info/bilder» 

Hvis dette sto i annonsen så kan du jo ikke forvente at kjolen er helt lik bildene. 

Anonymkode: f8e95...ebd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tatt kontakt med de enda, men tenker å ta i forbindelse med et kjøp som ikke samsvarer med annonsen. Har tatt kontakt med selger som nekter å returnere penger, i tillegg har jeg tatt kontakt med Finn, men da annonsen er slettet, så kan heller ikke Finn gjøre noe annet enn å råde meg til å ta kontakt med Forbrukerrådet. Hvis selger ikke svarer, vinner jeg saken eller må den behandles i for eksempel forbrukerklageutvalget først da? Og hvor lang tid tar denne prosessen? 

Etter å ha lest igjennom kommentarene her, ser jeg ingen grunn til å ta kontakt med Forbrukerrådet. Det er bortkastet tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er selger pliktig til å møte opp ved mekling i Forbrukerrådet og hvis jeg vinner runden i Forbrukerrådet, er selger pliktig til å gjøre opp for seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når får selger beskjed om at jeg har kontaktet Forbrukerrådet? 

Må selger møte opp? Er det møteplikt? 

Hva skjer om selger ikke møter opp/svarer?

Å klage en sak inn til Forbrukerrådet er skjelden en smart fremgangsmåte. 

Vil ikke motparten samarbeide, har du ventet i lange baner på ingenting. 

All saksbehandling foregår skriftlig, og krever at motparten vil samarbeide i behandling hos forbrukerrådet. 

Ofte kan du komme lengre med hjelp fra NAF dersom det gjelder bil, eller via bruk av egen advokat. 

Ber du bare om råd, så blir det en samtale mellom deg og FB. 

Anonymkode: 6aa1b...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...