Gå til innhold

Valpeoppdragelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva annet enn å overse valpen om den bjeffer og hyler hver gang jeg går? Jeg går bare inn døra om valpen er stille. Dette har jeg nå gjort i tre måneder. Men det funker ikke da valpen bjeffer så høyt at jeg ønsker jeg hadde vært døv. Den er nå 5 måneder og det er helt håpløst å gå fra den. Har trent og trent hver eneste dag i 3 måneder uten noen forbedring. Jeg gir valpen mat, noe å tygge på også går jeg. Men den bråker bare tre sekunder etter jeg går. Hva gjør jeg. Jeg får ikke vært utenfor huset og er helt fortvila. Orker snart ikke mere. 

Anonymkode: 096d1...d3b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Valpen gneldrer helt panikk aktig.

Skrevet

Den liker vel ikke at du forlater den. Men hvorfor plager det deg? Du har jo forlatt. La den gneldre til krampen tar den. Tilslutt, når den er blitt skikkelig trygg på deg, så innser den at det nytter ikke. Den er faktisk bare 5 mnd, så du må være tålmodig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg drar vekk så gneldrer den nok slik at jeg får masse naboklager. Vil ikke være uvenner med alle i nabolaget heller. Hvis ikke det var naboer så hadde alt løst seg.

AnonymBruker
Skrevet

Den gneldrer bare jeg går på do, går å vasker klær, vasker ett rom, er på kjøkkenet. Jeg lukker døra til stua slik at valpen kan lære seg at jeg går. Men det hjelper ikke da den hyler og skriker så høyt at jeg blir sliten i hodet mitt.

Skrevet

Den føler seg nok utrygg alene. Den vokser det nok av seg etterhvert. Den har jo nettopp blitt avskilt fra flokken, og nylig innflyttet til deg. Hvor tilværelsen er ukjent for den. Bare å være tålmodig, og late som ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som separasjonsangst, aldri hatt hund med dette før men vet det finnes mye om det på nett. Prøv å google separasjonsangst og se hvilke tips og råd som finnes der. Skulle gjerne kommet meg konkrete råd men har aldri hatt dette problemet og derfor aldri satt meg ordentlig inn i det.

Håper på det beste for deg og din hund, skjønner dette er veldig leit både for deg og valpen

Anonymkode: ed9e7...6df

Skrevet

Valpen er redd. Redsel blir ikke mindre av å bli ignorert, som regel blir det da bare verre.

Det strider mot en valps natur å være alene. Den har et instinkt som sier at den ikke overlever om den er alene, derfor vil den ofte hyle og bli redd om vi går fra den. Det betyr ikke at vi ikke kan lære hunden å være alene, men at vi må forstå hva vi jobber med (evt mot) og ta hensyn til det.

Siden valpen nå har hylt og blitt redd i tre måneder, så har den nok utviklet ganske negative assosiasjoner til det å være alene. Det betyr ikke at du ikke kan jobbe med det, men at det vl ta tid. For nå må du ikke bare lære valpen å være alene, du må snu en allerede negativ erfaring og frykt til det å være alene.

Start med å gå ut døren, lukk den og gå inn igjen med en gang. Gjenta 10-15 ganger om dagen, til valpen ikke lenger bryr seg om at du går ut døren. Da kan du gå ut, lukke døren, være borte 1-2 sekunder, så gå inn igjen. Gjenta 10-15 ganger om dagen. Osv. Gå frem så gradvis at valpen aldri rekker å bli redd.

I denne perioden når du trener på dette så kan ikke valpen være hjemme alene. Hvis den blir stående og hyle så raser du tilbake til start igjen. Hvis du må gå ut, få enten noen til å passe valpen eller ta den med deg i bilen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 454b4...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...