Gå til innhold

Rengjøring av teppe i stuen

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har et teppe under sofabordet som er blitt litt små skitten noen steder. Mønsteret i teppe er slik at noen steder er det hvitt og det er selvfølgelig der det er kommet noen flekker. Har prøvd å vaske bort med hjelp av en slik tekstilspray kjøpt i møbelforretning uten at flekkene er helt borte. Brukte også tekstilrens for bil uten hell. Sukk! Vurderer nesten å kjøpe nytt teppe, men det er ikke så veldig gammelt. 

Hvordan holder dere slike tepper rene utover vanlig støvsuging? Sitter der på alle fire og skrubber i ny og ne? Tepperensmaskin? Kjøper nytt teppe? 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1289680-rengj%C3%B8ring-av-teppe-i-stuen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leverer teppet til rens, har ullteppe som jeg har hatt i mange år, leverer det til rens hver  ca 2-3 år

Anonymkode: a7a96...8f7

Ok. Nå er dette vi har et rimelig teppe. Rens er vel kanskje dyrere enn teppe i seg selv tenker jeg. 

AnonymBruker

Jeg kaster det ut på altanen, spyler det med vannslangen, skurer med skurekost, henger det opp til tørk. Vips ser splitter nytt ut. Har mitt på 6 året nå 😊 samme gjor besteforeldrene mine, derfor jeg gjør det 😄

Og om vinteren lar jeg det ligge noen timer ute i snøen 😊

Anonymkode: d27ad...a3d

• Liker 1
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaster det ut på altanen, spyler det med vannslangen, skurer med skurekost, henger det opp til tørk. Vips ser splitter nytt ut. Har mitt på 6 året nå 😊 samme gjor besteforeldrene mine, derfor jeg gjør det 😄

Ok! Da får jeg kaste det ut og spyle. Lenge til snø, men det tipset har jeg hørt før når tenker meg om. Teppet var ikke skittent da snøen var her. 😂 Takk for tips! 👍

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasker du teppe med noe vaskemiddel? Vurderer å bruke vanish på flekkene. 

Annonse

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snøen tar nok ikke flekker, men er gull for å bli kvitt annen skitt og støv. :) 

Anonymkode: abfcf...3a0

AnonymBruker
8 timer siden, Jolen77 skrev:

Vasker du teppe med noe vaskemiddel? Vurderer å bruke vanish på flekkene. 

Ville vært forsiktig med vanish, bruk heller tekstilrens eller såpe tilpasset materialet i teppet. Vi har ullteppe, og det krever andre rensemidler enn feks et bomullsteppe eller polyesterteppe.

Anonymkode: ef09a...a68

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville vært forsiktig med vanish, bruk heller tekstilrens eller såpe tilpasset materialet i teppet. Vi har ullteppe, og det krever andre rensemidler enn feks et bomullsteppe eller polyesterteppe.

Ja, men det har vi prøvd uten hell. Får ikke bort noen flekker. Dette er ikke ett ullteppe. Rimelig teppe vi har. Vet ikke hva det er laget av i farten, men det er ikke ull. 

AnonymBruker
2 timer siden, Jolen77 skrev:

Ja, men det har vi prøvd uten hell. Får ikke bort noen flekker. Dette er ikke ett ullteppe. Rimelig teppe vi har. Vet ikke hva det er laget av i farten, men det er ikke ull. 

Sjekk hva det er laget av, hvis det er bomull er det mulig det går. Bare husk at rengjøringsmidler som vanish er ganske irriterende mot hud/slimhinner, hvis du har barn og dyr. Så med andre ord må du få vasket det skikkelig ut av teppe etterpå (vaskemaskin/spyle det ute). Hvis du bor i nærheten av et myntvaskeri, har de ofte store maskiner som kan få plass til gulvteppe. Evt et lokalt vaskeri (de finnes på selv de minste steder..) kan kanskje være behjelpelige med industrivaskemaskin med god plass, så lenge de kan fraskrive seg alt ansvar med resultatet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...