AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #1 Skrevet 28. juni 2019 Jeg er samboer med ei som hele tiden kritiserer meg for at jeg ikke behandler bonusbarna på samme måte som vårt felles barn. Dette gjelder spesielt 13-åringen - vårt felles barn er snart 3. Kritikken går ut på at hun mener jeg ikke er like kjærlig med bonusbarnet som med han vi har sammen, og at det er stor forskjellsbehandling. Dette er selvfølgelig ikke lett (og jeg jobber hardt med det), men jeg mener at det uansett om det er bonusbarn eller ikke, så er det litt forskjell på hvordan man forholder seg til et lite barn og en som nå er i ferd med å bli ungdom. Det toppet seg i helgen, da samboer var bortreist - og jeg og 3 og 13-åringen var hjemme. 13-åringen er veldig opptatt av data og holder på med sitt der, mens jeg og 3 åringen finner på diverse leker. Av og til kommer 13-åringen og blir med. På søndagsmorgenen skulle jeg møte en kjenning på et badeland, og jeg tok med meg 3-åringen dit. Før vi dro gikk jeg på rommet og sjekket om 13-åringen ville bli med, men han sov (ikke så rart mtp. at han hadde vært oppe lenge med data), så jeg tok en avgjørelse på at jeg og 3-åringen dro. I etterkant av dette - og når mor var kommet hjem - har 13-åringen ytret at han har følt seg uteglemt og eksludert og at det å dra på badeland uten han ikke var noe snilt. Samboer eksploderte fullstendig på meg som følge av dette, noe som førte til dramatikk og at 3-åringen ble redd og begynte å gråte. Han fikk ikke trøst av mammaen sin, fordi det var noe pappa måtte gjøre siden han er "min sønn". Denne episoden har gjort at jeg nå rett og slett begynner å tvile på forholdet - det er jo selvfølgelig ikke første gangen jeg får slik kritikk. Noen tips? Anonymkode: 0f585...740 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #2 Skrevet 28. juni 2019 Hvis 13-åringen hører mors stadige utbrudd mot deg, så vil han jo selv tro at han blir behandlet urettferdig etterhvert, og/eller også bevisst bruke dette for å oppnå det han vil. Skjønner ikke mor dette? Anonymkode: 99492...b9c 31
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #3 Skrevet 28. juni 2019 Du kunne vekket 13åringen og spurt om han ville være med. Husker selv at jeg sov når mine foreldre tok med søsknene mine på en aktivitet. De ville ikke vekke meg. Men jeg følte meg ekskludert og at jeg hadde gått glipp av noe, bare pga en teit søvn.. Anonymkode: 8be10...f60 27
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #4 Skrevet 28. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kunne vekket 13åringen og spurt om han ville være med. Anonymkode: 8be10...f60 Det er jeg enig i. Anonymkode: 99492...b9c 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #5 Skrevet 28. juni 2019 Du kunne tatt han med ja. Men du har vel sagt umnskyld? Så ordner det seg. «D var ikke meningen å gjøre at du følte deg glemt. Jeg hdde ikke glemt deg. Jeg ville spørre deg om du ville være med men så sov du og jeg tenkte at du ville sove fordi du ahdde spillet spill så sent» (har han lov å spille så sent? ) Anonymkode: 1ec57...cc6 16
Summ Skrevet 28. juni 2019 #6 Skrevet 28. juni 2019 Altså hva? Han er 13år! - han prøvde å være med å leke med deg og han på 3år. Hvorfor inkluderte du han ikke, slik at han ikke gikk til data med engang? - han var oppe sent med PC? Hvorfor sa du ikke at han skulle gå og legge seg? 13åringer burde ikke ha frittfrem med leggetid. Du kunne sagt til 13-åringen; «i morgen etter frokost, drar vi på badeland alle sammen! Pakk sammen sakene du skal ha med, så vekker jeg deg til frokost. Men da må du legge deg tidlig, så du er opplagt!» Det er ikke rart at mor blir sint! Hadde blitt det selv. Tafatt er du! 12
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #7 Skrevet 28. juni 2019 Dere kommuniserer elendig, dette bør dere få hjelp til. Terapi Avklar aktiviteter med hele den tilgjengelige familien dagen før, eventuelt vekk og spør, da har du iallefall spurt.Men det er uansett en mindre glipp som man burde kunne snakke om i fellesskap som voksne, og at 13 åringen får ta litt del og blir gjort mer ansvarlig for å styre eget døgn. på en tenåring som spiller mye så bør alltid aktiviteter utenom huset være prioritert å få den med på. Anonymkode: e7e5e...592 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #8 Skrevet 28. juni 2019 Samboer setter nesten ingen grenser i forhold til dataspill, og jeg er lei av å være den kjipe som sier i fra om dette. Et annet moment her, er at denne helgen skulle han egentlig være hos faren sin, og jeg var i ferd med å legge meg på kvelden når han plutselig kom. Anonymkode: 0f585...740 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #9 Skrevet 28. juni 2019 TS med posten over. Og ja, jeg er dessverre av den typen som syns det er litt godt når bonusbarna er hos sin far Anonymkode: 0f585...740 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #10 Skrevet 28. juni 2019 Dere gjør feil begge to. For noe så viktig som badeland burde du vekket stesønnen og spurt om han ville være med. Her holder jeg med mor. Allikevel er det absolutt ikke greit at hun kritiserer deg hele tiden for behandlingen av stesønnen (hvis den ikke er drøyere enn det du beskriver). For det første: Du har rett i at man behandler et lite barn annerledes og mer kjærlig enn et på 13. 13-åringer er vanligvis ikke interessert i å leke og kose med foreldrene sine. For det andre: Det er helt naturlig å være mer glad i sitt eget barn enn i bonusbarnet. Du skal ikke synlig forskjellsbehandle på andre måter enn det som går på at barna har forskjellig alder, men du skal på ingen måte kritiseres for at hjertet ditt ligger nærmest ditt eget barn. Bonussønnen har sin egen far. For det tredje: Mor bør ALDRI ta opp denne forskjellsbehandlingen foran barna, det er jo oppskriften på å få dem til å føle seg forskjellsbehandlet. Kanskje bonussønnen aldri hadde tenkt over forskjellsbehandlingen, før han en dag hørte moren hans kjefte på deg for dette. Anonymkode: b850f...03c 30
Zoey Skrevet 28. juni 2019 #11 Skrevet 28. juni 2019 (endret) Noen ting er greit at det er ulikt. On jeg var din samboer så hadde det vært helt greit at mitt barn på 13 var hjemme alene mens du og barnet på 3 var på lekeplassen. Helt greit at du lager frokost til minste og spiser med minste, og at eldste lager sin egen frokost når det passer. Helt greit at du klemmer den minste spontant, men ikke den eldste. Helt greit at du tar minste på fanget, men ikke eldste.. Mange sånne ting styres av alder. Men ikke greit å ta med minste på kino eller svømming eller annet uten å spørre eldste om han vil være med. Selv om det er en barnslig film, så kan en på 13 synes kino er gøy, og det kan dessuten være kjempestas for yngste å ha med søskenet sitt og bidra til et bedre forhold mellom dem. Er begge våkne og sultne og du lager noe varmlunsj så hadde jeg blitt sinna om du lagde kun til minste og ikke spurte eldste eller tilbydde. Eller bare laget til alle og serverte. Si unnskyld til eldste for det med svømmingen, og forklar at intensjonen din var god, ikke å ekskludere, men å la han få sove. Og si at du gjerne vil gjøre det bra igjen og foreslå at dere kan reise sammen en annen dag/helg. Også forsøker du ditt beste. Selv om det er godt at bonusbarnet drar til sin far, så er det gjerne tøft nok bare å være 13 år. Hva om du foreslår at du kan gjøre noe med eldste, mens mor har yngste? Gutter begge to? Se for deg treåringen din om ti år. Hva ville dere gjort en lørdag? Drømmer du om dagen barnet blir gammelt nok til å kjøre gokart med pappa? Hva med å øve deg på eldste? Det verste som kan skje er at dere har det gøy. Inviter 13-åringen med å se nye Spidermanfilmen på kino når ditt eget barn sover. Der trenger dere ikke prate sammen, men det skaper en felles opplevelse og felles minner og noe dere kan le av sammen senere. Husker du da han gjorde sånn også bare bang! Prøv å tenke din sønn ti år frem i tid, og finn på litt sammen med den eldste. Ikke tenk at det ikke er ditt barn. Tenk at det er en 13-åring som du har ansvaret for. Det kunne vært en nevø, en nabo du passet eller hva som helst. Ikke føl at du feiler fordi du ikke elsker ham som en sønn, eller føler deg som hans far. Bare vær en trygg og ålreit voksen for ham. Og dette kan fint repareres til en trygg og fin familie. Tenk så heldig sønnen din er. Når din sønn er 16 år, så har han er trygg og god bror på 26 som kan øvelseskjøre med ham. Vær med på å forme den trygge 26-åringen og vær med på å skape et godt forhold mellom brødrene. Det er din sønn det gagner. Og det gjør deg til en god far for din sønn. Det burde være motivasjon god nok. Endret 28. juni 2019 av Zoey 30
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #12 Skrevet 28. juni 2019 29 minutter siden, Summ skrev: - han prøvde å være med å leke med deg og han på 3år. Hvorfor inkluderte du han ikke, slik at han ikke gikk til data med engang? Hvor leste du dette i hl? Anonymkode: 99492...b9c 10
Sokkar Skrevet 28. juni 2019 #13 Skrevet 28. juni 2019 28 minutter siden, Summ skrev: Altså hva? Han er 13år! - han prøvde å være med å leke med deg og han på 3år. Hvorfor inkluderte du han ikke, slik at han ikke gikk til data med engang? - han var oppe sent med PC? Hvorfor sa du ikke at han skulle gå og legge seg? 13åringer burde ikke ha frittfrem med leggetid. Du kunne sagt til 13-åringen; «i morgen etter frokost, drar vi på badeland alle sammen! Pakk sammen sakene du skal ha med, så vekker jeg deg til frokost. Men da må du legge deg tidlig, så du er opplagt!» Det er ikke rart at mor blir sint! Hadde blitt det selv. Tafatt er du! Dette ble bestemt der og da. Han er ikke tafatt når han faktisk skulle vekke 13åringen. Ts, folk her inne "hater" bonusforeldre. En 13 åring og en 3 åring er på vidt forskjellige stadier. Supersært dersom dei skal behandles likt. Skjer det aldri at 13åringen gjør noe 3åringen ikke er med på? 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #14 Skrevet 28. juni 2019 4 minutter siden, Sokkar skrev: Dette ble bestemt der og da. Han er ikke tafatt når han faktisk skulle vekke 13åringen. Ts, folk her inne "hater" bonusforeldre. En 13 åring og en 3 åring er på vidt forskjellige stadier. Supersært dersom dei skal behandles likt. Skjer det aldri at 13åringen gjør noe 3åringen ikke er med på? Han skriver jo at han synes det er litt godt når bonusbarnet heller er hos faren, så det kan godt være det ligger noe sannhet i han forskjellsbehandler barna og at mor reagerer rettmessig på det. Anonymkode: 8a45f...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #15 Skrevet 28. juni 2019 15 minutter siden, Zoey skrev: Noen ting er greit at det er ulikt. On jeg var din samboer så hadde det vært helt greit at mitt barn på 13 var hjemme alene mens du og barnet på 3 var på lekeplassen. Helt greit at du lager frokost til minste og spiser med minste, og at eldste lager sin egen frokost når det passer. Helt greit at du klemmer den minste spontant, men ikke den eldste. Helt greit at du tar minste på fanget, men ikke eldste.. Mange sånne ting styres av alder. Men ikke greit å ta med minste på kino eller svømming eller annet uten å spørre eldste om han vil være med. Selv om det er en barnslig film, så kan en på 13 synes kino er gøy, og det kan dessuten være kjempestas for yngste å ha med søskenet sitt og bidra til et bedre forhold mellom dem. Er begge våkne og sultne og du lager noe varmlunsj så hadde jeg blitt sinna om du lagde kun til minste og ikke spurte eldste eller tilbydde. Eller bare laget til alle og serverte. Si unnskyld til eldste for det med svømmingen, og forklar at intensjonen din var god, ikke å ekskludere, men å la han få sove. Og si at du gjerne vil gjøre det bra igjen og foreslå at dere kan reise sammen en annen dag/helg. Også forsøker du ditt beste. Selv om det er godt at bonusbarnet drar til sin far, så er det gjerne tøft nok bare å være 13 år. Hva om du foreslår at du kan gjøre noe med eldste, mens mor har yngste? Gutter begge to? Se for deg treåringen din om ti år. Hva ville dere gjort en lørdag? Drømmer du om dagen barnet blir gammelt nok til å kjøre gokart med pappa? Hva med å øve deg på eldste? Det verste som kan skje er at dere har det gøy. Inviter 13-åringen med å se nye Spidermanfilmen på kino når ditt eget barn sover. Der trenger dere ikke prate sammen, men det skaper en felles opplevelse og felles minner og noe dere kan le av sammen senere. Husker du da han gjorde sånn også bare bang! Prøv å tenke din sønn ti år frem i tid, og finn på litt sammen med den eldste. Ikke tenk at det ikke er ditt barn. Tenk at det er en 13-åring som du har ansvaret for. Det kunne vært en nevø, en nabo du passet eller hva som helst. Ikke føl at du feiler fordi du ikke elsker ham som en sønn, eller føler deg som hans far. Bare vær en trygg og ålreit voksen for ham. Og dette kan fint repareres til en trygg og fin familie. Tenk så heldig sønnen din er. Når din sønn er 16 år, så har han er trygg og god bror på 26 som kan øvelseskjøre med ham. Vær med på å forme den trygge 26-åringen og vær med på å skape et godt forhold mellom brødrene. Det er din sønn det gagner. Og det gjør deg til en god far for din sønn. Det burde være motivasjon god nok. TS her. Takk for kjempefint innspill! Anonymkode: 0f585...740 11
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #16 Skrevet 28. juni 2019 36 minutter siden, Summ skrev: Altså hva? Han er 13år! - han prøvde å være med å leke med deg og han på 3år. Hvorfor inkluderte du han ikke, slik at han ikke gikk til data med engang? - han var oppe sent med PC? Hvorfor sa du ikke at han skulle gå og legge seg? 13åringer burde ikke ha frittfrem med leggetid. Du kunne sagt til 13-åringen; «i morgen etter frokost, drar vi på badeland alle sammen! Pakk sammen sakene du skal ha med, så vekker jeg deg til frokost. Men da må du legge deg tidlig, så du er opplagt!» Det er ikke rart at mor blir sint! Hadde blitt det selv. Tafatt er du! Nei, ærlig talt ! En 13-åring har normalt ikke noen interesse av å være med foreldre og en 3-åring på leke/badeland. I den alderen liker de stort sett å sove langt utover morning og formiddag. Jeg hadde ressonert akkurat som TS i samme situasjon. Enkelte damer er jo "skvett gærne", og jakter med argusøyne på forskjellsbehandling på egne barn/stebarn. Eksploderer for den minste bagatell. Sannelig ikke lett å være bonuspappa heller. Anonymkode: f1ac1...b09 12
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #17 Skrevet 28. juni 2019 Dette var en merkelig tråd, og merkelig respons. Jeg har selv to barn, 14 og 1 år, og noen ganger så ønsker jeg som mor å kun tilbringe tid med den ene, slik at den får all fokus. Bare fordi jeg da er mor til begge, så er det greit, men hadde jeg vært stemor til en av dem, så hadde det ikke vært greit? Anonymkode: 8b353...60f 11
Summ Skrevet 28. juni 2019 #18 Skrevet 28. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ærlig talt ! En 13-åring har normalt ikke noen interesse av å være med foreldre og en 3-åring på leke/badeland. I den alderen liker de stort sett å sove langt utover morning og formiddag. Jeg hadde ressonert akkurat som TS i samme situasjon. Enkelte damer er jo "skvett gærne", og jakter med argusøyne på forskjellsbehandling på egne barn/stebarn. Eksploderer for den minste bagatell. Sannelig ikke lett å være bonuspappa heller. Anonymkode: f1ac1...b09 Vet ikke hva slags 13åringer du er vandt med, men badeland er vel gøy for de aller fleste! Han måtte ikke diltet etter de andre.. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #19 Skrevet 28. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ærlig talt ! En 13-åring har normalt ikke noen interesse av å være med foreldre og en 3-åring på leke/badeland. I den alderen liker de stort sett å sove langt utover morning og formiddag. Jeg hadde ressonert akkurat som TS i samme situasjon. Enkelte damer er jo "skvett gærne", og jakter med argusøyne på forskjellsbehandling på egne barn/stebarn. Eksploderer for den minste bagatell. Sannelig ikke lett å være bonuspappa heller. Anonymkode: f1ac1...b09 Jeg og min venninne tok med våre barn på lekeland her om dagen. Våre barn er under 5, to hver. Og min venninne har en datter på 14. Da de skulle reise så ble 14åringen sjokkert og sur over at hun ikke var spurt og endte med å bli med. Perfekt for oss, de små sleit henne ut, men hun hadde det gøy med ballbinge, sklier og stort sett barn halve hennes alder. (forrige gang de dro så hadde hun himlet med øynene og sagt at det er for unger.). En tenåring kan ha like stor glede av å dele sine små søsken gleder som foreldre har. Når de er i rette lunet. Anonymkode: 95dd3...625 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #20 Skrevet 28. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ærlig talt ! En 13-åring har normalt ikke noen interesse av å være med foreldre og en 3-åring på leke/badeland. I den alderen liker de stort sett å sove langt utover morning og formiddag. Jeg hadde ressonert akkurat som TS i samme situasjon. Enkelte damer er jo "skvett gærne", og jakter med argusøyne på forskjellsbehandling på egne barn/stebarn. Eksploderer for den minste bagatell. Sannelig ikke lett å være bonuspappa heller. Anonymkode: f1ac1...b09 Selvfølgelig ønsker en 13-åring å være med på badeland når familien drar på badeland og alternativet er ingenting/dataspill alene? I hvert fall bli spurt? Selvfølgelig ønsker en 13-åring å være ønsket, noe denne ikke er. Selvfølgelig skulle Ts bare vekket ham og sagt at nå drar vi, kom igjen, du skal. Ts burde jo ønsket å hatt med begge barna, villet at 13-åringen badet og koste seg sammen med dem, lekte med yngre søsken, fått noe ut av dagen. Men Ts ville ikke ha ham med. Ts spurte ikke en gang. Det er ikke rart at eldstemann føler seg utelatt og uønsket, for det er han jo? Jeg skjønner kritikken fra moren veldig godt. Anonymkode: 4625d...97e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå