Gå til innhold

Ferie i Trondheim


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å ta med meg 9-åringen og 13-åringen noen dager til Trondheim. Vi har lyst til å gjøre noe annet enn vanlig i ferien, og har ikke vært der før. Tenker å ta tog dit og være skikkelig "turister" med å gå/reise kollektivt☺ Vi har tenkt på Pirbadet, Hoppeland, Vitensenteret, Nidarosdomen osv. .. Er det noen som er kjente der og som har tips til andre ting å finne på, samt tips til rene og trivelige hotellalternativer som ligger greit til og som ikke er (altfor) dyre?

Anonymkode: 0c8fa...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med badetøy og ta båten ut til Munkholmen hvis det er varmt og go'vær.

Anonymkode: 38932...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må dra i Tyholttårnet, det er stas for både barn og voksne 🙂 Det er dessverre Egon som leier tårnet, men utsikten over hele byen er helt klart verdt det!

Båten ut til Munkholmen er også en fin aktivitet! Der ute kan dere bade også om det er fint vær.

Anonymkode: 8c8d7...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere må dra i Tyholttårnet, det er stas for både barn og voksne 🙂 Det er dessverre Egon som leier tårnet, men utsikten over hele byen er helt klart verdt det!

Båten ut til Munkholmen er også en fin aktivitet! Der ute kan dere bade også om det er fint vær.

Anonymkode: 8c8d7...009

Jeg har gode minner fra Munkholmen. Var I Trondheim for første gang som 5 åring. Det jeg husker best, var Munkholmen og Nidarosdomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper for deres skyld at det er bedre vær når dere kommer hit, enn det er i dag.... Ni grader og regn.

Vel, det er mange fine steder i Trondheim, og det er en kjempefin by å være i når været er bra.

Med to såpass store barn, ville jeg sett om det er leiligheter til leie gjennom airbnb. Vet det er noen ordentlig fine steder her i byen som blir leid ut der, men vet ikke om de er fullbooket for sommeren allerede. Det blir billigere og mer romslig enn hotell, pluss at dere kan lage deres egen mat innimellom (hvis dere vil, da).

Munkholmen er en fin (bade)plass. Man føler at man er på en ordentlig utflukt når man tar båt. :)

Det kan være verdt å investere i MIST (Museene i Søt-Trøndelag) sitt sommertilbud. Hvis de har det i sommer? Du betaler 400 kr, og så får familien (max to barn og to voksne) gratis inngang på de fleste av museene i regionen, mellom 20. juni og 20. august, eller deromkring. Vitensenteret var ikke inkludert der i fjor, men mye annet er.

Pirbadet er alltid populært, i allefall blant mine barn.

Gå tur langs ladestien, ta med badedrakt, mange fine badeplasser langs med stien.

Tyholttårnet er verdt å få med seg.

Rush trampolinepark (hvis det er det du tenker på når du skriver hoppeland?) er litt ut av byen, retning kjøpesenteret City Syd. Men det er populært blant barn i alle aldre. Har ofte sett tenåringer der. Kan være en OK aktivitet hvis det regner?

Rusle (eller sykle) langs piren ved Pirbadet. Er blitt ordentlig fint der, langs kaia i retning Ila. Det har kommet nye, fine bysykler overalt i byen som man kan låse opp via en app. Har ikke prøvd dem selv, men ser masse folk som bruker dem.

Det jeg ofte gjør med mine barn om sommeren, er å sykle til sentrum og ta med piknikteppe og litt mat, bøker eller enkle ballspill. Legge oss på gresset på Marinen ("bak" domkirken, ved Nidelva). Alltid mange folk der, trivelig stemning.

Anonymkode: 01d3a...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips😀 Været tar vi som det kommer, det er ikke noe å rope hurra for her vi bor heller😉 Da har jeg notert Munkholmen og Tyholttårnet på lista (vi liker Egon også, vi da😏)! Og ja, det var Rush trampolinepark jeg mente! Vi har vært på den på Rosenholm ved Oslo før, så vet det er topp! Glemte navnet i farten, bare! Fortsatt åpen for hotelltips! Evt en campingplass med greie hytter? Hadde tenkt å prøve å bo relativt sentralt ift å kunne traske litt rundt😊

Anonymkode: 0c8fa...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen campingplasser som ligger sentralt til, da må du enten være glad i å busse, eller ha med egen bil. Det er et vandrehjem på Rosenborg, men jeg kjenner ingen som har bodd der og aner ikke om det passer for de med barn.

For å se seg litt rundt anbefaler jeg å gå Midtbyrunden: https://www.trondheim.no/midtbyrunden Det finnes også en gårunde som heter Forsvarsrunden, den begynner på festningen. Er du/barna interessert i historie anbefaler jeg å kjøpe eller låne Byguiden av Terje Bratberg, da har dere flere forslag til løyper å gå og får med dere historien til byen gjennom boken.

Vi har også en klatrepark som heter Høyt og Lavt rett utenfor sentrum som er populær: https://hoytlavt.no/trondheim

Anonymkode: 99cc1...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rusleturer så kan jeg anbefale Kalvskinnet og Hospitalsløkkan (ligger mellom sentrum og Ila). Veldig koselig småhusbebyggelse der. (Og noen store...) Av hoteller så kan jeg anbefale Comfort Park som ligger noenlunde i det området. Bruker det ganske ofte selv når jeg er i byen. Vet ikke hvordan det stemmer med dine prispreferanser men det er iallfall ikke blant de aller dyreste. Thon Hotell Gildevangen er også OK, men tror det er litt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig dårlig vær her nå og ser ikke ut til at det blir bedre med det første. Hadde en fin periode for litt siden, så vi fikk vel sommeren da😂

Anonymkode: 4706b...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...