Gå til innhold

Sykemelding og lønn MinGat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom man er sommervikar med faste vakter (turnus) 90 % uten spesifisert kontrakt i kommunen. Og tar på seg ekstra vakter som er ledige i MinGat, vil man få betalt for disse dersom man blir sykemeldt pga brukket fot?

La oss si jeg hadde satt meg opp på 10 ledige vakter før jeg brakk foten. 

 

Anonymkode: cf8e5...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått vaktene så vil du få betalt for de ja. Men dersom du har jobbet mindre enn 4 uker uten lengre opphold får du ikke noe. Må ha jobbet i 8 uker før du får betalt for egenmeldingsdager.

Anonymkode: d0612...cdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller opplæring i mars på to dager med start i juni? 

Anonymkode: cf8e5...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Bruker ikke egenmelding, men sykemelding fra lege pga brukket fot..

Anonymkode: cf8e5...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teller opplæring i mars på to dager med start i juni? 

Anonymkode: cf8e5...424

Nei, når det er mer en 14 dager mellom vaktene teller det ikke. Har du jobbet mindre enn fire uker får du ikke sykepenger, kun lovlig fravær med sykemelding. 

Anonymkode: bd235...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, når det er mer en 14 dager mellom vaktene teller det ikke. Har du jobbet mindre enn fire uker får du ikke sykepenger, kun lovlig fravær med sykemelding. 

Anonymkode: bd235...9db

Vil det si at hvis jeg er sykemeldt får jeg ikke sykepenger? Selv om ansettelsen var i mars? 

Anonymkode: cf8e5...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant denne:

For å ha rett til sykepenger må tilkallingsvikaren ha vært ansatt hos arbeidsgiver i minst fire uker. Tilkallingsvikaren må ikke fysisk ha vært tilstede i fire uker, men det må ha gått mindre enn 14 dager mellom vaktene hos arbeidsgiver. Dette gjelder også selv om arbeidsforholdet består av enkeltstående vakter.

Tilkallingsvikaren må videre ha oppfylt sin plikt til å melde fra om fraværet, samt plikten til å dokumentere fraværet med enten egenmelding eller sykmelding fra lege. Vi minner om at en arbeidstaker må ha vært ansatt i minst to måneder og at det må være mindre enn 14 dager mellom vaktene, før egenmelding kan benyttes. Tilkallingsvikarer er derfor som oftest nødt til å dokumentere sitt sykefravær med sykmelding fra lege.

----

Jeg har egentlig ikke mulighet til p være sykemeldt, men legen ønsker ikke noe annet og tilrettelegging er ikke mulig pga arbeidets art..  Føler jeg blir litt frustrert nå..

Anonymkode: cf8e5...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si at hvis jeg er sykemeldt får jeg ikke sykepenger? Selv om ansettelsen var i mars? 

Anonymkode: cf8e5...424

Nei du har ikke rett på sykepenger. For øvrig er det også et krav om å ha tjent minst en halv G (ca 50 000 pr i dag) for å få sykepenger. Hvis du knapt har jobbet i år er du neppe kommet opp i den summen. 

Anonymkode: bd235...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei du har ikke rett på sykepenger. For øvrig er det også et krav om å ha tjent minst en halv G (ca 50 000 pr i dag) for å få sykepenger. Hvis du knapt har jobbet i år er du neppe kommet opp i den summen. 

Anonymkode: bd235...9db

Hvor kan jeg lese om dette? Jeg har tilkalling på arbeidsavtalen, og det er vel litt andre regler der? 

Anonymkode: cf8e5...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan jeg lese om dette? Jeg har tilkalling på arbeidsavtalen, og det er vel litt andre regler der? 

Anonymkode: cf8e5...424

Folketrygdsloven § 8-15 2.ledd; Retten til sykepenger etter dette kapitlet faller bort når arbeidsforholdet midlertidig avbrytes i mer enn 14 dager

Anonymkode: bd235...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folketrygdsloven § 8-15 2.ledd; Retten til sykepenger etter dette kapitlet faller bort når arbeidsforholdet midlertidig avbrytes i mer enn 14 dager

Anonymkode: bd235...9db

Men når man er tilkalling er det vel ikke gitt at man jobber hver 14. dag.. ?

Anonymkode: cf8e5...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når man er tilkalling er det vel ikke gitt at man jobber hver 14. dag.. ?

Anonymkode: cf8e5...424

Nei, og derfor er det en usikker måte å jobbe på, nettopp fordi man har dårligere rettigheter ved sykdom. 

Anonymkode: bd235...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ansatt i mars, og har jobbet ei uke i 90% nå. Og har da som nevnt over ingen rettigheter? Ikke når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge heller? 

Anonymkode: cf8e5...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må levere sykemelding som viser gyldig fravær, men du har ikke rett på sykepenger når du ikke har jobbet de siste 4 ukene.  At du hadde to opplæringvakter i mars teller ingenting når du ikke har jobbet i mellomtiden, fordi du da har mer en 14 dagers fravær. Hadde du hatt en fast turnus med 14 dagers fravær ifm ferie, fri i turnus, kurs e.l. så hadde du fått penger, men når du som tilkallingsvikar ikke har hatt vakter i perioden må du ha ny opptjening, hvilket du ikke har. 

Anonymkode: bd235...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ansatt i mars, og har jobbet ei uke i 90% nå. Og har da som nevnt over ingen rettigheter? Ikke når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge heller? 

Anonymkode: cf8e5...424

Hør med NAV. Du har jo en fast turnus i sommer, du er jo ikke tilkallingsvikar?

Anonymkode: 81475...3f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med NAV. Du har jo en fast turnus i sommer, du er jo ikke tilkallingsvikar?

Anonymkode: 81475...3f0

Har fast turnus i sommer på 90%, men i kontrakten står det ansatt som tilkalling. 

Anonymkode: cf8e5...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...