Gå til innhold

Plagiat og inspirasjon


Gjest no. 72

Anbefalte innlegg

Gjest no. 72

Flere bloggere skriver bøker, de poster ting på både egen blogg og instagram. 

Noen blir også tatt for plagiat: Anjor, og vi har også sett det samme hos Sophie Elise. 

 

Uten konsekvenser - nesten. For Annsjor sin del tok forfatteren av diktet selv kontakt med Anjor og ba om penger. 

En dikter ble tatt for plagiat i vinter, og alle hennes tre diktsamlinger ble trukket. Bloggerne ønsker å bli tatt seriøst, men det virker som vi ikke bryr oss så mye når det er bloggere og når det er på sosiale medier. Det er liksom ikke så farlig. https://www.vg.no/rampelys/bok/i/9m78zd/forfatter-tatt-for-kopiering-jeg-er-svaert-lei-meg-og-fortvilet

 

Jeg klarer ikke helt å få fatt på om det er det at de er bloggere som gjør at det ikke reageres, eller om det er vårt forhold til sosiale medier. 

Hvis dere har andre eksempler på plagiat / veldig inspirasjon fra andre hvor det burde vært nevnt, eller utlevering av andre som ikke har bedt om det kan vi kanskje samle det sammen her og diskutere det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er et himla problem at bloggere og andre aktører i sosiale medier driver med plagiat. Egentlig så burde alt som blir skrevet og sagt ikke bli tatt som god fisk av leserne. Dem manipulerer historier for å lage innbydende fortellinger om deres liv, for å tjene penger. Blogg er bedrift. En god bedrift. Bedriften må treffe kundegruppen. Det er ikke basert på sannheten. Om noen skriver at dem er blitt rammet av noe, eller opplevd ting i livet som er verd å dele, så er det jammen ikke sikkert at det er deres egen historie engang. Det kan være en oppdiktet og fiktiv historie, med inspirasjon gjennom andre, eller faktisk kun plagiat. Jeg skjønner ikke hvorfor dem skal tjene seg søkkrik på slik oppmerksomhet og manipulering. Spesielt når dem faktisk blir tatt i plagiat. Det er alvorlig, og burde sørge for at deres troverdighet blir satt til 0. 

Bedriver man plagiat på høyskolen så blir det F (styrk) og suspensjon eller utkastelse. Det er brudd på norsk lov. Bloggene burde vært nedlagt. Følgerne burde rømme. Vedkommende bør aldri få fortsette å tjene seg stinn av gryn på bedrageri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72

Jeg må bare si at du har et veldig passende brukernavn for å delta i denne tråden @Juks ☺️😍

Uansett, veldig enig med deg, men jeg syns vi kan skille på det å lage seg et narrativ og skrive ting som kanskje ikke er sant om eget liv og laden, og det å regelrett stjele åndsverket til andre. 

Det er ikke ulovlig å late som du har et bedre eller mer spennende liv enn hva du faktisk har, og veldig enig i at leserne bør ta alt med en klype salt, men det er faktisk ikke lovlig å stjele åndsverket til andre, og jeg forstår ikke helt hvorfor vi ikke slår hardere ned på det. 

I forbindelse med plagiatsaken mot Anjor skrev hun: "Problemet var bare det at denne «quoten» har jeg helt sikkert funnet på noens bilde på Instagram, uten navn. Dere vet. Slike ting som florerer rundt,» 

https://www.vg.no/rampelys/i/EWxoMo/influencer-anniken-annijor-joergensen-beskyldes-for-plagiat

Er det sånn det har blitt? Vi bare deler uten hensyn til hvem som har skrevet, og kreditere personen for det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen av dem har et ambivalent forhold til opphavsrett og sådant, som Anne Brith Davidsen; som gladelig sender faktura til den som våger å rappe et av hennes bilder, men selv har problemer med å se at hun ikke bare kan ta et bilde som andre har rettighetene til. Man skulle tro at når man selv har vært utsatt for at andre bruker dine bilder uten å spørre, så ville man få større respekt for problemstillingen? Men, det gjelder visst bare den ene veien. 

https://influencere.wordpress.com/2019/06/21/anne-brith-brudd-pa-opphavsretten/

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
10 timer siden, Pust skrev:

Og noen av dem har et ambivalent forhold til opphavsrett og sådant, som Anne Brith Davidsen; som gladelig sender faktura til den som våger å rappe et av hennes bilder, men selv har problemer med å se at hun ikke bare kan ta et bilde som andre har rettighetene til. Man skulle tro at når man selv har vært utsatt for at andre bruker dine bilder uten å spørre, så ville man få større respekt for problemstillingen? Men, det gjelder visst bare den ene veien. 

https://influencere.wordpress.com/2019/06/21/anne-brith-brudd-pa-opphavsretten/

 

Ja, det der er ganske ironisk. Hun burde vel være den første til å forstå at man ikke kan bruke andres bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest floppiflipp
På 27.6.2019 den 23.07, Pust skrev:

Og noen av dem har et ambivalent forhold til opphavsrett og sådant, som Anne Brith Davidsen; som gladelig sender faktura til den som våger å rappe et av hennes bilder, men selv har problemer med å se at hun ikke bare kan ta et bilde som andre har rettighetene til. Man skulle tro at når man selv har vært utsatt for at andre bruker dine bilder uten å spørre, så ville man få større respekt for problemstillingen? Men, det gjelder visst bare den ene veien. 

https://influencere.wordpress.com/2019/06/21/anne-brith-brudd-pa-opphavsretten/

 

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...