Gå til innhold

Alkohol og barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 minutter siden, Kritt skrev:

Here we go again, denne diskusjonen kommer hver sommer. Og frontene er steile 🙄

Er det rart? Gang på gang ser jeg foreldre sitte og drikke dagen lang på ferie..

Er ikke ok...Hvor er bv der?

Anonymkode: bce25...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det rart? Gang på gang ser jeg foreldre sitte og drikke dagen lang på ferie..

Er ikke ok...Hvor er bv der?

Anonymkode: bce25...b34

Selvfølgelig skal ingen barn utsettes for flatfyll eller utstrakt drikking - det tror jeg i hvertfall alle på KG er enige om.

 

Jeg tror et flertall av foreldre drikker litt i ferien, dvs. litt vin til maten eller en øl i sola. Muligens kan barna i mellom merke en ørliten endring på foreldrene, men det er ikke det samme som at de føler seg utrygge (selv om noen kanskje gjør det, og dette bør foreldrene i så fall selvfølgelig ta hensyn til). Men dette er jo farlig å si høyt, for om man sier dette er ok, vil noen tolke det som at nærmest jevn drikking er ok.  Og det er sikkert riktig at det aller beste for barna er at alle foreldre holder seg helt unna alkohol både i ferien og ellers.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser jo selv av artikkelen at barna syns det er greit med inntil to glass. 4-5 glass vin kjenner jeg ingen som drikker rundt barna sine. Det er faktisk stor forskjell på et glass til maten, og å pimpe nedpå hele kvelden. 

Anonymkode: aa322...0f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser jo selv av artikkelen at barna syns det er greit med inntil to glass. 4-5 glass vin kjenner jeg ingen som drikker rundt barna sine. Det er faktisk stor forskjell på et glass til maten, og å pimpe nedpå hele kvelden. 

Anonymkode: aa322...0f8

Ta deg en tur sydover og se på nordmenn på ferie. 

Anonymkode: f1e38...569

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det rart? Gang på gang ser jeg foreldre sitte og drikke dagen lang på ferie..

Er ikke ok...Hvor er bv der?

Anonymkode: bce25...b34

Vi kan sitte på rompa og grille eller lese en bok osv. Nesten hele dagen på ferie mens barna holder på ute eller aktiviserer seg selv. Vi sitter og drikker hele dag! Av og til går det i tre fire kaffe kanner eller cola zero er også en greie😂

Jeg setter det på spissen men ser ikke forskjell på det eller om jeg hadde sittet og drukket to tre halvlitere i løpet av dagen. Det blir ikke akkurat mye rus..ser i alle fall ikke behov for noe bv!!

Anonymkode: 8c0e7...645

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en tur sydover og se på nordmenn på ferie. 

Anonymkode: f1e38...569

Har vært mye på ferie sydover, og har sett lite av voksenfyll foran unger. Nå reiser ikke vi til typ Puerto Rico på GC da, så det kan være forskjellig klientell på forskjellige steder. Men syns generelt folk oppfører seg fint foran barn. Jeg er også fra et søreuropeisk land, og der drikkes det "hele dagen". Men det er som regel én enhet per måltid, så effekten begrenser seg selv. 

Anonymkode: aa322...0f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

For de fleste barn går det greit at foreldrene drikker en øl eller et glass vin såfremt de ikke blir påvirket og barnet merker annerledes atferd. Å drikke seg full eller påvirket med barn tilstede er virkelig ikke greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kritt skrev:

Here we go again, denne diskusjonen kommer hver sommer. Og frontene er steile 🙄

Og jul, ikke glem jula.

Anonymkode: 6dda7...d5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jul, ikke glem jula.

Anonymkode: 6dda7...d5e

Så lenge folk ikkje greier å bruke vettet så må denne saka opp ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg hver ferie som barn i tillegg til hver gang noen hadde fri fra jobb eller hadde besøk. 1 blir til 5 øl, syntes ikke det var arti uansett om de klarte å forholde seg til bare 1 øl. Jeg merket veldig godt endringen i atferden når de drakk og jeg følte meg ikke trygg.

Det er ikke greit å drikke foran barn i det hele tatt, det påvirker de kunn negativt.

Anonymkode: 086f2...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde meg hver ferie som barn i tillegg til hver gang noen hadde fri fra jobb eller hadde besøk. 1 blir til 5 øl, syntes ikke det var arti uansett om de klarte å forholde seg til bare 1 øl. Jeg merket veldig godt endringen i atferden når de drakk og jeg følte meg ikke trygg.

Det er ikke greit å drikke foran barn i det hele tatt, det påvirker de kunn negativt.

Anonymkode: 086f2...216

Helt enig. Vokste selv opp med alkohol.Påvirker meg den dag idag. Det du tror og mener er ikke det samme som barnet føler..

Anonymkode: bce25...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært mye på ferie sydover, og har sett lite av voksenfyll foran unger. Nå reiser ikke vi til typ Puerto Rico på GC da, så det kan være forskjellig klientell på forskjellige steder. Men syns generelt folk oppfører seg fint foran barn. Jeg er også fra et søreuropeisk land, og der drikkes det "hele dagen". Men det er som regel én enhet per måltid, så effekten begrenser seg selv. 

Anonymkode: aa322...0f8

Dette! Hvor er alle disse fulle norske foreldrene i Syden? Har sett et par briter, men aldri nordmenn. 

Anonymkode: 76e91...709

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde meg hver ferie som barn i tillegg til hver gang noen hadde fri fra jobb eller hadde besøk. 1 blir til 5 øl, syntes ikke det var arti uansett om de klarte å forholde seg til bare 1 øl. Jeg merket veldig godt endringen i atferden når de drakk og jeg følte meg ikke trygg.

Det er ikke greit å drikke foran barn i det hele tatt, det påvirker de kunn negativt.

Anonymkode: 086f2...216

Det skjedde meg også, og jeg syntes det var helt greit. Følte meg aldri utrygg og syntes det var morsomt at de voksne ble fnisete.

Anonymkode: 76e91...709

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde meg hver ferie som barn i tillegg til hver gang noen hadde fri fra jobb eller hadde besøk. 1 blir til 5 øl, syntes ikke det var arti uansett om de klarte å forholde seg til bare 1 øl. Jeg merket veldig godt endringen i atferden når de drakk og jeg følte meg ikke trygg.

Det er ikke greit å drikke foran barn i det hele tatt, det påvirker de kunn negativt.

Anonymkode: 086f2...216

Det er synd at du har den opplevelsen, og barn skal selvsagt ikke føle seg utrygge uansett hva grunnen er.

Jeg er også vokst opp med foreldre som tok seg en øl til lunsj og ved bassengkanten, og vin til middag. Noen ganger også en drink etter middag, og ikke en eneste gang følte jeg meg utrygg eller andre negative følelser. Tvert om, jeg storkoste meg på familieferie, i familiesammenkomster og i alle andre anledninger hvor voksne drakk alkohol. Naturligvis ikke fordi de drakk alkohol, men fordi sånne anledninger alltid var så koselige. Vi barna ble fullt ut inkludert, det var latter, morsomme historier, dans og sang. Rett og slett gode barndomsminner.

Jeg har heller aldri sett alle disse som ikke kan styre seg, men vet jo at noen finnes. Det er det alltid. Det jeg derimot ser en del av, er unger som blir sendt på rommet sammen med den ene forelderen, mens den andre går på fylla med påfølgende hangover dagen derpå. Det synes jeg er trist å se, for hvor er familiehygge  i det?

Endret av Eliza Doalot
Autocorrect
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
14 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Jeg er også vokst opp med foreldre som tok seg en øl til lunsj og ved bassengkanten, og vin til middag. Noen ganger også en drink etter middag, og ikke en eneste gang følte jeg meg utrygg eller andre negative følelser. Tvert om, jeg storkoste meg på familieferie, i familiesammenkomster og i alle andre anledninger hvor voksne drakk alkohol. Naturligvis ikke fordi de drakk alkohol, men fordi sånne anledninger alltid var så koselige. Vi barna ble fullt ut inkludert, det var latter, morsomme historier, dans og sang. Rett og slett gode barndomsminner.

Dette.

Faren min hadde kraftigere humørsvingninger og kortere lunte edru under tippekampen, enn han hadde etter to øl ved bassenget i syden.

Når det er sagt er tydelig beruselse ikke greit, og når jeg var liten var det alltid en av foreldrene mine som ikke rørte alkohol (de byttet på) i tilfelle noe skjedde. I ettertid har jeg alltid tenkt på det som klokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gagaen skrev:

Så lenge folk ikkje greier å bruke vettet så må denne saka opp ofte. 

Poenget mitt var at det evinnelige konstante maset, gjør at mange lukker ørene. Ofte er det også de som drikker mest, som ikke følger med på nyheter og alle disse naturlige stedene hvor dette ytres. 

 

Selv pleide jeg å ha en (liten) øl til maten i syden, men har nå ikke drukket på flere år. Spent på hva slags forhold mine barn får til alkohol  

Anonymkode: 6dda7...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde meg hver ferie som barn i tillegg til hver gang noen hadde fri fra jobb eller hadde besøk. 1 blir til 5 øl, syntes ikke det var arti uansett om de klarte å forholde seg til bare 1 øl. Jeg merket veldig godt endringen i atferden når de drakk og jeg følte meg ikke trygg.

Det er ikke greit å drikke foran barn i det hele tatt, det påvirker de kunn negativt.

Anonymkode: 086f2...216

Dette skjedde med meg og, og som noen andre sa lengre opp ble jeg heller ikke negativt påvirket av det. Folk er forskjellige!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...