Gå til innhold

Vri åtter regler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har full krig hjemme akkurat nå. Hele familien samles og spiller vri åtter. En av de har spilt åtter som siste kort. Andre mener man ikke kan bruke åtter (som et slags trumfkort) som det siste kortet man har. 

 

Hva sier reglene? 

Anonymkode: 51bc9...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åtter kan ikke spilles sist. Man kan spille det nest sist og "vri" til samme farge som er, eller en annen.

Anonymkode: 96f05...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som siste kort kan åtteren brukes dersom den er samme som allerede ligger. Altså kløver på kløver feks, men man kan ikke vri. Altså det er som et vanlig kort, sånn har vi det i hvert fall.

Anonymkode: da9bf...ed6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Åtteren kan ikke brukes som  avsluttende kort, unntaket er om det er samme farge som siste kortet i bunken.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er regler som bør avklares før man spiller. folk har alltid litt variasjon på reglene.
men, jeg er enig i at 8'er ikke skal spilles som siste kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, og alle jeg har spilt med, har alltid hatt lov til å spille 8-eren som siste kort (som trumf) slik spilleren hos dere har gjort.

Er ikke slike unntaksregler dere andre opererer med laget for å ta hensyn til barn som ikke har lært strategisk spill ennå? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår familie har man ikke lov å spille åtter som siste kort. 

Ingen grunn til å lage krig av dette, her er det bare å bestemme seg for en husregel - også gjelder den fra nå av. 

Anonymkode: f4535...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg husker at jeg spilte vri åtter med vennene mine som barn, og at vi da hadde at vi kunne legge åtter sist. Men så oppdaget jeg noe annet når jeg begynte å spille med voksne, da kunne man bare spille den sist om den var samme farge som det som lå der fra før. Så jeg tror det er de "egentlige" reglene, hvis ikke blir det litt vel enkelt å vinne.

Anonymkode: cc0df...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man sitter igjen med 8er tilslutt, så har jeg alltid lært at man kan bruke det som en 8er ellers i spillet, - altså at man kan legge det på uansett. Det blir jo ikke noe enklere å vinne for det. Ved å sitte igjen med den tilslutt, har man spart på den og latt være å bruke den til sin fordel tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...