Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! Vannet gikk i slutten av uke 31 og er Nå innlagt på sykehus til jeg føder. Er nå i uke 32+0. Kan føde når som helst. Noen med erfaring?  Om fødsel og premature barn generelt? Barnets estimert vekt er 1600 g,». Blir satt igang i uke 34 hvis rier ikke oppstår til da.

Anonymkode: 94de5...699

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i uke 34+2 pga vannavgang.

Skal ikke lyve, det var det skumleste jeg har opplevd.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så ville jeg sagt bare en ting til meg selv: ikke vær redd, det kommer til å gå bra.. 

Selve fødselen tok veldig lang tid, men det er nok mer individuelt enn prematurrelatert.

Vi var blitt forberedt på at premature ofte ikke gråter etter fødsel.. Så når han gråt så var det den fineste lyden i verden! Vi var også blitt forberedt på at han ville bli tatt med til lege umiddelbart etter fødsel. Jeg fikk hilst på han i noen sekunder bare, det var tungt.. Far var med sønnen vår mens jeg ble liggende igjen, ble sydd etc.

Neste gang jeg så han lå han i varmeseng.  

Vi var 9 dager på nyfødtintensiv etter fødsel. Han slet med ammetak og fikk sondemat. Han var 2800g ved fødsel og gikk ikke opp i vekt mens vi var der. Dagene på NFI var ganske tøffe. Det å ikke kunne ha med oss babyen på pasienthotellet var brutalt, og det å sitte i en avdeling i dagevis var også tungt.

Ble langt dette her.. 

Må legge til at han ble fullammet, ble rund som en ball og blid som ei lerke.  Nå som aktiv 4-åring er det ingen spor av prematur fødsel.

Anonymkode: df7bd...c30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen erfaring, vil bare si lykke til :) Du er hvertfall i beste hender på sykehuset. 

Må si jeg ble litt stresset over å lese det (selv om jeg selvfølgelig vet at man kan føde før tiden) er 30+5 i dag selv og reiser på ferie neste uke til utlandet. Hadde du noen tegn i svangerskapet eller noe du kjente på i forkant av at vannet gikk?

Anonymkode: d855f...8e4

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen erfaring, vil bare si lykke til :) Du er hvertfall i beste hender på sykehuset. 

Må si jeg ble litt stresset over å lese det (selv om jeg selvfølgelig vet at man kan føde før tiden) er 30+5 i dag selv og reiser på ferie neste uke til utlandet. Hadde du noen tegn i svangerskapet eller noe du kjente på i forkant av at vannet gikk?

Oi, er det ikke frarådet å reise til utlandet når man er så langt på vei?

Anonymkode: 5770a...415

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke født selv, men jeg ble født i uke 28/29 og veide 1300g. Foreldrene mine har fortalt at det var stressende siden jeg fikk gulsott og måtte være i kuvøse en stund, og fikk ikke forlate sykehuset før jeg passerte 2kg, men alt gikk bra og jeg har ingen senskader, er 20 år i dag. I tillegg har sykehusene blitt så flinke til å håndtere premature at jeg ikke ville bekymret meg så mye for det 😊Kommer nok til å gå helt fint .

Anonymkode: 79664...bef

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ingen tegn. Våknet om natta av at vannet gikk. Har ellers hatt et veldig fint svangerskap med få/lite plager og symptomer. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar 🙂

Hvordan var det under fødsel? Var det mange tilstede? Jordmødre /leger osv? Iforhold til en baby som kommer til termin? 

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til. Be om å få omvisning på (nfi) nyfødtintensiven eller hvertfall snakke med noen derfra som forteller deg om hva de gjør meg barna etter fødsel.  Vær innstilt på at du ikke får barnet til deg etter fødsel, men at det tas med direkte til nfi. Vær forberedt på at du har en stor jobb fremfor deg med pumping, men prioriter det - i hvertfall mens du er på sykehuset. Kom i gang så fort som mulig etter fødsel, og pump ofte. Innstill deg på at dagene på nyfødt er ganske intense og spesielle. Baby skal stelles og mates (gjerne forsøke amming) hver 3 time (døgnet rundt), så skal du helst sitte en stund med baby på brystet og så må du pumpe, og så er det såvidt du rekker å gå på do, spise eller sove litt før neste runde starter. Hvis du vil amme, så ikke la de mate baby med flaske. Bruk kopp, eller sonde om baby er veldig liten og sugesvak. 

Slå av alt av varsler på telefonen sånn at du selv kan velge når du er tilgjengelig. Mange vil høre hvordan det går, og gjerne komme på besøk, men gjerne utnevn en kontaktperson du forholder deg til som tar seg av kontakt med resten slik at du får mest mulig fred og ro. Ta masse bilder, og drikk mye saft. Last ned lydbøker du kan sitte å høre på når baby sover på deg og når du pumper. Kjøp pumpebh (anbefales på det sterkeste!). 

Jeg fødte ei jente på 1500g i uke 32 i fjor. Vi ble en måned på sykehuset etter fødsel. Jeg skal ikke lyve, det var tøft! Men det merket jeg best etterpå, for når man er midt oppi det er det så mye som skjer at man knapt rekker noe. Samtidig var jeg veldig heldig, ettersom jenta mi var helt frisk og fin. Hun trengte bare å vokse. 

Anonymkode: a395d...68f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 🙂

Hvordan var det under fødsel? Var det mange tilstede? Jordmødre /leger osv? Iforhold til en baby som kommer til termin? 

Jeg fødte i uke 35 (igangsatt).

Frem til pressriene startet var det kun jordmor til stede, da kom barnepleier inn. Det ble etter hvert litt hast med å få babyen ut pga lav puls. Da kom fødselslege, barnelege og sykepleier fra nyfødtintensiven.

Baby kom fort til hektene etter fødsel og ble lagt rett på brystet mitt (apgar 7-10-10) før veiing og måling. Etter en rask sjekk av barnelegen fikk jeg baby tilbake på brystet og vi fikk ligge sånn et par timer før baby og far ble flyttet til nyfødtintensiven. Far fikk overnatte på nyfødtintensiven og lå med baby på brystet de to første nettene. (Vi hadde eget rom pga få pasienter). Jeg var ikke i form til å overnatte der og lå på barsel. 

Anonymkode: a85b8...218

AnonymBruker
Skrevet

Enda en ting som er greit å være forberedt på er hjemkomsten med prematur baby. Vi ble anbefalt å sterkt begrense både besøk hjemme og turer ut til befolkede områder (kjøpesenter, butikker, bhg etc.). De anbetalte også å helt holde henne unna andre barn i starten etter hjemkomsten. Ikke helt en sånn barseltid man ser for seg med andre ord. Vi hadde en storesøster som gikk i barnehage, så klarte ikke å begrense smitte så mye som vi kunne gjort om hun var enebarn. Resultatet av det var luftveisinfeksjoner igjennom stort sett hele vinteren. 

Anonymkode: a395d...68f

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avklart med jordmor, så hun sa ingenting om det. Men selvfølgelig, skjer det noe i utlandet må man jo være forberedt på å bli der en stund. Er en tur jeg var invitert med på som ble bestilt før jeg ble gravid, ellers  hadde jeg nok ikke valg å reise så sent. Så får håpe ting går fint, er kun i Europa, så håper det skal gå fint om noe skulle skje :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på nyfødtintensiv og vil bare si at jeg forstår at det er utrolig skummelt, men uke 32 er ikke en skummel uke å bli født i. Jo lenger hen holdes inne; så bedre - men dette går helt fint. Det kommer inn knøtt født rundt der (uke 32 altså) hele tiden, og de klarer seg godt. De bare trenger litt ro og fred til å vokse seg til.

Dette fikser du fint :)

Anonymkode: 50ad8...7f9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei! Vannet gikk i slutten av uke 31 og er Nå innlagt på sykehus til jeg føder. Er nå i uke 32+0. Kan føde når som helst. Noen med erfaring?  Om fødsel og premature barn generelt? Barnets estimert vekt er 1600 g,». Blir satt igang i uke 34 hvis rier ikke oppstår til da.

Hei! Jeg har ingen erfaring å komme med, men er i samme situasjon, så kjenner på samme usikkerhet som deg. Vannet gikk i uke 27+4, og ligger nå på sykehuset og håper hun blir inne lengst mulig. Jeg har snakket masse med jordmødrene og legene her, det har hjulpet endel på usikkerheten. Lykketil! Håper du klarer å holde barnet inne til uke 34 😊🤞🏻

Anonymkode: 21b6d...182

AnonymBruker
Skrevet

Det ble oppdaget forkortet livmorhals hos meg i uke 26 sånn ca. Ble lagt på observasjonspost. Fikk første lungemodningssprøyte ved ankomst og den neste når det var tid for den. Ble liggende til observasjon frem til rier satte inn, dette var i uke 28. Hadde i mellomtiden fått omvisning på nyfødtposten.

Under selve fødselen var det kun jordmor til stede i rommet. Leger og sykepleiere stod bak et forheng og ventet. Barnet skrek da det kom ut, en herlig lyd når man ligger der og er nervøs. Far klippet navlestrengen og så løp jordmor med barnet til legene og sykepleierne som stod og ventet. De jobbet med barnet bak forhenget og far ble invitert til å komme dit for å se hva de gjorde. Når barnet var klart for videre forflytning, dro de av sted i en fart. Nå er du kommet mye lenger enn meg, så om barnet virker kvikt og raskt, kan det hende du får se det litt mer, at de undersøker det på brystet ditt osv.

For meg som hadde født tidligere, føltes det litt ensomt ut en liten periode hvor alle var hos baby. Hadde jo tidligere fått barna rett på brystet og hatt en jordmor og en barnefar rundt meg, men nå var alle bak forhenget den første tiden.

Når jordmor kom tilbake og undersøkte meg, fikk jeg mast meg til en dusj. Litt mat og så dro jeg og barnefaren ned for å hilse på baby før vi dro til rommet for å få litt søvn. Fødte midt på natten.

De neste ukene gikk med til pumping, ammetrening og det å sitte kenguru med barnet.

Alle blir advart om at man må være på sykehuset frem til termin, men mange får reise hjem før det. Er barnet friskt, og spiser selv, går det mye raskere. Vi kom hjem etter 7 uker. Dro hjem med ei søt dukke på 2 kg.

Det er noen flotte engler av noen sykepleiere som jobber på nyfødt.

Ta gjerne en prat med sosionomen på avdelingen med tanke på eventuelle pleiepenger og andre økonomiske ting. Synes du ting er vanskelig, prat med pleiere, leger og ikke vær redd for å ta en prat med psykologen. Mange opplever premature fødsler som ekstra tunge og vanskelige psykisk.

Anonymkode: be281...0f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen grunn til å ikke kunne reise til utlandet 2,5 mnd før termin. Flyselskap har somregel restriksjoner, men da er det snakk om at du kan reise med legeerklæring så lenge flytur er under 4 timer de siste ukene før termin. For svangerskapets del har det ingen betydning. 

Anonymkode: be6a6...be9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i uke 26 og det var helt forferdelig da jeg ikke var forberedt i det hele tatt (fødselen skjedde plutselig). Barnet veide 850 gram. Det var barnelege, gynekolog (tangforløsning), jordmor, og to barnesykepleiere tilstede i rommet under fødsel. De løp avgårde med barnet, men far fikk være med. Jeg fikk se barnet noen timer senere etter jeg hadde født morkaken som satt veldig fast, og blitt sydd. De er redd for infeksjoner etter fødsel, så det er svært viktig med god hygiene og å unngå syke folk/smittefare.

Jeg var livredd i lang tid etterpå for at barnet ikke skulle klare seg, men det gikk helt fint. Det har gått fire år nå, og barnet er helt likt som andre barn. Det samme gjelder de aller fleste andre barna vi møtte i løpet av tre måneder på NFI.

Uke 32 er ingenting å bekymre seg for, de som var født etter uke 30 som kom inn på NFI i den tiden vi var der var inne og ute igjen før vi fikk sukk for oss 😊

Anonymkode: 23304...961

Skrevet

Jeg har dessverre mye erfaring på dette området. Har skrevet noe om det i dagboken min (link i signatur). Spør på pm om du lurer på noe. 

Uke 32 er ikke ekstremprematurt, men det er fremdeles tidlig. Regner med du har fått lungemodningssprøyter? Min jente som kom i 33+3 var 10 dager på sykehus, og han som kom i 31+0 var seks uker, så forvent alt i mellom.. Du må være forberedt på å kunne få en baby som kan ha utfordringer med både pusting og mat - alt den får til av det må du se på som en bonus. Du må også være klar over at prematur baby sannsynligvis kommer til å ha sonde, dvs mateslange, i nesen. Du blir fort vant med det, men det kan være litt skremmende. 

Anbefaler deg å ta bilder og noe film når baby er nyfødt, for det er koselig å ha i ettertid. 

Masse lykke til - se på det som om du får en ekstra lang babytid 💕

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uke 32 er ingenting å bekymre seg for, de som var født etter uke 30 som kom inn på NFI i den tiden vi var der var inne og ute igjen før vi fikk sukk for oss 😊

Anonymkode: 23304...961

Vi var på nfi i 7 uker med min født 30+2, du får det til å høres ut som dager....

Senskader ser man ofte ikke før de begynner på skolen: konsentrasjonsevnen svekket, ADHD , lærevansker+++ 

Så ingenting å bekymre seg over er vel å overdrive litt..... 32 er tidlig, selv om det selvsagt er en annen verden enn uke 26. Skummelt uansett 

Anonymkode: 2957f...73c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...