Gå til innhold

Dere joggere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor raskt jogger/løper dere? Har begynt å jogge i vår, og klarer nå 10-12 km uten stopp, men føler at alle løper forbi meg. Bruker 1.05 ish på en mil, som er litt over 9 km/t. Hvordan kan jeg få opp farten?

Anonymkode: e7896...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Intervaller er tingen for å få opp farten. Prøv å hold de lengre turene i rolig tempo, men prioriter intervaller med høyere fart også, kanskje to ganger i uken.

Bare å prøve seg frem, men er målet høyere fart på mila, ville jeg fokusert på lengre intervaller. Forslag til intervaller jeg føler har hjulpet:

4*4 min - 2 min pause mellom

6*4 min - 2 min pause mellom

4*8 min - 2 min pause mellom

Er målet f.eks 55 min på mila, så jobb deg opp mot den farten på intervallene (12 km/t) kroppen din må bli vant til høyere fart. Men du får masse utbytte av de rolige turene også.

Også må man tørre å pushe seg litt på intervallene.

Prøv også å kjør noen kortete intervaller for å få opp farten i bena. F.eks:

30/30 sek * 10 - kan jo kjøre så mange runder du orker

45/15 sek * 10

Lykke til :) 

 

Anonymkode: 291ba...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervaller. Pusteteknikk. 

Er målet ditt å bli en god løper over lengre distanse eller få mest mulig av løpingen?

Jeg løp langt og lenge før, men har gått over til mølle nå med intervall i stede på maks 30 min med 12-15 km/t etter oppvarming for å holde pulsen høy. Med lang løping fikk jeg for lav puls og hadde vanskeligere for å presse meg. 

Anonymkode: 5544a...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...