Gå til innhold

Hvordan tøye ut magen?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Tok sit-ups for første gang på flere år her om dagen. Er støl enda! Tror det er 4 dager siden. Hvordan tøyer man egentlig ut magen igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Litjmæ
Skrevet

Jeg pleier å legge meg på magen, sette henda i bakken med fingrene inn mot magen og strekke hodet bakover til det tøyer, eventuelt strekke magen utover samtidig... Hvis du skjønner... :)

Skrevet

Hvis du er støl bør du ikke tøye! Da gjør du det enda verre! Det er en godt innarbeidet myte at tøying motvirker muskelstølhet. De "lærde" strides om hva stølhet egentlig er. Mange tror det er kroppens signal om at du bør la muskelen være i ro.

Tøying gjør deg derimot mer bevegelig og gir deg større leddutslag. Dersom du strekker muskelen hardt etter styrkeøkter belaster du muskelen enda mer. Det verste du gjør etter en hard økt er derfor å sette deg ned og strekke ut på harde livet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal jeg ikke strekke ut etter jeg har trent altså? Var det det du mente? Vet det er for sent å tøye ut nå, men ville vite hvordan jeg skal gjøre det nest gang

jeg trener..

Skrevet

Man trenger ikke tøye ut magemusklene, og tøying forebygger ikke stølhet :)

Skrevet
Skal jeg ikke strekke ut etter jeg har trent altså? Var det det du mente? Vet det er for sent å tøye ut nå, men ville vite hvordan jeg skal gjøre det nest gang

jeg trener..

Det kommer an på hva du vil oppnå med tøyinga. Om du har trent hardt bør du uansett ikke tøye med "stor innsats" for da blir du mer støl enn du hadde blitt om du hadde latt vær. Om du har som mål å bli en slangemann må du ta tøyeøvelser, men holde lenge om gangen. De fleste tøyer jo bare noen sekunder pr muskel. Det bidrar ikke til å bli mykere, men gir en liten strekk på muskelen. "Hard" tøying bør gjøres etter rolige kondisjonsøkter mens du er god og varm.

Stemmer ikke dette, Mathias? :)

Skrevet

Joda, vi må skilelmellom bevegelighetstrening og streching/tøying...

Første er TRENING.. dvs man gjør noe fysisk for å øke bevegeligheten, som turnere f eks. Da bruker man en halv til en time på å tøye og strekke skikkelig (skal gjøre vondt) etter å ha varmet opp.

Andre type går man mer og mer bort fra som en måte å forebygge skader etc på. Men det skader ikke, og jo eldre man blir, jo mer må man passe på å bevege leddene fullt ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...