Gå til innhold

Nybegynner i strikking trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Jeg er nybegynner når det kommer til strikking og har noen spørsmål!

1. Hvilke nåler trenger jeg? Til å feste løse tråder osv? Er det stoppenål? Og hvilken type nål/tråd om jeg skal ha knapper på plagg? 

2. Jeg kan legge opp, strikke rett/vrangt og felle av. Hva bør jeg lære meg? Ser mange fine babyplagg/tepper har hullmønster, fletter osv.. hva heter dette og er det vanskelig?

3. Skjønner meg heller ikke på dette med ben/armer på plagg (har fått hjelp til dette - men ønsker å klare det selv). Hvordan få "hull" til bena osv? :)

 

Anonymkode: 0a6e0...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjøpt en pakke på ebay som inneholder saks, plastnåler, nål med butt ende og markerigsklips. Du finner det om du søker på "knitting case box". Jeg bruker forskjellige nåler etter som hva jeg strikker. Når jeg fester tråder på store gensere så passer de store plastnålene som er i denne boksen godt. Til mindre ting bruker jeg metallnåler som har butt ende. 

Hullmønster er ikke vanskelig. Det er bare et kast der du enkelt og greit tar tråden og legger den over høyre pinne og så to rett sammen eller to rett vridd sammen. Drops har mange instruksjonsvideoer og du finner mye på youtube. Jeg vet ikke hva du mener på hull til beina, men når du lager en bukse strikker du jo på rundpinne. 

Anonymkode: 28b92...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan rett og vrangt kan du klare de fleste mønster. Ribb, patent, perlestrikk etc er bare ulike måter å kombinere rett og vrangt. Fletter strikker man ved å strikke maskene i feil rekkefølge. Det finnes videoer på omtrent alt, så du får se det skikkelig. Jeg anbefaler å teste ut vanskelige teknikker på en prøvelapp før du strikker det på et plagg, så du slipper å rekke opp så mye.

Hvis du følger en oppskrift står det beskrevet hvordan du skal lage ermer og bein. Det er lurt å følge en oppskrift.

Stoppenål er fint til tynt garn, f.eks babygarn. Til tykkere garn trenger du en nål med større øye, men det finner du der de selger strikkeutstyr. Du kan også bruke en heklenål til å feste løse tråder.

Anonymkode: afd2c...ecc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...