Gå til innhold

Har et rævkjørt kosthold..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt gjennom livet mitt, og funnet ut at det må være flere år at jeg har gått mer enn 3 dager med et normalt kosthold. Det er godteri, brus og chips nesten hver dag, og ofte en litt for stor porsjon med middag. Når jeg er i fast jobb, holdet jeg kostholdet ganske normalt fram til kvelden. Så sprekker det. 

Det var jo overhodet ikke sånn når jeg var liten! Da koste jeg meg med et knekkebrød eller brødskive til kvelds..

En ting er at jeg burde gå ned i vekt, men akkurat nå vil jeg faktisk bare fokusere på å spise normalt. Noen som har opplevd det samme og klart å snu det? Uten at motivasjonen var å gå ned x kilo?

Anonymkode: 2ee15...144

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med at jeg drikker for mye cola. Før spiste jeg godteri og sjokolade hver dag, men har vokst det av meg. Men det blir en del burgere. Greide snu en periode, men må skjerpe meg igjen nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aiba skrev:

Sliter med at jeg drikker for mye cola. Før spiste jeg godteri og sjokolade hver dag, men har vokst det av meg. Men det blir en del burgere. Greide snu en periode, men må skjerpe meg igjen nå

Jeg drikker for mye pepsimax🙈 men tenker at den kan jeg tillate meg, om jeg bare får snudd det andre.. erfaringen er at om jeg skal snu alt, går det på trynet ganske fort..🙈

Anonymkode: 2ee15...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv handleliste, og kjøp kun det som står på lista. Planlegg innkjøp for hele uka. Her gjelder det å ha selvdisiplin. Cola, chips og snop får ikke stå på listen. Så enkelt, og så vanskelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt gjennom livet mitt, og funnet ut at det må være flere år at jeg har gått mer enn 3 dager med et normalt kosthold. Det er godteri, brus og chips nesten hver dag, og ofte en litt for stor porsjon med middag. Når jeg er i fast jobb, holdet jeg kostholdet ganske normalt fram til kvelden. Så sprekker det. 

Det var jo overhodet ikke sånn når jeg var liten! Da koste jeg meg med et knekkebrød eller brødskive til kvelds..

En ting er at jeg burde gå ned i vekt, men akkurat nå vil jeg faktisk bare fokusere på å spise normalt. Noen som har opplevd det samme og klart å snu det? Uten at motivasjonen var å gå ned x kilo?

Anonymkode: 2ee15...144

Det å spise må du gjøre til en livsstil ! Legge deg en plan over hva du ønsker i livet på denne fronten også. Så følge den planen til punkt og prikke. Det kalles livsstil. Den må du ha med deg over alt du går i livet. Rydd unna drittmaten i hyller og skap, og daa er det bare i butikken du må ha viljestyrken :) Ikke kjøp det med deg hjem, og om du gjør det til helg? Bare i helt begrenset omfang for den kvelden.Det er lov å kose seg av og til. Et variert kosthold er det viktigste med mye grønnsaker. Så er det bare fantasien som setter grenser for variasjonen, knapt nok det med google som assistent :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig for meg å handle bare en gang i uka. Kjøp f. eks inn en sjokolade, men ikke mer. Når du ikke har snop i skapet, er det enklere. Og lurt å ha noe du liker å spise på om kvelden. Jeg pleier å spise en pære/ett eple hver kveld. Og ellers så er det lurt å ha noe å holde på med på kveldene, så du ikke har så god tid til å blir snopesulten. Språkkurs/trening/tur eller hva som helst du liker, og som fører til at du ikke ligger i sofaen og har lyst på snop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, alle sammen!

Ukeshandling er nok en god idé, for da er det bare EN gang per uke hvor jeg må stå i mot fristelsen. Skapene mine er nemlig bare fullt av sunne varer stort sett, må ikke tro at jeg kjøper inn godteri til å ha i skapet.. Om jeg kjenner jeg er mett, må jeg faktisk kaste snopet, for jeg klarer bare ikke ha det lagret. Jeg blir sur og tenker dette skal jeg ikke fortsette på i morgen. Men det ender jo fort opp med at neste dag kjøper jeg ny ladning.. det er lite økonomisk også🙈

Det mest tullete er at hver gang jeg bare spiser knekkebrød eller noe til kvelds, er jeg like overrasket over at det føltes som kveldskos, og det beste av alt - null dårlig følelser rundt det! Er jo så dumt 😂

 

Anonymkode: 2ee15...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på det du skal spise MER av isteden for det du skal spise mindre av. Gjør det for eksempel til en vane å alltid fylle halve tallerkenen med frukt og grønt, til alle måltider. For meg hjalp det betraktelig på søtsuget da jeg begynte å gjøre dette. I steden for bare to brødskiver til kvelds spiser jeg nå f.eks to brødskiver, et halvt eple, en halv paprika og noen sukkererter. Lærte dette tipset av camillalor på Instagram, så om du bruker Instagram anbefaler jeg å følge henne :) 

Anonymkode: db643...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Det å spise må du gjøre til en livsstil ! Legge deg en plan over hva du ønsker i livet på denne fronten også. Så følge den planen til punkt og prikke. Det kalles livsstil. Den må du ha med deg over alt du går i livet. Rydd unna drittmaten i hyller og skap, og daa er det bare i butikken du må ha viljestyrken :) Ikke kjøp det med deg hjem, og om du gjør det til helg? Bare i helt begrenset omfang for den kvelden.Det er lov å kose seg av og til. Et variert kosthold er det viktigste med mye grønnsaker. Så er det bare fantasien som setter grenser for variasjonen, knapt nok det med google som assistent :) 

Nettopp! Jeg blir alltid litt paff når folk sier "jeg klarer ikke spise sunt", "jeg må ha godteri hver dag". For man har faktisk et valg. Ingen er slave av sine lyster. Og ja, det kan føles vanskelig i starten, og man må gjerne bruke viljestyrke og en bevisst plan. Men etter hvert vil det bli normalt å begrense sjokoladen og chipsen til lørdagen.

Anonymkode: 8c837...90e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du beveger deg mer, vil du få mindre lyst på kjip mat. F.eks begynn å gå kveldsturer hver kveld i litt tempo, så kan du løpe litt etterhvert som formen kommer seg.

Anonymkode: 2e132...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fokuser på det du skal spise MER av isteden for det du skal spise mindre av. Gjør det for eksempel til en vane å alltid fylle halve tallerkenen med frukt og grønt, til alle måltider. For meg hjalp det betraktelig på søtsuget da jeg begynte å gjøre dette. I steden for bare to brødskiver til kvelds spiser jeg nå f.eks to brødskiver, et halvt eple, en halv paprika og noen sukkererter. Lærte dette tipset av camillalor på Instagram, så om du bruker Instagram anbefaler jeg å følge henne :) 

Anonymkode: db643...f3c

Har til og med gått kurs med hu, så følger hu ja😅 de periodene jeg er "flink", spiser jeg masse grønt, og dropper gjerne karbo som ris og pasta osv, for jeg blir mett nok på grønt og kjøtt.. 

Anonymkode: 2ee15...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som også hjelper er at de middagene/ måltidene du planlegger er ganske lettvinte i tillegg til sunne/ gode for da er det lettere å holde seg til planen på slitsomme dager. 

Anonymkode: 705d2...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la fullstendig om kosthold og treningsplan i Oktober i fjor. Har gått ned 8 kg, men har også fått en del muskler. Dessuten har jeg nok også hindret min egen vektnedgang fordi jeg har stagnert og ikke klart å begrense meg. Det er en kamp, hver eneste dag, å motstå trangen til og spise noe usunt (det kan være alt fra sjokolade, skolebolle, bakst generelt og søte ting). Jeg kan overspise også, veldig lett. Har hatt det sånn siden barndommen. Nå er jeg ikke mer enn kanskje 10 - 12 kg overvektig, men selve kontrollen jeg av og til mister når det gjelder usunne matvarer er litt skremmende og ikke så lett å bli kvitt som mange tror. For et par uker siden var jeg på ferie med kjæresten, og vi kjøpte smågodt hver dag i 4 dager, spiste feit grillmat og masse snacks, samt alkohol. La på meg 2 kg på 6 dager, fordi jeg ikke klarte å begrense meg... 

Jeg er i en veldig god periode nå hvor jeg spiser veldig sunt, men unner meg en skolebolle eller proteinbar (sistnevnte er jeg veldig glad i, så ser ikke på det som "sunn snacks"). Trener ofte, 3 - 4 ganger i uka, og spiser sunt 80 % av tiden :) Så får jeg se hvor lenge jeg klarer å holde meg "denne perioden", men det viktigste er at jeg har noenlunde klart å holde meg på riktig spor siden i fjor høst. Det er vanskelig, men du må bare fortsette!

Anonymkode: 02639...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...