AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #1 Skrevet 24. juni 2019 Jeg skal gifte meg om kort tid, og er omtrent ferdig med planleggingen. Plutselig nå så kommer flere gjester som lurer på hvordan vi har ordnet med transport og overnatting for de.. "Beklager, men transport og overnatting må man ordne selv". Føler meg nesten litt frekk Er det meningen at vi skal ordne slikt for gjester? Lokalet ligger ca 30 min fra nærmeste hotell. Familie som kommer langveisfra sover hos familien vår her, og resten har jeg regnet med ordnet med slikt selv. Addressen til lokalet stod på invitasjonen, så er ikke akkurat hjernekirurgi å finne ut av hvor nærmeste hotell ligger. Anonymkode: 02354...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 Hvis det er så langt som 30 min til nærmeste hotell hadde det ikke vært dumt å sette opp en felles buss/taxi. Anonymkode: cb4b0...22e 5
addict Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 Ja, en felles taxi hadde jo gått an om flere skal bo på hotell. 3
Kontorotta Skrevet 25. juni 2019 #4 Skrevet 25. juni 2019 I utgangspunktet er jeg enig med deg, men om lokalet ligger 30 min fra nærmeste hotell, lurer jeg litt på hvordan dere har sett for seg at gjestene skal komme til og fra. Skal det serveres alkohol i selskapet. Er det da meningen at "halvparten" skal drikke brus, slik at de kan være sjåfør hjemover? Jeg har latt vær å dra på julebord og fester på grunn av slike ting. Eller drukket brus, slik at jeg kan kjøre hjem selv. Om man planlegger å holde en fest litt utenfor alfarvei, burde man tenke på slike ting. Leie inn buss/taxi for felles transport til og fra hotellet. Kanskje også høre med hotellet om en gruppepris på rommene. 7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #5 Skrevet 25. juni 2019 Det er vanlig at brudeparet tar kontakt med et hotell, og organiserer rabatt på hotellrom for gjestene. Jeg hadde også bestilt buss, for å få de gjestene til og fra det hotellet. Jeg hadde også gjort det mulig for de lokale gjestene å benytte seg av denne bussen, slik at den eventuelle taxituren hjem blir billigere. Dette er egentlig relativt forventet i mine kretser, så jeg skjønner at du får spørsmål. Anonymkode: 5b054...b64 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 Jeg har vært tilreisende gjest i to bryllup som hadde mange tilreisende gjester. I begge så hadde brudeparet ordnet med at det var holdt av rom på nærliggende hotell og organisert med noen rabatter. I begge bryllup var fest og overnatting så nært at man kunne gå mellom stedene. I det ene trengte vi skyss til og fra seremoni, og da var det organisert nok privatbiler til å skysse alle. Var kort distanse, så en bil kunne kjøre flere turer. Jeg forstår du får spørsmålet, det burde nok vært foreslått alternativer for overnatting i invitasjonen med info om at det måtte ordnes sjøl, men skyss mellom festlokalet og overnattingssted bør dere organisere på vegne av gjestene. Anonymkode: a364d...bfb
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 Ts her De fleste av gjestene er familie, som kommer langveisfra som bor hos familie her. Etter hva vi har regnet så er det ingen som trenger å inn på hotell. Her er det snakk om de vennene som bor ca en times tid unna lokalet, snakk om 5 par, hvor to gravide som ikke skal kjøre, vi har snakket med de og tipset de om at hvis de samkjører så kommer alle seg hjem. Tok litt hardt i, måtte sjekke og nærmeste hotell var ca 20 min unna. Samtidig så tenker jeg at folk burde ordne med taxi og slikt selv.. Anonymkode: 02354...6dc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #8 Skrevet 25. juni 2019 Du havner i "det ble godt mottatt i vårt bryllup" tråden etterhvert med den der holdninga. Anonymkode: f3c75...a64 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #9 Skrevet 25. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du havner i "det ble godt mottatt i vårt bryllup" tråden etterhvert med den der holdninga. Anonymkode: f3c75...a64 Virkelig? Fordi jeg ikke vil betale hotell og taxi for 8 av gjestene fordi de ikke gidder å få en venn eller familiemedlem til å hente seg eller samkjøre med gjester som skal den veien? De bor en times tid unna lokalet. Jeg har selv aldri vært i et bryllup hvor brudeparet har spandert hotell og taxi på oss, så på ingen måte normalt i min omgangskrets. Beklager at jeg spurte Anonymkode: 02354...6dc 2
Summ Skrevet 25. juni 2019 #10 Skrevet 25. juni 2019 Er veldig greit å skrive hele innlegget i HI, og ikke legge til vesentlige detaljer etterhvert. Slik jeg forstod det nå, bodde gjestene i Oslo, mens bryllupet var i Trondheim... men jeg tror aldri jeg har vært i bryllup der ikke overnattingssted var involvert i invitasjonen. 1
Djungelvrål Skrevet 25. juni 2019 #11 Skrevet 25. juni 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her De fleste av gjestene er familie, som kommer langveisfra som bor hos familie her. Etter hva vi har regnet så er det ingen som trenger å inn på hotell. Her er det snakk om de vennene som bor ca en times tid unna lokalet, snakk om 5 par, hvor to gravide som ikke skal kjøre, vi har snakket med de og tipset de om at hvis de samkjører så kommer alle seg hjem. Tok litt hardt i, måtte sjekke og nærmeste hotell var ca 20 min unna. Samtidig så tenker jeg at folk burde ordne med taxi og slikt selv.. Anonymkode: 02354...6dc Hvorfor kan ikke de gravide kjøre?
Arabella Skrevet 25. juni 2019 #12 Skrevet 25. juni 2019 3 minutter siden, SupaWoman skrev: Hvorfor kan ikke de gravide kjøre? Jeg antar TS mente "ikke nyte alkohol" og skrev feil i farten.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #13 Skrevet 26. juni 2019 6 timer siden, SupaWoman skrev: Hvorfor kan ikke de gravide kjøre? 6 timer siden, Arabella skrev: Jeg antar TS mente "ikke nyte alkohol" og skrev feil i farten. Stemmer, beklager det! 6 timer siden, Summ skrev: Er veldig greit å skrive hele innlegget i HI, og ikke legge til vesentlige detaljer etterhvert. Slik jeg forstod det nå, bodde gjestene i Oslo, mens bryllupet var i Trondheim... men jeg tror aldri jeg har vært i bryllup der ikke overnattingssted var involvert i invitasjonen. Beklager, var trøtt da innlegget ble skrevet. Ser nå at det ble litt dårlig forklart da jeg kun skrev at familie som kommer langveisfra har overnatting hos familiene våre her. Vi har rett og slett ikke tatt med noe overnatting på invitasjonene av den grunn at familien har overnatting og vennene våre bor såpass nærme at det virkelig ikke er behov for hotellovernatting (er billigere å ta taxi hjem enn taxi til hotell og betale for ei natt på hotell) Anonymkode: 02354...6dc
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #14 Skrevet 26. juni 2019 Du sier at gjestene bor en time unna lokalet. Gjelder dette kirken også? Er det en time mellom kirken og lokalet? At lokalet er grunnen til at man må bevege seg så langt unna hotell og kirke? Hvis ja, så mener jeg at transport faller på brudeparet. Anonymkode: 5b054...b64
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #15 Skrevet 26. juni 2019 Det er vel ikke snakk om at dere skal betsle hotell, men organisere det. I vårt bryllup hadde vi reservert overnattingsplasser, ordnet rabatt, men gjestene betalte selv. Til skyss hadde vi ordnet med to stykker som kjørte bil. Vi hadde leid dem inn for kvelden, på lik linje med serveringshjelpen. De kjørte våre biler, og dette var noe gjestene satte stor pris på. Etter middagen ville f eks noen skifte fra bunad til kjole, og da var sjåførene der og kjørte dem. Å være gravid betyr ikke at man orker å kjøre på festfolk sent på natten. Kanskje ønsker man og forlate festen tidligere også. Anonymkode: ce5fb...b7e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #16 Skrevet 26. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier at gjestene bor en time unna lokalet. Gjelder dette kirken også? Er det en time mellom kirken og lokalet? At lokalet er grunnen til at man må bevege seg så langt unna hotell og kirke? Hvis ja, så mener jeg at transport faller på brudeparet. Anonymkode: 5b054...b64 Her er det gåavstand mellom kirke og lokalet, så ingen behov for transport. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke snakk om at dere skal betsle hotell, men organisere det. I vårt bryllup hadde vi reservert overnattingsplasser, ordnet rabatt, men gjestene betalte selv. Til skyss hadde vi ordnet med to stykker som kjørte bil. Vi hadde leid dem inn for kvelden, på lik linje med serveringshjelpen. De kjørte våre biler, og dette var noe gjestene satte stor pris på. Etter middagen ville f eks noen skifte fra bunad til kjole, og da var sjåførene der og kjørte dem. Å være gravid betyr ikke at man orker å kjøre på festfolk sent på natten. Kanskje ønsker man og forlate festen tidligere også. Anonymkode: ce5fb...b7e Joda, her mente de at vi skulle både organisere OG betale hotell. Man får heller ikke noe mengderabatt når det er snakk om 4 rom. Og når det ikke egentlig er behov for det, så har jeg ikke engang tenkt tanken at dette er noe jeg må ordne. Hadde vi hatt en haug av gjester som skulle inn på hotell, så selvsagt hadde jeg ordnet en avtale med hotellet, men når det er snakk om max fire rom fordi noen velger å heller dra på hotell enn hjem, så føler ikke jeg at jeg skal ta regninga. Det med de gravide var ment som de skal ikke drikke, men kjører hjem, hvor lenge de blir er jo helt opp til dem selv, men at der er det en mulighet for transport hjem. Anonymkode: 02354...6dc
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #17 Skrevet 26. juni 2019 Når jeg har vært i bryllup andre steder enn der jeg bor har jeg bodd hos venner i nærheten og en gang eller to har brudeparet organisert at man kunne ta inn på vandrerhjem eller campinghytte i nærheten. Transport har vi ordnet selv, enten ved å kjøre selv, sitte på med andre gjester eller bli kjørt av familie. Synes det er voldsomt å forvente at brudeparet skal organisere og/eller betale transport. Anonymkode: 71673...f14 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #18 Skrevet 26. juni 2019 Jeg har nå vært i en del bryllup rundt omkring, og aldri forventet å få dekket hverken hotell eller transport. Anonymkode: 0c53b...5a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå