Gå til innhold

Strikkehjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikker nå en fjerde barnegenser, samme størrelse som tidligere, og samme garn. Men denne gangen blir den for stor, og jeg skjønner ikke hvorfor. De tre andre gangene var ikke noe problem.

Jeg har dobbeltsjekket at antall masker stemmer, og riktig pinnestørrelse. 

Hvordan kan det gå an at jeg plutselig strikker feil? Har prøvd flere ganger med ulik strikkefasthet, selvom dette ikke har vært et problem tidligere. Jeg får ikke til å strikke fastere, men det har jeg jo heller ikke gjort på de andre genserne. 

Jeg er i villrede og fatter ikke hva som er galt. Har dere forslag til hva som kan være feil? Noe jeg ikke har tenkt på :) 

Anonymkode: e862e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis antall masker stemmer og garnet er det samme som før, er det bare strikkefastheten som står igjen. Det må nesten være den som er endret, og at du strikker løsere enn før.

Selv om pinnestørrelsen er den samme; har du byttet pinner? Jeg strikker ulikt på ulike pinner selv om størrelsen er den samme. Jeg strikker strammere på trepinner enn metallpinner. Jeg strikker også forskjellig på rundpinne og på settpinner.  Et skudd i blinde: Kanskje du strikker løsere når det er varmt ute? Selv strikker jeg generelt ikke særlig mye på sommeren, og i alle fall ikke store plagg, fordi jeg synes det er så varmt å drive med ullgarn, som er det jeg foretrekker å strikke med. Av den grunn har jeg ingen sammenlikningsgrunnlag, men det kan kanskje være med å forklare forskjellen? :klo: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ullvott skrev:

Hvis antall masker stemmer og garnet er det samme som før, er det bare strikkefastheten som står igjen. Det må nesten være den som er endret, og at du strikker løsere enn før.

Selv om pinnestørrelsen er den samme; har du byttet pinner? Jeg strikker ulikt på ulike pinner selv om størrelsen er den samme. Jeg strikker strammere på trepinner enn metallpinner. Jeg strikker også forskjellig på rundpinne og på settpinner.  Et skudd i blinde: Kanskje du strikker løsere når det er varmt ute? Selv strikker jeg generelt ikke særlig mye på sommeren, og i alle fall ikke store plagg, fordi jeg synes det er så varmt å drive med ullgarn, som er det jeg foretrekker å strikke med. Av den grunn har jeg ingen sammenlikningsgrunnlag, men det kan kanskje være med å forklare forskjellen? :klo: 

Takk for svar! 

Ja det er jo bare strikkefastheten som gjenstår, men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Jeg prøvde å strikke så fast jeg bare klarte, men likevel ble den for stor. Tidligere har jeg bare strikket uten å tenke meg om, så dette er veldig mystisk! 

Det er akkurat samme pinner som før også dessverre. 

Utrolig frustrerende. 

Anonymkode: e862e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende garnet er spunnet et annet sted enn forrige gang, og det kan derfor være litt forskjell, særlig på spensten. Tror f.eks Drops har spinning på anbud. Dette kan bli spesielt merkbart hvis du bruker merinoull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Antlers skrev:

Det kan hende garnet er spunnet et annet sted enn forrige gang, og det kan derfor være litt forskjell, særlig på spensten. Tror f.eks Drops har spinning på anbud. Dette kan bli spesielt merkbart hvis du bruker merinoull.

Kan det virkelig utgjøre såpass mye? Jeg prøver et nøste fra et annet parti i morgen, og håper det hjelper. Ellers må jeg vel bare ned i pinnestørrelse, og mysteriet forblir et mysterium. 

Anonymkode: e862e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det virkelig utgjøre såpass mye? Jeg prøver et nøste fra et annet parti i morgen, og håper det hjelper. Ellers må jeg vel bare ned i pinnestørrelse, og mysteriet forblir et mysterium. 

Anonymkode: e862e...4c4

Det kan bli ganske stor forskjell, ja. Hvis nåværende parti har mindre spenst, vil det sige mer nedover mens du strikker. Hvis du strekker genseren litt ut for å sjekke vidden, vil det ikke hente seg inn igjen like lett. Jo større og tyngre plagg, jo mer merkbart. Som en ekstra "bonus" vil plagget antageligvis vokse enda mer i vask. Det kan kanskje reddes ved å strikke på mindre pinner, så absolutt verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikker du tilfeldigvis genseren i en annen farge nå, enn tidligere?

Mørke farger, som har mer fargepigment i seg, blir gjerne litt fyldigere enn det samme garnet i lyse farger eller hvit.  Det kan faktisk utgjøre forskjell.

For min del, så kan også ting som sykdom eller egen dagsform spille inn på strikkefasthet.

 

Anonymkode: 85a8e...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...