Gå til innhold

SHOPPING I KRAKOW


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

drar til krakow i begynnelsen av juni, og lurer på om noen har noen tips om hvor det er bra å shoppe??? vi skal være der nesten en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel - det ligger noen ganske kule små-butikker (klær etc) rundt det store torget og i gatene i nærheten i sentrum. Men desverre - sett under ett så er ikke akkurat Krakow noen stor shoppingby, for å si det mildt. Kan for eksempel ikke sammenlignes med Praha, det er fortsatt temmelig "østblokk" over butikkene i Krakow. Det skal visstnok ligge et par store kjøpesentra utenfor selve byen, men disse har jeg ikke vært i. Iflg. hva vi fikk høre er det der de som bor i Krakow handler, så jeg vil jo anta at det ihvertfall er rimelig nok.

Ellers så er det mye souvenirer og boder på torget, og Krakow er kjempestore på julepynt, tro det eller ei! Det er kanskje ikke det man har mest lyst til å handle nå, men det er faktisk storindustri i dette området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjalmarlover

Jeg har vært i Krakow èn gang...Det er fiint der og masse billig dilldall å få tak i.

Egentlig er ikke klærene sånn veldig mye billigere i butikkene(med på marketsplassen og i bodene er det billigere,men der har de ofte ikke klær)

Husker ikke noen spes butikker...Men (skal prøve å forklare)-Hvis du står utenfor Mariakirka(på marketsplassen),så ser du rett mot markedsplassen-gå da høyre og opp den gaten. Der er mange klesbutikker etterhverandre som du må innom.

Husk også å gå på en fin resturant!!(Biiiilig)

Håper du får en fin tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Krakow èn gang...Det   Hvis du står utenfor Mariakirka(på marketsplassen),så ser du rett mot markedsplassen-gå da høyre og opp den gaten. Der er mange klesbutikker etterhverandre som du må innom.  

Jepp, der er det en del butikker. Og for all del, gå inn i Mariakirken! :) Den er nydelig.

Hvis du går andre veien enn den som er beskrevet ovenfor, altså rett gjennom markedet, kommer du til mange boder. Der er det mye krimskrams og rare greier, men du kan få kjøpt en del fint også, f.eks nydelig krystall til nesten ingenting. Jeg har 6 nydelige glass derfra.

God tur! :) Krakow er en nydelig by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp..krystallglass og andre ting av krystall er garantert billig å kjøpe der! jeg kjøpte 6 glass og en flott vase når jeg var på skoletur i hm... 99 var det vel. Havsalt til å ha i badekaret, som du f.eks får kjøpt på saltgruve-museumet :) (anbefales! flott under jorda, eneste er heisen, flere hundre meter ned..hehe..litt ekkelt heis) Er til og med en kirke der! Det må du prøve å få med deg :)

En annen morsom ting er den "tredukka" med mange dukker inni igjen, hvis du skjønner? husker ikke hva det heter. har en som er ganske stor i seksjonen i stua ;)

Men krystall bør du få med deg! klær og sko syntes jeg ikke var så bra, men fikk ikke kikket så mye på akkurat det. ellers er det jo gateselgere med "billig billig 100 kroner" for lusekofter osv ;) (det sier de ofte på norsk eller svensk, hehe)..

Håper du får en fin tur! Er jo godt og varmt der nede også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og polske plakater!! Det ligger en butikk, den står nevnt i Lonely Planet-guiden om Krakow (eller Polen), omtrent i sentrum (har det for meg at det er sørøst for torget/markedsplassen), hvor de har masse plakater. Polen var store og sinnsykt dyktige på å lage plakater, blant annet til film, teater, festivaler osv fra 60-tallet og egentlig fram til i dag, så absolutt verdt å sjekke ut, uansett hvor interessert man måtte være på forhånd. Sjarmerende butikk er det også, i hvert fall var den det for fem år siden.

Krakow er en fin by, men jeg shoppa nesten igenting. De jhar en del fint kunsthåndverk, mer eller mindre tradisjonelt i tre og glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...