Gå til innhold

Stor verandakasse og amatør


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi flyttet inn i ny leilighet i sommer, og der var det en stoor verandakasse i betong/mur som sitter fast i verandaen. De som bodde der før oss plantet en liten rosebusk og noen stemorsplanter, men disse er ikke akurat friske lenger. Har en haug med spørsmål ang. dette.

- Hva gjør jeg med denne kassen om vinteren? SKal jeg ta ut plantene og jorda, eller bare plantene?

- Må mye jord byttes ut for å unngå uønskede planter neste sommer?

- Når må man plante nye blomster og planter?

- Finnes det noe som kan plantes nå?

- Andre tips, råd etc?

Som dere skjønner så er jeg ingen dreven gartner :( , og tar imot alle tips med takk. Håper noen kan hjelpe meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis rosa er syk bør du bare kompostere den. Hvis du ikke er sikker på om det er sykdom eller bare høsten som kommer, så la den stå en sesong til. Sjøl hater jeg roser så jeg ville ikke brukt plass på den, men dte kan hende du liker roser så se det an. Stemorsblomster kan så seg selv og komme igjen i andre farger neste år, så du kan bare la de stå. Liker du dem ikke - gi den bort eller komposter den. Det er DIN verandakasse så du kan gjøre akkurat hva DU vil der! Det er det som er så flott :wink:

Det er egentlig veldig lurt å plante nå (tenk hvis du hadde planta på våren i år og fått denne tørre sommeren, ingenting ville ha etablert seg for det hadde vært for ekstremt). Prydbusker og bærbusker, prydløker som pinseliljer, krokus, tulipaner, liljer, og stauder kan du plante i en stor balkongkasse. Det fins igrunnen ingen begrensninger hvis du bare velger hardføre nok sorter, og det spør du om på nærmeste hagesenter eller gartneri. Til og med fruktrær som holdes lave - for naboens skyld, ikke for mangel på plass - går bra.

To problemer med balkongkasser er

a) plantene kan ikke søke etter næring utover kassa så du må hver vår huske å gi dem litt kukompost og hønsegjødsel så de har noe å vokse på

B) det kan bli for tørt om sommeren så den må vannes og den kan bli for vått om vinterens så du må passe på å legge i en del grus eller lecastein så planterøttene også får tilgang til luft.

Så lenge du stadig tilfører litt gjødsel (det skal ikke så mye til, jeg tenker du kan ha en pose kukompost og hønsegjødsel i flere år framover) så trenger du ikke ta ut jorda eller legge på ny. Planter vokser i grus bare de får næring. Men stikk hånda i jorda og kjenn om den er veldig kompakt. Er den det så fyll på en pose eller to med leca eller noen bøtter med grus før du begynner å plante nytt.

Plant erica/lyng nå (for å få instant farge - de er ettårige), hva med et par småvokste vintergrønne trær som einer, krypfuru (og la vårløker vokse opp mellom greine?) eller lav bambus eller annet prydgress hvis du ikke liker nåltrær. Sett en lett blanding av vår-, sommer- og høstblomstrende stauder. Og så kan du til neste sommer plante litt sommerblomster mellom.

Egentlig er en stor balkongkasse en kjempefordel framfor en hage: ingen brunsnegler, ugress (hvis noe) tas lett opp, ønsker du å satse på et fargetema er plassen oversiktelig og begrenset. Og husk at å hage er å prøve seg fram. Noe går bra, noe gjør ikke det - men det er det som er morsomt å finne ut :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...