Gå til innhold

Fedme og trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne begynne å trene aktivt, men jeg er ganske overvektig, over 40 i BMI. Jeg er en stor og rund dame, og lurer på hva som passer best for ei på min størrelse. Om det er andre overvektige som ønsker å dele, så setter jeg stor pris på det.

Anonymkode: 1e6e0...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styrketrening på senter (de fleste tilbyr gratis veiledningstime ved innmelding), gåturer i skog og mark utenom, sykkelturer.

Det viktigste er å finne en aktivitet du trives med som du klarer å holde på med over tid. Gå så-så mange skritt eller km, en viss runde på så lang tid, klare nye turmål, nye topper osv. Klare nye øvelser med mer belastning...

Anonymkode: a901b...4c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styrketrening på senter (de fleste tilbyr gratis veiledningstime ved innmelding), gåturer i skog og mark utenom, sykkelturer.

Det viktigste er å finne en aktivitet du trives med som du klarer å holde på med over tid. Gå så-så mange skritt eller km, en viss runde på så lang tid, klare nye turmål, nye topper osv. Klare nye øvelser med mer belastning...

Anonymkode: a901b...4c3

Takk for respons.

Kunne du si din vekt eller bmi, om du er på min strl eller ikke?

Anonymkode: 1e6e0...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for respons.

Kunne du si din vekt eller bmi, om du er på min strl eller ikke?

Anonymkode: 1e6e0...965

Større enn deg. Liker ikke kondisjonstrening på senter, men om man blir motivert av f.eks spinning eller løpetimer så kjør på. 

Elsker å gå i skogen og på fjellet, godt å kjenne at formen blir litt bedre for hver tur, at bakken plutselig ikke er like tung, klare å sykle hele bakken og ikke måtte gå av for å trille det siste stykket. 

Anonymkode: a901b...4c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Større enn deg. Liker ikke kondisjonstrening på senter, men om man blir motivert av f.eks spinning eller løpetimer så kjør på. 

Elsker å gå i skogen og på fjellet, godt å kjenne at formen blir litt bedre for hver tur, at bakken plutselig ikke er like tung, klare å sykle hele bakken og ikke måtte gå av for å trille det siste stykket. 

Anonymkode: a901b...4c3

Jeg har ingen behov for å gå ned i vekt, tenker jeg selv, bare komme i bedre form. Om jeg går ned litt er det bare bonus. Jeg hater bakker... haha, sikkert pga at jeg er såpass tung og i dårlig form. Men takker for tipset. Løpetimer? :ohmy: Nei, tror ikke det.

Går du turer alene eller sammen med noen?

Anonymkode: 1e6e0...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen behov for å gå ned i vekt, tenker jeg selv, bare komme i bedre form. Om jeg går ned litt er det bare bonus. Jeg hater bakker... haha, sikkert pga at jeg er såpass tung og i dårlig form. Men takker for tipset. Løpetimer? :ohmy: Nei, tror ikke det.

Går du turer alene eller sammen med noen?

Anonymkode: 1e6e0...965

Mest alene med hunden, av og til med venner, ofte med barna (men da mer lavterskelturer tilpasset deres nivå).

Med over 40 i bmi bør man jo av helsemessige årsaker absolutt redusere vekta, kanskje har du ikke plager nå, men det betyr ikke at det ikke vil komme. 

Beveg deg når du kan. Gå eller sykle til butikken, ha varene i en sekk når du går hjem. Kjøp utstyr for å trene hjemme om du ikke er komfortabel med å trene på senter. 

Anonymkode: a901b...4c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt så høy BMI selv, men min erfaring er at styrketrening passer for de fleste. Gjerne benytt veiledningstime med PT når du melder deg inn (pleier å være en gratis time) og bli vist teknikk slik at du unngår skader. 

Ville unngått løping så lenge du er såpass tung, det kan være ganske skadelig for beina. Man lander jo på beina med hele kroppsvekten, og jeg opplevde problemer med løping på "bare" BMI 30. Start heller med raske gåturer, sykling og/eller styrketrening. Hvis du er interessert i løping ville jeg tatt det gradvis, når beina er vant til litt belastning fra gåturer, og du bør i så fall redusere vekten først. 

Anonymkode: 27d68...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er en veldig skånsom form for trening mtp overvekt. 

Ville unngått løping pga det blir for tung belastning for knær og rygg når man er tjukk. 

Sykling kan også funke, om sykkelen tåler vekta (tror det er maxvekt på sykler)

Elipsemaskin er også bra treningsform for overvektige, gir lite belastning og du trener hele kroppen. 

Anonymkode: 8584d...23a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening vil ikke hjelpe deg ned i vekt. Kosthold er alfa og omega. 

Anonymkode: 10719...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen behov for å gå ned i vekt, tenker jeg selv, bare komme i bedre form. Om jeg går ned litt er det bare bonus. Jeg hater bakker... haha, sikkert pga at jeg er såpass tung og i dårlig form. Men takker for tipset. Løpetimer? :ohmy: Nei, tror ikke det.

Går du turer alene eller sammen med noen?

Anonymkode: 1e6e0...965

Jeg har selv vært oppe i BMI 36-38 og trent mye underveis, også jogging. Min erfaring er at vekten er en SVÆRT begrensende faktor for form/fysiske prestasjoner. Du vil rett og slett ikke klare å komme i bra form så lenge vekta er så høy. Bl.a. måtte jeg trene veldig hardt for å kunne klare å jogge veldig sakte i 20-60 min. Nå etter 25-30 kg vektnedgang og BMI som nærmer seg normalvekt merker jeg stadig fremskritt i form av progresjon nesten fra trening til trening. Og jeg hadde allerede trent flere timer i uka, som feit, uten å få noe i nærheten av samme fremgang. Det at vekten hindret meg i å bli bedre på løping o.l. var faktisk en drivende faktor for at jeg til slutt tok grep og gjennomførte vektnedgangen (gjennom kosthold).

Anbefaler virkelig å ta tak i vekta, når BMI er på 40+!

Jeg begynte forresten å jogge, etter noen års pause, da jeg hadde BMI 38, og hadde ikke en eneste plage/smerte med knær eller annet, men jeg var vant til å gå flere kilometer pr. dag fra før av. Uten dette grunnlaget (gåingen) ville jeg nok ikke anbefalt jogging til en som er så tung. 

Anonymkode: d0c44...748

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en personlig trener eller legen din. Med en BMI på 40 kan du gjøre fatal skade på kroppen om du trener feil. Husk at knærne og leddene dine allerede er overbelastet, det vil da bli verre med løping, hopping og lignende. Jeg kan ikke uttale meg om styrketrening men det er vell selvsagt at leddene fortsatt blir overbelastet. Du er sannsynligvis allerede noe sterk i beina fra før ettersom du bærer på mye vekt. Å bygge styrke er med andre ord aldri feil, men det er nok ikke det beste å starte med om målet ditt er å gå ned i vekt. Sykling og svømming som noen her foreslo er jo verdt å prøve.

Jeg ville gått ned de første 20-30 kiloene kun med kaloriunderskudd. Det fungerer som bare juling så lenge du er disiplinert og faktisk holder deg i underskudd over lengre tid. Kiloene vil rase av. Nøkkelen ligger i kostholdet ene og alene. Lykke masse til! 

Edit: Mistolket hovedinnlegget. Leste visst for fort...... 

Endret av Mehr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen behov for å gå ned i vekt, tenker jeg selv, bare komme i bedre form. Om jeg går ned litt er det bare bonus. Jeg hater bakker... haha, sikkert pga at jeg er såpass tung og i dårlig form. Men takker for tipset. Løpetimer? :ohmy: Nei, tror ikke det.

Går du turer alene eller sammen med noen?

Anonymkode: 1e6e0...965

Nei, vent nå. Ignorer svaret mitt over her. Ingen med en BMI på 40 er i god form, og for å bli i bedre form må du først og fremst gå betraktelig ned i vekt. Hvor høy er du og hvor mye veier du? 

Endret av Mehr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk med BMI over 27 får legehjelp. Saxenda er veldig effektivt. Når du går ned vil du periodevis ha perioder hvor det stopper litt opp. Anbefales oppfølging av lege når du skal på en såpass lang diett. 

Ved mye trening øker sulthetsgølelsen noe sykt. Viktig å ikke spise for mye etter trening heller. Jeg vil tro 20kg er noe du selv greier uten medisin. Men veien videre vil du kunne trenge litt hjelp. 

Det sunneste er vel en bmi på 20-22 hehe. 

 

Anonymkode: 2d8b5...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Vil anbefale deg PT. Du må trene rett så du ikke får skader, og vil ikke anbefale deg å trene noe andre sier de har trent. Du må finne rett trening for DEG! En PT vil hjelpe deg med det og komme med råd om både vektnedgang og kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk med BMI over 27 får legehjelp. Saxenda er veldig effektivt. Når du går ned vil du periodevis ha perioder hvor det stopper litt opp. Anbefales oppfølging av lege når du skal på en såpass lang diett. 

Ved mye trening øker sulthetsgølelsen noe sykt. Viktig å ikke spise for mye etter trening heller. Jeg vil tro 20kg er noe du selv greier uten medisin. Men veien videre vil du kunne trenge litt hjelp. 

Det sunneste er vel en bmi på 20-22 hehe. 

 

Anonymkode: 2d8b5...e8b

Den sunneste bmi er alt innenfor normalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Mehr skrev:

Nei, vent nå. Ignorer svaret mitt over her. Ingen med en BMI på 40 er i god form, og for å bli i bedre form må du først og fremst gå betraktelig ned i vekt. Hvor høy er du og hvor mye veier du? 

Jeg er ca. 180 høy og ca. 150kg.

Anonymkode: 1e6e0...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale svømming, yoga og styrketrening. Eller andre treningsformer som ikke er vektbærende. Spinning kunne vært aktuelt også, men syklene har vanligvis en vektgrense på 130 kg. 

Prøver du ikke å gå ned i vekt? Det er uansett gjennom kostholdet man kvitter seg med kilo. Trening er bare et supplement i vektnedgangen. 

Anonymkode: a7b37...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ca. 180 høy og ca. 150kg.

Anonymkode: 1e6e0...965

Ok. Hvorfor ønsker du å bli i bedre form, men ikke gå ned i vekt? Er der ikke en mulighet for at god form og vektnedgang henger sammen i ditt tilfelle? Ønsker du å bli i bedre form vil vekten også gå ned. Men du starter i feil ende ved å begynne med treningen. Ikke at det er noe galt i å trene, men med såpass høy vekt kan det gjøre stor skade på blant annet knærne dine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk med BMI over 27 får legehjelp. Saxenda er veldig effektivt. Når du går ned vil du periodevis ha perioder hvor det stopper litt opp. Anbefales oppfølging av lege når du skal på en såpass lang diett. 

Ved mye trening øker sulthetsgølelsen noe sykt. Viktig å ikke spise for mye etter trening heller. Jeg vil tro 20kg er noe du selv greier uten medisin. Men veien videre vil du kunne trenge litt hjelp. 

Det sunneste er vel en bmi på 20-22 hehe. 

 

Anonymkode: 2d8b5...e8b

Hva er saxenda? Og hva er bivirkningen?

Anonymkode: 17705...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...