Gå til innhold

Jeg forlot legevakten fordi barnet plutselig ble kvikk, redd de stusset på dette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte legevakten fordi vår ett åring har hatt feber tre dager, og spist lite, men som jeg opplyste drikker han og ammes enda. Jeg opplyste at jeg hadde vært hos legen fredag. De sa mye kunne endres på to dager, og ba meg om å komme.

Etter CRP tatt av sykepleier som nå var sunket til normalt, sa jeg at jeg ville heller reise hjem. Siden det var flere timer kø. Hun ba meg ta temperaturen på barnet, men jeg sa det ikke er nødvendig fordi jeg kjenner at barnet ikke er varmt nå og fått smertestillende nettopp. 

Nå tenker jeg at jeg er livredd for at de skal ringe barnevernet! Tenk om de tror jeg ikke ønsker å gi barnet helsehjelp. 

Ja , nå får jeg helt sikkert høre:

- sånne som deg skulle aldri hatt barn ! 

- håper de tar barnet fra deg!

Osv osv. 

Anonymkode: dd547...ec7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer hele tiden. Utrolig mange som blir meget kvikke etter en CRP og en paracet. Legen sitter neppe og griner for at h*n slipper å vurdere ENDA en viral øvre luftveisinfeksjon. 

Anonymkode: 07eb5...da0

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer hele tiden. Utrolig mange som blir meget kvikke etter en CRP og en paracet. Legen sitter neppe og griner for at h*n slipper å vurdere ENDA en viral øvre luftveisinfeksjon. 

Men tenk om denne biske sykepleieren tenkte på meg som en dårlig mamma som ikke ville sitte i lang kø for barnet mitt?

Gjest Ostespermum
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men tenk om denne biske sykepleieren tenkte på meg som en dårlig mamma som ikke ville sitte i lang kø for barnet mitt?

Tuller du nå? Hun var ferdig med deg i det øyeblikket dere var ute av syne.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg nok ikke. De som jobber på legevakt ser flere hundre ufarlige luftveisinfeksjoner ila året. Både små barn og voksne karer. De fleste får råd om å prøve en paracet og måle tempen før de dukker opp. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg nok ikke. De som jobber på legevakt ser flere hundre ufarlige luftveisinfeksjoner ila året. Både små barn og voksne karer. De fleste får råd om å prøve en paracet og måle tempen før de dukker opp. 

Jeg var på stedet når hun sa det.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte garantert endelig en fornuftig forelder  som faktisk ser på hvordan barnet har det. 

Anonymkode: 9471b...e05

• Liker 22
Skrevet

Folk renner jo ned på legevakten uten grunn, de var sikkert glad for at du dro hjem sånn at de som virkelig var syke kunne få fortere hjelp. Datteren din overlever sikkert, hvis du fortsatt er bekymret kan du kontakte fastlege og skulle det bli virkelig ille så ringer man jo 113.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en trist utvikling vi har i samfunnet når vanlige mennesker er redde for å bli meldt til BV for ikkenoe. Resultat av et angiversamfunn som vi nå har blitt.

Anonymkode: 36e2f...105

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men Barnevernets helikopterteam er nok på vei til deg nå. Tell til tre, så sprenger de nok hull i taket og firer seg ned. 

Anonymkode: 26c64...e05

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men Barnevernets helikopterteam er nok på vei til deg nå. Tell til tre, så sprenger de nok hull i taket og firer seg ned. 

😂

Anonymkode: 36e2f...105

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha jeg ler høyt!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De bedømmer ikke CRP etter kø..Nå må du jaggu ta deg sammen.

Anonymkode: 07f98...675

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Hun tok jo CRP når vi ankom så den skulle være klar før legetimen. De har jo sykepleiere til å gjøre det, samme med urin og annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legevakter rundt om kring i landet organiseres ulikt, men når det kommer til mistenkte infeksjonssykdommer fungerer screeningen ofte ganske likt. Hvis mistenkt infeksjon tas det CRP og temp, man får da også tilsyn av sykepleier eller helsesekretær. Dersom CRP er normal, tempen bare er lett forhøyet og pasienten virker i relativt ok form havner pasienten langt bak i køen. Om formen er dårlig og CRP eller temp er høy får pasienten raskere tilsyn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legevakter rundt om kring i landet organiseres ulikt, men når det kommer til mistenkte infeksjonssykdommer fungerer screeningen ofte ganske likt. Hvis mistenkt infeksjon tas det CRP og temp, man får da også tilsyn av sykepleier eller helsesekretær. Dersom CRP er normal, tempen bare er lett forhøyet og pasienten virker i relativt ok form havner pasienten langt bak i køen. Om formen er dårlig og CRP eller temp er høy får pasienten raskere tilsyn. 

Ja nettopp.

Vi fikk opplyst at det er ny type praksis på det nå, som gjør at de sykeste får hjelp først. Det er jo bra for de.

AnonymBruker
Skrevet

De ringer ikke barnevernet av den grunn. Men til en annen gang kan du jo lære deg å gi barnet paracet før du går på legevakten og se om han kvikner til først. Så lenge de drikker, tisser og har grei allmenntilstand er det ingen grunn til å renne ned legevakten for litt feber. 

Anonymkode: fb491...237

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på legevakt, og vi har verken lov eller tid til å ringe noe barnevern for slike bagateller. Veldig mange forlater legevakten før de får hjelp, på grunn av lang ventetid. De fleste skriver vi bare ut av listen, mens noen får en telefon fra oss for å finne ut om de gikk til en annen lege, eller om det var bedring i tilstand. Mener vi at et barn trenger legetilsyn så ber vi selvsagt foreldre komme inn igjen med barnet, før vi gjør noe videre tiltak.

Anonymkode: 39b94...2a3

• Liker 7
Skrevet

Dette skal du ikke bekymre deg for.

Du tok en rett avgjørelse. Hvor tror du barnet hadde det best? I en overfyllt og sikkert fyllt med syke personer, i ett ukjent sted med mye lyd, eller hjemme i sitt eget hus, ligge i sin egen seng med masse kos av mamma. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dratt på legevakta. Sittet i kø så lenge at jeg tenkte det var verre for barnet å sitte i kø for legen enn å være hjemme. Så vi dro hjem. Før vi hadde snakket med lege. Ingen bekymringsmelding her (som jeg vet om).

Anonymkode: dbc0f...6fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...