Gå til innhold

7 åring alene hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk et redd nabobarn på døra her kl 20.30. Hn fortalte at foreldrene bare måtte ut og kjøpe noe, og at hm skulle leke ute til de kom hjem. De andre barna gikk og hn var alene så da kom hn hit og spurte om å få komme inn og vente her til foreldrene var tilbake.

Jeg har knapt møtt disse menneskene, men de kommer fra et annet land og er ikke i jobb. Personlig syns jeg faren er direkte skummel, så jeg har unngått kontakt i den grad det er mulig. Men Jeg vet igrunnen svært lite om disse folkene annet enn at Mattilsynet fjernet hunden deres i fjor sommer. har kun snakket med barnet deres i forb med at jeg har truffet det på lekeplassen når mine barn er ute og leker.

skal man her tenke kulturforskjeller også er det liksom greit. Eller hvor går grensa? Barnet var tydelig redd og engstelig. 

Så da satt vi her til 21.30 med denne ungen mens våre lå og sov, også gikk samboer bort for å se h or de var. De kom kjørende da så han lot bare barnet springe bort. 

Bør jeg varsle BV?

 

 

Anonymkode: c9f4e...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, her syns jeg du burde ta en prat med barnevernet.

Anonymkode: 68881...05d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med foreldrene før du blander inn BV. I flere land så er det helt normalt at barna er ute og leker når foreldrene skal gjøre noen ærender da de er redde for at barnet skal rote bort nøkkelen.

Anonymkode: 1ba25...dc5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ordinarygirl said:

Var de borte i en hel time?? Jeg hadde ringt bv og spurt hva de mente.

De var borte i mange timer hvis jeg skal tro på det barnet fortalte. 

Ts

Anonymkode: c9f4e...153

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta en prat med foreldrene før du blander inn BV. I flere land så er det helt normalt at barna er ute og leker når foreldrene skal gjøre noen ærender da de er redde for at barnet skal rote bort nøkkelen.

Anonymkode: 1ba25...dc5

Men sent på kvelden når det ikke er koen andre barn ute? Hadde det vært midt på dagen og fult av barn og foreldre på lekeplassen her, kunne jeg til nød forstå det. Og da kunne man jo alliert seg med andre foreldre også og hatt en plan hvis sånn og slik skulle skje. Men sent på kvelden midt i Oslo liksom? Jeg hadde vært livredd....

Anonymkode: c9f4e...153

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sent på kvelden når det ikke er koen andre barn ute? Hadde det vært midt på dagen og fult av barn og foreldre på lekeplassen her, kunne jeg til nød forstå det. Og da kunne man jo alliert seg med andre foreldre også og hatt en plan hvis sånn og slik skulle skje. Men sent på kvelden midt i Oslo liksom? Jeg hadde vært livredd....

Anonymkode: c9f4e...153

Ja, sent på kvelden. De er nok ikke klare over hvordan man oppdrar barn i Norge, eller at det er krise å la barn være ute lenge. I flere land er barn ute til 23:00 uten at det gjør foreldrene til idioter som ikke bryr seg om barna sine. Det er det som kalles for kulturforskjeller.

Forøvrig var det også normalt blant flere av mine venner av utenlandsk opprinnelse som vokste opp på 90tallet, foreldrene deres visste heller ikke bedre.

Anonymkode: 1ba25...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er kulturforskjeller. Norge er ikke verdens navle og det finnes ulike måter å gjøre ting på. 

Anonymkode: e2530...2ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med foreldrene først. Si at barnet deres kom på døra og virket redd fordi de var borte og at de ikke kan forlate en 7-åring alene på kveldstid

Anonymkode: bcf63...7d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at dette er kulturforskjeller. Norge er ikke verdens navle og det finnes ulike måter å gjøre ting på. 

Anonymkode: e2530...2ef

Det et Mattilsynet har fjernet hunder fra dem sier noe om omsorgsevner pg kapasitet.

Sist jeg leste om det gjaldt det grov omsorgssvikt også ovenfor barna, men hundene var de eneste som ble tatt hånd om. 

Med den informasjonen du har så må du selvsagt ringe barnevern for bekymringsmelding. De henlegger det om det ikke er grunnlag, men det kan også være med på å tynge en vektskål med andre type bekymringer fra diverse instanser. 

 

Anonymkode: 5b42a...1d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk et redd nabobarn på døra her kl 20.30. Hn fortalte at foreldrene bare måtte ut og kjøpe noe, og at hm skulle leke ute til de kom hjem. De andre barna gikk og hn var alene så da kom hn hit og spurte om å få komme inn og vente her til foreldrene var tilbake.

Jeg har knapt møtt disse menneskene, men de kommer fra et annet land og er ikke i jobb. Personlig syns jeg faren er direkte skummel, så jeg har unngått kontakt i den grad det er mulig. Men Jeg vet igrunnen svært lite om disse folkene annet enn at Mattilsynet fjernet hunden deres i fjor sommer. har kun snakket med barnet deres i forb med at jeg har truffet det på lekeplassen når mine barn er ute og leker.

skal man her tenke kulturforskjeller også er det liksom greit. Eller hvor går grensa? Barnet var tydelig redd og engstelig. 

Så da satt vi her til 21.30 med denne ungen mens våre lå og sov, også gikk samboer bort for å se h or de var. De kom kjørende da så han lot bare barnet springe bort. 

Bør jeg varsle BV?

 

 

Anonymkode: c9f4e...153

Ja. Man lar ikke barnet være ute alene på kvelden så sent, skjønner godt at ungen ble redd. Når i tillegg Mattilsynet måtte ta hunden er det jo grunn til bekymring

Anonymkode: 72cd1...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at dette er kulturforskjeller. Norge er ikke verdens navle og det finnes ulike måter å gjøre ting på. 

Anonymkode: e2530...2ef

Men nå bor de i Norge så da får de sette seg inn i hvordan ting blir gjort her

Anonymkode: 72cd1...150

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men nå bor de i Norge så da får de sette seg inn i hvordan ting blir gjort her

Anonymkode: 72cd1...150

I flere andre land er det vanlig at naboer er såpass greie at de forklarer hvordan ting foregår til de nye innflytterne, i Norge derimot , ringer man BV..🤦‍♀️

Anonymkode: 1ba25...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I flere andre land er det vanlig at naboer er såpass greie at de forklarer hvordan ting foregår til de nye innflytterne, i Norge derimot , ringer man BV..🤦‍♀️

Anonymkode: 1ba25...dc5

Man flytter ikke til et annet land man ikke har noe kunnskap om. Det får man sette seg inn i før man flytter

Anonymkode: 72cd1...150

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man flytter ikke til et annet land man ikke har noe kunnskap om. Det får man sette seg inn i før man flytter

Anonymkode: 72cd1...150

Du har tydeligvis lite forståelse for andre kulturer..selvom man setter seg inn i ting så er det ikke dermed sagt at man vet alt!

Anonymkode: 1ba25...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i landene med varmt klima f.eks. sør europa det er så varmt gjennom dagen at barna lekker ute etter kl. 8. I sommeren etter reise til sør europa det er veldig vanskelig å byte regimet til det som er akseptert som normalt i norge. I norge hun går i sengen senest kl 9. Når vi er i i hellas hun går i sengen kl 11 på de varmeste dagene det kan skje til og med senere. Du kan prøve for seg selg når temperaturene stiger over 37 :)  om du vil sove.

Anonymkode: 897c4...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

I flere andre land er det vanlig at naboer er såpass greie at de forklarer hvordan ting foregår til de nye innflytterne, i Norge derimot , ringer man BV..🤦‍♀️

Anonymkode: 1ba25...dc5

Vel, som jeg skrev i HI er både jeg og mannen min passelig redd faren til dette barnet. Han ser ut som en druglord fra filmens verden, og med en kuet kone ved sin side. Han gir meg kalde gufs nedover ryggen, og det siste jeg ønsker meg er å måtte inngå noen naborelasjon eller konfrontere ham på noen måte......

 

Ts

Anonymkode: c9f4e...153

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, som jeg skrev i HI er både jeg og mannen min passelig redd faren til dette barnet. Han ser ut som en druglord fra filmens verden, og med en kuet kone ved sin side. Han gir meg kalde gufs nedover ryggen, og det siste jeg ønsker meg er å måtte inngå noen naborelasjon eller konfrontere ham på noen måte......

 

Ts

Anonymkode: c9f4e...153

Hvordan fremstår en kuet kone? Sier hun ja til alt han sier? Tripper bak ryggen hans? Bare lurer. De færreste ønsker vel å være en kuet kone. 

Anonymkode: f8753...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt barnevernet, hadde ikke gått på døren til en mann jeg var redd for. 

De må da ha lagt merke til når alle nabobarna går inn for kvelden, og har etter hva du skriver bodd her en stund. Med barn på skole vet de nok litt om hva som er vanlig og ikke her

Anonymkode: e0786...b2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest sjokkert over at TS altså har brukt halve Sainthans på å passe et tilfeldig barn hun ikke kjenner.. Vel...

Anonymkode: cbb98...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...