Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest *Bærta*
Skrevet

Jeg skal på intervju hos barne- og familietjenesten, forvaltning.

Hva bør jeg vite på forhånd?

Hvilke spørsmål kan jeg forvente å få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god regel mener jeg er å søke på internett etter litt info om historisk bakgrunn, og hva bedriften ønsker å stå for - slik at man ikke kommer på intervju uten å kjenne bedriften man har søkt jobb hos. Tror ikke det er særlig positivt om man ikke kan svare på spørsmål relatert til dette, da det virker som om søknaden er sendt ut som "en av tusen", og at man ikke nødvendigvis er så veldig interessert i denne jobben. Nå virker dette å være innen det offentlige, og da blir det litt annerledes. Uansett ville jeg satt meg godt inn i hva denne forvaltningstjenesten driver med før jeg dro på intervju.

Mener at man også skal kle seg normalt, dvs at man kan gjerne ha på seg klær man ville tatt på seg om man skulle i et hyggelig lag med venner. Dress/drakt blir helt feil for min del, om man da ikke er av de som går med det til daglig uansett - vær deg selv!

Har ellers erfart at man i dag ofte blir konfrontert med hva man har skrevet i søknaden / CV. Mange slenger gjerne på med superlativer når de beskriver seg selv i søknaden, og skriver ting som f.eks "jeg er utadvent, lærevillig, pliktoppfyllende og arbeidsom". Min erfaring er at man bør se gjennom hva man har skrevet av slike ting i søknaden, og diskutere med seg selv hva man vil grunngi disse påstandene om egne kvaliteter med. Hva er det i din CV, eller blant dine referanser, som kan overbevise arbeidsgiver om at du virkelig er lærevillig? Det lønner seg å ha dette klart for seg før man stiller i intervju.

Det samme gjelder for språk. IKKE flesk på å skriv at du snakker tysk flytende eller meget bra, dersom det ikke er tilfellet. I dag kan du faktisk risikere å måtte stå til rette for det, da noen gjerne tar intervjuet over på det gjeldende språket en stund for å teste deg (dette vet jeg fordi jeg har opplevd det selv for noen måneder tilbake, heldigvis hadde jeg ikke skrevet annet en at jeg hadde grunnleggende kunnskaper) :)

Ellers bør du vite hvorfor du ønsker stillingen (høres kanskje teit ut, men dette er etter min mening veldig viktig, arbeidsgiver skal overbevises om at det er du som er den rette for stillingen), og hvorfor nettopp DU skal få jobben. Sistnevnte tror jeg blir ditt siste ord i intervjuet, jeg har inntrykk av at ALLE arbeidsgivere avslutter intervjuene med den spørsmålsstillingen, og da bør man ha noe å komme med, ikke bare, "nei det er vanskelig å svare på", da har du mistet jobben allerede.

Det var noen små råd fra meg, ønsker deg lykke til!

:wink:

Gjest Popelka ulogget
Skrevet

Hvordan du oppfoerer deg har ogsaa mye aa si. Vaer blid, hoeflig og entusiastisk! Da jeg fikk jobben min tror jeg det hadde utrolig mye aa si (da jeg ikke hadde noe saerlig med erfaring). Her i Storbritannia kler man seg alltid veldig pent til intervju (dress/drakt), men jeg vet ikke helt hvor noye det er i Norge....prov aa finn ut hvordan de gaar kledd der du soeker og legg deg et lite hakk over det! :wink:

Og sist, men ikke minst: fokuser svarene dine paa hva DE kommer til aa tjene paa aa ansette deg. Arbeidsgiverne er ikke saa utrolig interessert i hvorfor DU vil ha jobben, men hvorfor Du er den rette for dem!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...