Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

I lønnsoppgjøret er det snall om et "akademikertillegg" for statsansatte med lønnstrinn 35 og nedover. Hvem gjelder dette? Hvor mange år må man ha for å være "akademiker"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

En akademiker har en universitetsgrad. Mulig du helst skal ha et hovedfag også for å ha det formelle i orden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal man være pirkete,så er en adademiker en person som er immatrikulert ved et universitet også, og ikke bare en som har er ferdig utdannet.

Ville bare nevne det, sånn for ordens skyld...

Skrevet

Ja, si det, da. Akademikerbegrepet er i ferd med å bli litt utvannet. Forskerforbundet har nylig meldt seg ut av fagforeningen Akademikerne, fordi denne foreningen som er såpass vidtfavnende, ikke har greid å ivareta denne målgruppen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Som Hera allerede har sagt; akademikerbegrepet er blitt kraftig utvannet de siste årene. Generelt er det vel slik at en person med teoretisk utdanning (hovedfag?) fra et universitet er et typisk eksempel på en akademiker.

Men plutselig begynner sykepleiere,lærere og ingeniører, som jo har en mer praktisk rettet utdanning, å kalle seg akademikere, og da er vel begrepet blitt mer eller mindre innholdsløst? Spesielt når Forskerforbundet har gått til det steg å faktisk melde seg ut av Akademikerne...

Gjest Anonymous
Skrevet

Men plutselig begynner sykepleiere,lærere og ingeniører, som jo har en mer praktisk rettet utdanning, å kalle seg akademikere, og da er vel begrepet blitt mer eller mindre innholdsløst?

Grunnen til at disse kaller også kan kalle seg akademikere, er fordi disse utdanningene blir stadig mer teoretiske og mindre praktisk rettet. Nå ligner de mer på et universitetsstudium.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grunnen til at disse kaller også kan kalle seg akademikere, er fordi disse utdanningene blir stadig mer teoretiske og mindre praktisk rettet. Nå ligner de mer på et universitetsstudium.

Nåja, det er nok et stykke igjen før det, og fortsatt er det "bare" snakk om 3-4 års studier. En proper akademiker har selvfølgelig et hovedfag.

Skrevet

Jeg tenker på et motsetningsforhold mellom

profesjonsstudier (som på høyskoler) og akademiske studier (teoretiske studier på universitet, som gjerne kan føre til doktorgrad / forskning).

Men jeg tror man kan bruke "akademisk grad" f.eks. om en høyskoleutdannelse på lik linje som en universitetsutdannelse.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men plutselig begynner sykepleiere,lærere og ingeniører, som jo har en mer praktisk rettet utdanning, å kalle seg akademikere, og da er vel begrepet blitt mer eller mindre innholdsløst? Spesielt når Forskerforbundet har gått til det steg å faktisk melde seg ut av Akademikerne...

Jeg kjenner faktisk MANGE lærere med både mellomfag & hovedfag.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg kjenner faktisk MANGE lærere med både mellomfag & hovedfag.

Joda, og jeg er klar over det (og har jobbet som lærer selv), men jeg tenkte mest på lærere med utdanning fra lærerutdanninga på en høgskole. Det påstås at lærerutdanninga er blitt mer teoretisk, men jeg underviste engelsk der i ett år selv (som skulle tilsvare grunnfag på universitetet), og fikk stadig tutet ørene full av at "husk at det skal være praktisk rettet og forberede studentene til en karriere i skolen".

Joda, det går an a ta master i sykepleievitenskap også. Men ikke alle sykepleiere er akademikere for det.

Mener jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Uansett, i den sammenhengen trådstarter tar opp, altså med akademikertillegg, hvor lang utdanning/hvilken grad får man tillegg for? Nå får man vel bachelor enten man tar en yrkesrettet eller "akademisk" treårig utdanning, feks, får man tillegg for dette?

Og vil det si at om jeg blir ansatt "hvor som helst" i staten, for eksempel som park- og grøntansatt på en høyskole, får jeg tillegg da?

Hilsen ei med en praktisk, men smalt rettet bachelor og diverse irrelevante ekstrafag og tilsammen seks års høyere utdanning nesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...