Gå til innhold

Første sommer alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min ville skilles i fjor vår og i fjor sommer flyttet jeg i egen leilighet. Vi har vært sammen i 20 år og har to barn i barneskole og ungdomsskole alder. Nylig fant jeg ut at han innledet et forhold til en bekjent før han ba om skilsmisse fra meg. Dette fortalte han meg ikke da. Vi bodde sammen i 5 måneder etter bruddet og var på ferie sammen med barna fordi den var bestilt for lenge siden. Ville at barna skulle få en tur de hadde gledet seg til. Jeg hadde det helt forferdelig, ble sykmeldt, raste ned i vekt og måtte gå på antidepressiva. Når jeg nå finner ut at han var sammen med henne bak min rygg i hele denne perioden så raser verden min sammen, igjen. Han var ikke mann nok til å fortelle hele sannheten da. Jeg er sykt sint og skuffet over at han kan gjøre noe sånt mot meg etter alle de årene. Nå er det da atter en ny sommer og jeg er blitt like deprimert som i fjor. Jeg hadde egentlig gledet meg til at barna og jeg skal på tur men nå er jeg bare redd og bekymret. Jeg kommer meg ikke videre. Er dette normalt og hva gjør jeg for å komme meg videre? Livet har ingen mening. Jeg er høyt oppe en dag og i kjelleren den neste.  

Anonymkode: a751c...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg sende deg en stor klem❤️ 

Jeg kan forstå at det var tøft at eksmannen din ikke var ærlig med deg.

Det er helt normalt å føle at man ikke kommer videre. Mitt råd er å prate med noen, da det hjalp meg. 

Ønsker deg en fin sommer sammen med barna dine🥰😉

Anonymkode: 09353...2f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er valg HAN tok, helt uavhengig av deg!

Jeg skjønner at det er vondt å finne ut at han drev skuespill! MEN: dette har ingenting med deg å gjøre. Det er hans valg, hans ansvar. 

Han er ikke verdt å gå i kjelleren for. Ja, dere har barn sammen og må nødvendigvis kommunisere, men det er ikke deg det er noe galt med. Det er han som valgte osm han gjorde. 

Snakk med noen, om det så bare er fastlegen! Det BLIR bedre hvis du lar det bli bedre! Ikke grav deg ned i mange "hvis" og "tenk hva han gjorde"-tanker! Du er sterk nok på egenhånd! Vær et godt forbilde for barna dine, vis at man skille mellom person og handlinger! Også kan du heller slå i veggen i frustrasjon når du er alene, eller når du prater med andre. Men bestem deg for at du feks kan ha negative tanker i hodet fram til et klokkeslett (evt en halvtime fram i tid, feks), men etter det skal du snu det. Det krever øvelse, men det kan faktisk hjelpe! La alle negative følelser komme fram en viss tid, men vær forberedt på at når klokka blir xx skal du snu tankegangen i hodet. Ofte blir det lettere og lettere!

Ha det fint med barna dine i sommer! Det er ingenting å være redd for! Fortell deg selv det! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ulrikke skrev:

Dette er valg HAN tok, helt uavhengig av deg!

Jeg skjønner at det er vondt å finne ut at han drev skuespill! MEN: dette har ingenting med deg å gjøre. Det er hans valg, hans ansvar. 

Han er ikke verdt å gå i kjelleren for. Ja, dere har barn sammen og må nødvendigvis kommunisere, men det er ikke deg det er noe galt med. Det er han som valgte osm han gjorde. 

Snakk med noen, om det så bare er fastlegen! Det BLIR bedre hvis du lar det bli bedre! Ikke grav deg ned i mange "hvis" og "tenk hva han gjorde"-tanker! Du er sterk nok på egenhånd! Vær et godt forbilde for barna dine, vis at man skille mellom person og handlinger! Også kan du heller slå i veggen i frustrasjon når du er alene, eller når du prater med andre. Men bestem deg for at du feks kan ha negative tanker i hodet fram til et klokkeslett (evt en halvtime fram i tid, feks), men etter det skal du snu det. Det krever øvelse, men det kan faktisk hjelpe! La alle negative følelser komme fram en viss tid, men vær forberedt på at når klokka blir xx skal du snu tankegangen i hodet. Ofte blir det lettere og lettere!

Ha det fint med barna dine i sommer! Det er ingenting å være redd for! Fortell deg selv det! 

Takk for råd. Jeg blir bare møtt med helt urimelige utsagn som at han sa i fra at hvis jeg ikke gjorde sånn og sånn i forholdet så kom dette til å skje. Ergo er dette min feil. For han sa i fra. Enhver person har rett til å gå ut av ekteskapet men det er måten det ble gjort på. Man kan ihverfall være ærlig om hvorfor etter 20 år. 

Anonymkode: a751c...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å snakke ned dine følelser, men din eksmann ga deg faktisk beskjed om hva han trengte for at ekteskapet skulle overleve. Da bør du finne noen å snakke med og gå videre. Det skylder du barna dine.

 

Anonymkode: 12eac...440

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Jeg blir bare møtt med helt urimelige utsagn som at han sa i fra at hvis jeg ikke gjorde sånn og sånn i forholdet så kom dette til å skje. Ergo er dette min feil. For han sa i fra. Enhver person har rett til å gå ut av ekteskapet men det er måten det ble gjort på. Man kan ihverfall være ærlig om hvorfor etter 20 år. 

Anonymkode: a751c...58d

Uansett hva han sa at du skulle gjøre og ikke gjøre er det fortsatt hans valg. Du skal ikke leve livet etter andres pipe. Selvfølgelig tar man hensyn når man bor sammen med andre, men det går en grense. 

Ikke la ham dra deg ned i dritten som han ønsker. Vis ham at du er sterk og klarer deg flott på egenhånd. Ingenting vil være dummere for ham enn at du gjør nettopp det! Og vis barna dine at du er sterk og står opp for deg selv! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å snakke ned dine følelser, men din eksmann ga deg faktisk beskjed om hva han trengte for at ekteskapet skulle overleve. Da bør du finne noen å snakke med og gå videre. Det skylder du barna dine.

 

Anonymkode: 12eac...440

Poenget mitt var at det gir ingen rett til å være utro. 

Anonymkode: a751c...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvordan du reagerte er det kanskje ikke så dumt at han holdt igjen litt av informasjonen.

Anonymkode: 44ec5...21e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts,

du må SLUTTE å gi denne mannen mer oppmerksomhet!

Selvsagt var det ikke rett av han å være utro! Han holdte på mange måneder bak ryggen din med en bekjent, uten at du ante noenting, og beskylder seg at dette kom til å skje? Hva slags mann er dette?

Han fortjener ikke et sekund til av dine tanker! Bare ha kontakt med han angående barna that's it!

Det finnes aldri unnskyldninger for SVIK. Det er jo det han faktisk har begått. Et stort svik! Hvis han mente han ikke "fikk" det han ønsket i forholdet med deg, skulle han jo sagt akkurat det, og slått opp. Ikke gått i månedsvis bak ryggen din!

Nå har du sett hvilken manne dette er. Ja, du har tilbrakt mange av årene sine sammen med denne mannen, men det betyr ikke at han er den beste mannen  for deg. Når sånt som dette skjer, er dere ikke ment for hverandre videre i livet. Tenk på det : kunne du hatt noe forhold til han nå i ettertid hvis han ønsket det, etter et så stort svik? Ikke  bare en engangshendelse ( selv om det også er et svik ), men mange måneder bak ryggen din! Det er ikke greit. Ikke i det hele tatt! Kunne du stolt på han igjen?

Jeg hadde ikke kunnet stole på en mann som gjorde dette.

Derfor må du prøve å lande nå, se denne mannen fra et annet perspektiv. Han er ikke bra for deg!

Nå må du konsentrere deg om DEG og hva som gjør DEG lykkelig! Alt for mange i forhold, lar sin egen lykke gå i kjelleren, fordi de har på en måte vent seg til at lykken har med samlivet å gjøre, at man er avhengig av en annen person for å ha det bra. Ja, den kan selvsagt også ha med samlivet å gjøre, men ikke hele tiden eller etter at denne personen har sviktet deg. Da er det på tide å åpne øynene, å se utover. Finne seg selv igjen UTEN dette mennesket. 

Hvem er du, uten denne mannen? Uten barna dine?

Nå er det på tide å finne deg selv igjen ts. DINE interesser, DIN utvikling, Din fremtid. Du har masse muligheter. Meld deg på et kurs, en hobby, mange har evner de glemmer å utvikle. 

Ikke sitt og bruk noe mer tid på hva han har gjort, hva han gjør, hvordan han er. Han har vist hva han er i stand til å gjøre.

Og fortjener ikke en tanke mer fra deg! 

Nå må du styrke selvet ditt! Uten anti deppressiva. Spis sunt, beveg deg regelmessig. Gjør gode ting for deg selv. Spar til en reise, om så alene, finn deg selv og din egen lykke! Uavhengig av noen andre. Lær deg meditasjonsteknikker. Det kan få deg til å leve mer her å nå, i nuet, kjenne glede uten noen grunn. 

Etterhvert vil du kjenne på en stor lettelse at du ikke lenger er sammen med denne mannen!

Det er dessuten et stort rødt flagg med menn som truer med å komme med utroskap hvis de ikke får det som de vil i forholdet. 

 

 

Anonymkode: 37b9e...3b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først vil jeg sende deg en stor klem❤️ 

Jeg kan forstå at det var tøft at eksmannen din ikke var ærlig med deg.

Det er helt normalt å føle at man ikke kommer videre. Mitt råd er å prate med noen, da det hjalp meg. 

Ønsker deg en fin sommer sammen med barna dine🥰😉

Anonymkode: 09353...2f1

Skjønner at du vil vise omtanke og nestekjærlighet, men det er ikke en stor hjerteklem hun trenger, men et stort spark i rumpa. 

TS, det har gått 1 år siden bruddet, du har barn som fortjener en fin sommer. Ikke ødelegg denne ferien for de også. 

Anonymkode: 7b195...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Vær klar over at her inne svarer mange unge mennesker, uten at de har livserfaring eller klokskap... Ikke ta til deg alle svarene som kanskje er kritiske eller negative til deg.

Jeg har samme erfaring som deg, antar også vi er like gamle ut fra lengden på forholdet og barnas alder. Vi gikk fra hverandre for 5 år siden. Jeg gikk kraftig og skikkelig i kjelleren, i mange måneder. Det var rett og slett et helvete, og det gikk bare ut over meg selv. Jeg var supermamma, og holdt fasaden for barna. Men når de var hos faren hadde jeg det kjempevondt. Min løsning ble 12 ganger hos psykolog, hvor vi jobbet med tankesettet mitt. Jeg måtte rett og slett løsrive meg fra tankene om hvorfor han fant en annen og så synd det var på meg. Det er sikkert mange måter å gjøre dette på, uansett tror jeg det er lurt å få hjelp. Jeg var også noen ganger alene på familiekontoret, hos en annen terapeut enn den vi gikk sammen hos. 

Og så bestemte jeg meg for en ting selv: Jeg begynte hver ettermiddag/kveld å tenke gjennom dagen og finne to ting jeg var takknemlig for denne dagen. Noen dager var det lett, andre dager vanskelig. Men jeg tror faktisk at etter et halvt år med dette, begynte jeg å se gleden i de mindre tingene: En varm sommerdag, vakre blomster, et hyggelig kafebesøk, en fin film, en koselig melding, en ny genser osv. Og fremdeles sitter dette i meg, at jeg ser etter glede i små ting hver dag. 

Jeg har det bra nå, har funnet ro med situasjonen og har ikke lenger bitterhet eller vonde tanker. Savner det å være en kjernefamilie, men bortsett fra det er livet bra. Når en lang sommer står for døren, gleder jeg meg til rolige dager på stranden, en bunke med bøker som skal leses, lange turer i skog og mark - og selvfølgelig ferie med barna mine.

 

Anonymkode: c3256...43a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes exen din høres skikkelig ut som en drittsekk. Alle har ting hos partneren sin som de skulle ønske var annerledes, og ærlig talt er det bare idioter som tror at de kan forendre partneren sin; å legge skylden over på deg for hans egne handlinger er jo helt talentløst.

Så skjønner jeg godt at hvordan han behandler deg nå etter bruddet gjør hele situasjonen værre for deg.

Har ikke noe råd ut over at jeg har flere skilte venner, og de håndterer det på veldig forskjellige måter. Tror det viktigste er å finne på ting som gir *deg* energi. Og aksepter at det går opp og ned. (Uten at du graver deg ned)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til TS:

Vær klar over at her inne svarer mange unge mennesker, uten at de har livserfaring eller klokskap... Ikke ta til deg alle svarene som kanskje er kritiske eller negative til deg.

Jeg har samme erfaring som deg, antar også vi er like gamle ut fra lengden på forholdet og barnas alder. Vi gikk fra hverandre for 5 år siden. Jeg gikk kraftig og skikkelig i kjelleren, i mange måneder. Det var rett og slett et helvete, og det gikk bare ut over meg selv. Jeg var supermamma, og holdt fasaden for barna. Men når de var hos faren hadde jeg det kjempevondt. Min løsning ble 12 ganger hos psykolog, hvor vi jobbet med tankesettet mitt. Jeg måtte rett og slett løsrive meg fra tankene om hvorfor han fant en annen og så synd det var på meg. Det er sikkert mange måter å gjøre dette på, uansett tror jeg det er lurt å få hjelp. Jeg var også noen ganger alene på familiekontoret, hos en annen terapeut enn den vi gikk sammen hos. 

Og så bestemte jeg meg for en ting selv: Jeg begynte hver ettermiddag/kveld å tenke gjennom dagen og finne to ting jeg var takknemlig for denne dagen. Noen dager var det lett, andre dager vanskelig. Men jeg tror faktisk at etter et halvt år med dette, begynte jeg å se gleden i de mindre tingene: En varm sommerdag, vakre blomster, et hyggelig kafebesøk, en fin film, en koselig melding, en ny genser osv. Og fremdeles sitter dette i meg, at jeg ser etter glede i små ting hver dag. 

Jeg har det bra nå, har funnet ro med situasjonen og har ikke lenger bitterhet eller vonde tanker. Savner det å være en kjernefamilie, men bortsett fra det er livet bra. Når en lang sommer står for døren, gleder jeg meg til rolige dager på stranden, en bunke med bøker som skal leses, lange turer i skog og mark - og selvfølgelig ferie med barna mine.

 

Anonymkode: c3256...43a

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til TS:

Vær klar over at her inne svarer mange unge mennesker, uten at de har livserfaring eller klokskap... Ikke ta til deg alle svarene som kanskje er kritiske eller negative til deg.

Jeg har samme erfaring som deg, antar også vi er like gamle ut fra lengden på forholdet og barnas alder. Vi gikk fra hverandre for 5 år siden. Jeg gikk kraftig og skikkelig i kjelleren, i mange måneder. Det var rett og slett et helvete, og det gikk bare ut over meg selv. Jeg var supermamma, og holdt fasaden for barna. Men når de var hos faren hadde jeg det kjempevondt. Min løsning ble 12 ganger hos psykolog, hvor vi jobbet med tankesettet mitt. Jeg måtte rett og slett løsrive meg fra tankene om hvorfor han fant en annen og så synd det var på meg. Det er sikkert mange måter å gjøre dette på, uansett tror jeg det er lurt å få hjelp. Jeg var også noen ganger alene på familiekontoret, hos en annen terapeut enn den vi gikk sammen hos. 

Og så bestemte jeg meg for en ting selv: Jeg begynte hver ettermiddag/kveld å tenke gjennom dagen og finne to ting jeg var takknemlig for denne dagen. Noen dager var det lett, andre dager vanskelig. Men jeg tror faktisk at etter et halvt år med dette, begynte jeg å se gleden i de mindre tingene: En varm sommerdag, vakre blomster, et hyggelig kafebesøk, en fin film, en koselig melding, en ny genser osv. Og fremdeles sitter dette i meg, at jeg ser etter glede i små ting hver dag. 

Jeg har det bra nå, har funnet ro med situasjonen og har ikke lenger bitterhet eller vonde tanker. Savner det å være en kjernefamilie, men bortsett fra det er livet bra. Når en lang sommer står for døren, gleder jeg meg til rolige dager på stranden, en bunke med bøker som skal leses, lange turer i skog og mark - og selvfølgelig ferie med barna mine.

 

Anonymkode: c3256...43a

Tusen takk for svar som kan hjelpe meg videre. Har du vært alene i fem år? Kjenner du på savn etter en partner eller er det ikke så viktig? Jeg bekymrer meg  over at ingen vil ha meg, det er vanskelig å finne en ny partner i min alder, en redsel for å være alene etter å ha levd sammen med denne personen mesteparten av mitt voksne liv. Og hvordan skal jeg forholde meg til hans nye partner? Barna vil ikke møte henne, jeg har vært helt nøytral om dette overfor dem. Tenker at dette får han fikse, jeg har ikke noe med det. Jeg er ikke interessert i noe som helst kontakt med henne etter det hun har vært med på. 

Anonymkode: a751c...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at du har det vondt. Kjærlighetssorg, og sorg over å miste livet man hadde er helt grusomt. Går utover selvtilliten og selvfølelsen. Og når man står midt oppe i det, er det vanskelig å få et mer konstruktivt perspektiv. 

Det jeg hadde gjort er å jobbe hardt med tanken på at han er gått videre. Det finnes ingen vei tilbake. Det er barn i bildet, men lag klare avtaler, og unngå å møte både han og henne. Men hvis du gjør, bare spill rævva av deg. Lat som om du endelig er fri, og at dette er det beste som har skjedd deg. Tenk på alle de negative sidene hans. Uansett om det var han som gikk, så kommer det til å svi om han ser deg fresh, veltrent, nysminket og i gang med spennende ting.

Se filmer som tar opp samme tema, som «Spis, elsk, lev». Meld deg på en datingside på nett. Ikke fordi du skal møte noen der, men for å se på bilder, lese profiler og kanskje chatte. Bare kjenne på at det faktisk finnes menn i din alder med dine interesser der ute. Og hvem vet...? 

Du trenger nye venner, som ikke kjenner dere fra før. Meld deg på en haug med kurs og ting. Det kommer til å ta tid, men etter hvert vil du møte folk og oppleve ting. Og så vil du tenke at dette hadde du aldri opplevd om du hadde vært i et forhold med en mann som egentlig ikke elsket deg. Han var der av gammel vane. 

Ønsker deg masse lykke til i sommer. Jeg tenker at du og barna nå kommer hverandre mye nærmere. Det er kanskje en av de positive tingene av et slikt samlivsbrudd. 

Anonymkode: c0abc...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler varmt "Nei og atter nei" av Nina Lykke som sommerlektyre. Roman som burde treffe din situasjon, og kanskje gi deg noen andre perspektiver. 

Masse lykke til fra meg! 

Anonymkode: a2640...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var at det gir ingen rett til å være utro. 

Anonymkode: a751c...58d

Det gjør ikke det, men livet til barna dine blir ikke bedre av at du graver deg ned og er bitter. Den beste hevnen du kan ta er jo å leve et godt liv og vise at livet uten en utro tosk er supert. 

Anonymkode: 12eac...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.6.2019 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Jeg blir bare møtt med helt urimelige utsagn som at han sa i fra at hvis jeg ikke gjorde sånn og sånn i forholdet så kom dette til å skje. Ergo er dette min feil. For han sa i fra. Enhver person har rett til å gå ut av ekteskapet men det er måten det ble gjort på. Man kan ihverfall være ærlig om hvorfor etter 20 år. 

Anonymkode: a751c...58d

Det er feil å true deg til å forandre deg sånn som han gjør! Dette skulle du ikke finne deg i, du er ikke dørmatta hans, kjenner jeg blir oppgitt. Fordi mange menn er sånn, de truer, dominerer, prøver å få dama til å gjøre som han vil eller forandre ho. Det er han som er en taper og trår feil her, også sitter du igjen med alt det vonde, mens han har ny dame, typisk!! 

Anonymkode: 194f2...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør ikke det, men livet til barna dine blir ikke bedre av at du graver deg ned og er bitter. Den beste hevnen du kan ta er jo å leve et godt liv og vise at livet uten en utro tosk er supert. 

Anonymkode: 12eac...440

Vet du hva empati er? Har du møtt motgang før? Har du følelser i det hele tatt?

Anonymkode: 194f2...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler varmt "Nei og atter nei" av Nina Lykke som sommerlektyre. Roman som burde treffe din situasjon, og kanskje gi deg noen andre perspektiver. 

Masse lykke til fra meg! 

Anonymkode: a2640...860

Ts her. Takk, trenger sommerlektyre😊

Anonymkode: a751c...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...