Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 Jeg har knekt/brukket/knukket et par ribben. Det jeg lurer på, er når smertene blir helt borte og når jeg kan trene igjen? På forhånd takk. Det er alltid smart å spørre her inne, det er så mange svar å få! :-)
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. mai 2005 #3 Skrevet 2. mai 2005 Det sure med ribbeinsbrudd, er at smertene bare øker til dag 10, og så avtar de. Med andre ord er det ingen grunn til å uroe deg om det gjør mer vond etter en uke. Det er (dessverre) helt normalt.
Gjest Formosiss Skrevet 2. mai 2005 #4 Skrevet 2. mai 2005 Føler med deg. Angående smerte, så er det litt avhengig av hvor du knekker også. Jeg knakk det 4. fra nede på venstre side for noen år sider og bristet det over (fall på ski). Den 17. Desember i fjor knakk jeg det første ribbeinet under kravebeinet på høyre side, samt det som er rett under puppen (fall fra hest). Det siste var desidert det verste, fordi det lammet hele høyre arm, gjorde %&/ vondt når jeg pustet, gikk, sto, lo - ja. Det øverste benet ble forøvrig presset vekk fra det normale leiet, så nå står det litt mer ut enn det andre. Det på venstre side har en stor kul, fordi det ikke har grodd rett (hadde bronkitt samtidig).
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #5 Skrevet 3. mai 2005 Takk for svar! :-) Guri, Formosiss, du har værtskikkelig uheldig! Det kan altså ta seks uker før det er grodd. Pyton. Det er nå 16 dager siden og jeg føler meg i grunnen oki, men det er vondt fortsatt når jeg beveger meg fort eller når jeg går i nedoverbakker. Smerteterskelen min er ganske høy, heldigvis.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 Jeg har knekt/brukket/knukket et par ribben. Det jeg lurer på, er når smertene blir helt borte og når jeg kan trene igjen? På forhånd takk. Det er alltid smart å spørre her inne, det er så mange svar å få! :-)
Wonders Skrevet 21. mai 2013 #7 Skrevet 21. mai 2013 jeg knakk halebeinet og det tok 3 måneder og litt til ... Det var et stygt brudd altså, men jeg forstod at om jeg bare tok smertestillende å trente litt ville jeg bli straffet etterpå... Man skal ikke presse kroppen i slike situasjoner. Gjør det du orker, og lykke til.
Wiggins Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 Jeg har knekt/brukket/knukket et par ribben. Det jeg lurer på, er når smertene blir helt borte og når jeg kan trene igjen? På forhånd takk. Det er alltid smart å spørre her inne, det er så mange svar å få! :-) Hvor lang tid det bruker på å bli bra avhenger av hvor alvorlig bruddet er. Brudd er at du har knekt det tvert av, brist er det hvis det ikke er helt knekt. Selv har jeg blitt smertefri på ca. en uke ved brist i et ribbein.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 Jeg har noen runder med ribbensbrudd. Både øverst, nederst og midt på. Øverst gikk fortest over, men knakk de to øverste ribbena på den ene siden, så den armen var udugelig i noen uker. Det to nederste ribbena grodde også ganske fort. Tok noen uker. De tre første ukene var det vondt å gå, men det gikk som sagt fort over. Når jeg brakk på midten (rett under og bak puppen) så tok det 6 måneder før jeg slutta og være øm og sår i sia. Hest og fest er farlige greier Så du må bare kjenne etter på hva du klarer. Som regel så er det bare bra å bruke kroppen litt når det begynner å gro. Musklene rundt bruddstedet blir ganske stramme og trenger å mykes opp litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå