Gå til innhold

Golden retriever + 3 raser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å få oss hund igjen. Nå vurderer vi 4 raser, så lurte på om dere vil dele deres erfaringer med Golden retriever? Både det gode og det dårlige. 

De andre rasene vi vurderer er svensk hvit elghund, bayersk viltsporhund og schæfer. Mannen vil ha jakthund, jeg mer familiehund/brukshund (trene blodspor/vanlig spor). Tar gjerne imot erfaringer fra disse rasene også hvis dere har. 

Anonymkode: b8e81...3f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags type jakt? 

Anonymkode: 19066...a55

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal han jakte? Skal du trene spor for konkurranse eller hobby? 

Anonymkode: e45d0...bca

AnonymBruker
Skrevet

Elgjakt. Sportreningen blir mest for hobby og for å gi hunden god mental trening, mulig hvis hunden viser seg å være god på det at vi vil prøve på å få den godkjent til ettersøk på vilt. Trente spor med min forrige schæfer, er over 10 år siden nå så må nok starte fra scratch igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Elgjakt er jo bare en mnd i året, så blir jo mest behovet utover den måneden. Mange rene jakthunder vil f.eks være vanskelig å ha løs uten at de forsvinner om rette ferten dukker opp. Så ville sett på behovet utover det om ikke en elghund er det viktigste.

Jakttypen av golden retriver er en fin og allsidig hund, hyggelig familiehund og en allsidig brukshund. Kan nok uten problemer bli godkjent som ettersøkshund. Hvit elghund har jeg lite erfaring med, men det jeg har hørt er at de er ganske allsidig og en grei kombihund som fungerer både i familie og jakt.

Anonymkode: e45d0...bca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elgjakta er åpen fra 25.09 til 23.12. Kommer an på hvor lang tid det tar å få alle dyra på kvoten hvor lenge man jakter. Noen har 2 dyr andre har over 20, det kommer an på hvor stort terreng man har. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde hvertfall ikke valgt golden til familiehund! 

Anonymkode: cbbdb...c25

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde hvertfall ikke valgt golden til familiehund! 

Anonymkode: cbbdb...c25

Hvorfor ikke? 

• Liker 1
Skrevet

elsker Er utrolig glad i Shæfere. Har hatt tre fra jeg var barn. De lærer fort, er veldig inspirerende å jobbe med. Problemet som jeg har erfart er at de er veldig avhengig av en leder, og i en familie må en være veldig obs på å behandle den på samme måte! Altså at en ikke lar den få lov til noe andre nekter den! Det kan ikke være slingringsmonn. 

En annen ting er at de må sosialiserers og kan ha et problem med andre hunder, men igjen : vær konsekvent og bestemt. Mye er opp til eier så klart, men de krever sterke ledere/ oppdragere. Da får du en hund som er verdens mest lojale og utrolig lærevillig! De elsker å prestere og de kan være med på lange turer og er ved eiers side. 

Elsker dem 🙂

Skrevet

Jeg har en golden, og kan si det er en nydelig rase. Utrolig lettlært, mild i temperamentet, god med små og store barn. Jeg har ikke trent opp min til å gjøre noe særlig jakt, men vet oppdretterne trener endel på dette, samt at flere av kullsøsknene til min hund er med på jakt, fungerer visst strålende. De har utrolig gode neser og kan finne det meste, og de syns sporsøk er veldig gøy (gjelder vel for de fleste hunder tror jeg). Verdens beste rase 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...