Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest siri.
Skrevet

Jeg har nettopp begynt med lavaxin. I forgje uke. Tok bare en tablett annenhver dag. Tok en på mandag, onsdag og fredag. På torsdagen merket jeg at jeg hadde fryktelig vondt i hodet, og i halsen. Også har jeg hatt vondt i hodet og i halsen fem dager sammenhengende.

Er det noen som vet om dette er bivirkninger? Eller er dette litt for tidlig siden jeg bare merket etter to tabletter at jeg ble dårlig.? Er dette vanlig å få vondt i hodet og i halsen.

Jeg leste et sted at hvis man fikk vondt i halsen ol. når man har problemer med stoffskifte så burde man ta kontakt med lege, fordi det kunne være overdosering. Men jeg synes det er litt rart om det kunne være overdosering etter bare to tabletter? Eller? Kan det være det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy dose tar du?

Fra felleskatalogen.no:

Initialdosen bør være lav 25-50 µg pr. døgn, særlig ved alvorlig myksødem, hjerte-karsykdommer og høy alder. Gradvis økning hver 4.-6. uke inntil vedlikeholdsdose. For rask økning av dosen initialt er vanlig årsak til overdoseringssymptomer. Vanlig vedlikeholdsdose er 100-150 µg pr. døgn, men varierer fra 50-300 µg pr. døgn.

Bivirkninger: Bivirkninger er relatert til høy dose. Langvarig overdosering kan øke risikoen for osteoporose og arytmier. Ved overdosering kan tyreotoksiske symptomer, prekordiale smerter og smerter i ekstremitetene forekomme.

Men jeg ville uansett ha tatt en telefon til legen i morgen, og hørt med de der. Sånn bare for sikkerhets skyld.

Kan jo være du har en begynnende forkjølelse og... :)

Får håpe på det beste.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor høy dose du tar og hva slags prøvesvar du hadde er greit å vite :)

Jeg har lavt stoffskifte. Startet på 25mg pr dag, og innen april var jeg på 100mg. Da startet mine problemer, jeg fikk alvorlig symtomer (for meg), jeg raste ned 10 kg på kort tid, hjertebank, osv osv. Dette var i fjor, nå er jeg trappet ned og går på 25mg og skal ned litt til.

Det å ha vondt i halsen eller å kjenne at den "vokser" er ganske vanlig blant oss med lavt stoffskifte. I mitt tilfelle så produserer kroppen min antistoffer mot skjoldbr.kj. så da merkes det på halsen.

Jeg synes du skal fortelle legen om dine plager rundt dette, for mange allmennleger er av den innstillingen at alt blir bra med tablett, og de tar litt lett på det :evil: Du kan sjekke ut www.stoffskifte.org der er det også diskusjonsforum :)

Gjest ung mor
Skrevet

jeg har også for lavt stoffskift.

Noe jeg skulle ømske var at jeg og mine visste mere om dette.

Sjekk nettsiden

www.toreolsen.no/forum

den er bra, og til god hjelp :wink:

Gjest siri.
Skrevet

Jeg tar 50mg. hver dag nå, men i forgje uka 50mg annen hver dag.

Er det vanlig dose?

Når vet man at det er passe?

Må jeg ta enda mere blodprøver?

• 6 år senere...
Gjest Liz-Beth
Skrevet

Jeg har nettopp begynt med lavaxin. I forgje uke. Tok bare en tablett annenhver dag. Tok en på mandag, onsdag og fredag. På torsdagen merket jeg at jeg hadde fryktelig vondt i hodet, og i halsen. Også har jeg hatt vondt i hodet og i halsen fem dager sammenhengende.

Er det noen som vet om dette er bivirkninger? Eller er dette litt for tidlig siden jeg bare merket etter to tabletter at jeg ble dårlig.? Er dette vanlig å få vondt i hodet og i halsen.

Jeg leste et sted at hvis man fikk vondt i halsen ol. når man har problemer med stoffskifte så burde man ta kontakt med lege, fordi det kunne være overdosering. Men jeg synes det er litt rart om det kunne være overdosering etter bare to tabletter? Eller? Kan det være det?

Gjest Liz-Beth
Skrevet

Hei!

Føler med deg :o(.

Jeg begynte med levaxin i nov 2011 fordi jeg fjernet skjoldbruskjertelen som produserte antistoffer. Dette syntes på blodprøveverdien Anti-TPO. den var >1300. Uff...... den skal være <15. Jeg bruker nå 125 mg levaxin 6 dgr. i uken og 72 mg 1 dag i uken etter råd fra spes. overlege. Men........... jeg føler at jeg har mange ubehagelige bivirkninger av tabl. Bl.a. hodepine, vondt i halsen, hjerteklapp, nervøsitet, indre uro, søvnløshet og irritabilitet. Jeg tror dosen jeg tar er altfor høy og tok derfor nylig blodprøver hos min fastlege som viste at T4 er 22 og TSH <0,01. Dette er altfor høye verdier og tyder på høyt stoffskifte så vidt jeg kan skjønne. Før lå T4 på 12-14 og TSH 0,45. jeg anbefaler deg å kontakte legen din og ta tilsv. blodprøver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Føler med deg :o(.

Jeg begynte med levaxin i nov 2011 fordi jeg fjernet skjoldbruskjertelen som produserte antistoffer. Dette syntes på blodprøveverdien Anti-TPO. den var >1300. Uff...... den skal være <15.

Jeg har også anti-TPO >1300, det var den når det ble oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte for to år siden og den er fortsatt >1300, men det har aldri vært snakk om å fjerne kjertelen. Hvorfor ble din fjernet?

Skrevet

Hos meg dannes det også antistoffer og derfor går jeg på Levaxin for lavt stoffskifte.

Det tar ofte år før man finner riktig dosering og i denne fasen skal man nettopp finne ut den riktige dosen.

Ting tar tid...Tror det tok meg 4 - 5 år før jeg fant den riktige dosen

og den har blitt justert litt oppover gjennom årene.

Startet på medisinen (Thyroxin) i 1994. Fikk store doser under alle graviditetene - det må gravide huske å melde fra om!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Synd at leger kun anbefaler levaxin ,som hjelper kun for T 4 hormonetr.For de syntetiske tablettene kom ga legene armore et naturlig hormon fra svin kjertel,den stotter flere av de hormonene som er gale,spor legen din ,,vis han vet noe om det,,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...