Gå til innhold

De lyses tidsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på dette. I dag sitter de fleste inne og jobber. De er sjeldnere ute og får i seg mindre d vitamin ol. fra lyset.

Dette gjør naturligvis det lettere for de lyse å få en ideell mengde d vitamin og andre positive effekter av sollys. D vitamin er generelt vanskeligere å regulere og nytte seg av fra mat og vitamin kapsler.

Blir det mer og mer fordel å vere lys? For hode, beinbygning m.m.

Anonymkode: a275c...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var sammenhengen med at folk er mer innendørs og at lyse lettere får positive effekter av sollys? Det har jo ingen sammenheng. Når man er mer inne får man jo mindre d-vitaminer fra solen. Det er på grunn av mangelen på sol i Norge at så mange derfor har mangel på vitamin D. Jeg hadde ikke mangel på vitamin D før jeg flyttet til arktis. Hjelper ikke å være ute om vinteren når sola ikke står opp da. 

Anonymkode: e404b...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var sammenhengen med at folk er mer innendørs og at lyse lettere får positive effekter av sollys? Det har jo ingen sammenheng. Når man er mer inne får man jo mindre d-vitaminer fra solen. Det er på grunn av mangelen på sol i Norge at så mange derfor har mangel på vitamin D. Jeg hadde ikke mangel på vitamin D før jeg flyttet til arktis. Hjelper ikke å være ute om vinteren når sola ikke står opp da. 

Anonymkode: e404b...73c

En greier å nytte sollyset bedre i den tiden man er ute.

Anonymkode: a275c...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En greier å nytte sollyset bedre i den tiden man er ute.

Anonymkode: a275c...c7e

Når man er lys? Ja, det er jo naturlig, når man bor et sted der det ikke er sol flere måneder av året så er det ikke rart at kroppene våre er tilpasset å utnytte solen bedre enn de som er fra et sted der det er sol hele året. Men selv om jeg er bleik som en fiskebolle og er ute veldig mye på sommeren har jeg likevel mangel på vitamin D og må ta tilskudd. 

Anonymkode: e404b...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når man er lys? Ja, det er jo naturlig, når man bor et sted der det ikke er sol flere måneder av året så er det ikke rart at kroppene våre er tilpasset å utnytte solen bedre enn de som er fra et sted der det er sol hele året. Men selv om jeg er bleik som en fiskebolle og er ute veldig mye på sommeren har jeg likevel mangel på vitamin D og må ta tilskudd. 

Anonymkode: e404b...73c

Du hadde vært direkte syk om du var mørk.

Anonymkode: a275c...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde vært direkte syk om du var mørk.

Anonymkode: a275c...c7e

Nei, for jeg hadde fortsatt tatt D-vitaminer som jeg også må som lys. 

Anonymkode: e404b...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for jeg hadde fortsatt tatt D-vitaminer som jeg også må som lys. 

Anonymkode: e404b...73c

Som skrevet, kroppen greier ikke å nytte seg like godt og regulere d vitamin nivå gjennom matveien. Det er derfor du likevel sliter med d vitamin uansett hvor mye du gumler. Nivået blir ikke ideelt.

Anonymkode: a275c...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet, kroppen greier ikke å nytte seg like godt og regulere d vitamin nivå gjennom matveien. Det er derfor du likevel sliter med d vitamin uansett hvor mye du gumler. Nivået blir ikke ideelt.

Anonymkode: a275c...c7e

Jeg har faktisk særdeles god effekt av d-vitamintabletter :) Problemet er bare at jeg ikke husker å ta dem. Du får flytte hit opp til nord så skal du se at du ikke har D-vitamin på over 100 i januar uten at du har tatt tilskudd. Jeg tipper den vil ligge på rundt 30. 

Anonymkode: e404b...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...