Gå til innhold

Opp til kr 7,- SEK for svenske plastposer ( Ny skatt )


slask

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En god start! 

Synes Norge burde legge seg på et sted mellom 10 og 20 kroner per pose. Ingen tenker seg om to ganger om de trenger pose eller ei med dagens priser, og det burde være litt av poenget. Det er på høy tid med en SAFTIG avgift på plastposer. Det kan dra inn noen kroner i statkassa også. En skatt hvor de miljøbeviste betaler lite, og miljøsvin betaler mye, er helt i tråd med andre skatter vi har innført, så det er passer godt med norske verdier.

Endret av Stonegiant
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en slik poseavgift bør isåfall renovasjonsselskap avvikle hvit pose, eventuelt gi disse ut gratis. Hvis ikke kommer husstandene til å kaste blandaavfall i matavfall eller papir. 

Skal renovasjonsselskapene dele ut gratis hvite poser, ja da går vel vinninga opp i spinninga? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2019 at 3:19 PM, Stonegiant said:

En god start! 

Synes Norge burde legge seg på et sted mellom 10 og 20 kroner per pose. Ingen tenker seg om to ganger om de trenger pose eller ei med dagens priser, og det burde være litt av poenget. Det er på høy tid med en SAFTIG avgift på plastposer. Det kan dra inn noen kroner i statkassa også. En skatt hvor de miljøbeviste betaler lite, og miljøsvin betaler mye, er helt i tråd med andre skatter vi har innført, så det er passer godt med norske verdier.

Ja, når pittelille land oppe i Norden innfører det, får det nok de store miljøsvina til å slutte med å kaste plast.

https://www.coresponsibility.com/asia-ocean-plastic-promise/

88605.adapt.768.1.jpg

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk politisk forslag til løsning.  Legge på avgifter på alt de ikke liker i steden for å virkelig komme med konstruktive forslag.  

Er enig i å arbeide for å få ned forurensingen men løsninger er ikke å skattelegge innbyggerene tilbake til steinalderen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Violetta skrev:

Så hva er alternativet når både papirposer og nett i stoff er mindre miljøvennlig?

https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-undersokelse-glem-toyposer-plast-er-best-for-miljoet/69618794

Klimasaken er ikke logikk, effekt eller gjennomtenkt. Den er a) å flå deg for flest mulig penger (mens du takker dem for det) og b) styre, regulere og påvirke dine tanker og handlinger ned i aller minste detalj.

Lar vi dem vinne denne taper vi alt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Om man virkelig ville bli kvitt plastposer hadde man funnet på noe som gjorde at butikkene ikke tok dem inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo ha plastposer når jeg handler mat, ellers går jeg fort tom for avfallsposer. Plastposer er dessuten bedre for miljøet enn papir. Blir så irritert når jeg handler klær og ting nå. Får oftest en bitteliten papirpose hvis jeg ikke har med veske som er stor nok. Og hva kan den brukes til liksom? Ingenting og den går iallfall rett i søpla. Og bomull er iallfall ikke bra - aller minst økologisk som er så hipt om dagen. 

Dette er et sånt typisk tiltak hvor politikerene synes de har gjort noe kjempelurt, men som i praksis ikke er spesielt godt. Hva med å ikke individualisere ansvaret så, og heller fjerne mengder av totalt unødvendig emballasje? Jeg kjøpte en ledning her en dag og den var pakket inn i sykt mye plast. ALT var strengt tatt unødvendig. For ikke å snakke om at jeg nesten ødela saksa da jeg desperat prøvde å få den ut av pakningen! 🤬 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
På 21.6.2019 den 15.19, Stonegiant skrev:

En god start! 

Synes Norge burde legge seg på et sted mellom 10 og 20 kroner per pose. Ingen tenker seg om to ganger om de trenger pose eller ei med dagens priser, og det burde være litt av poenget. Det er på høy tid med en SAFTIG avgift på plastposer. Det kan dra inn noen kroner i statkassa også. En skatt hvor de miljøbeviste betaler lite, og miljøsvin betaler mye, er helt i tråd med andre skatter vi har innført, så det er passer godt med norske verdier.

Et sånt tiltak vil bare ramme de som har minst. Minstepensjonister, trygdede, og barnefamilier. Man må slutte med ekstra avgifter på alle hverdagsprodukter for folk flest. Man trenger faktisk noe å hive søpla i også. Da er plastposene greie å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren

Jeg har begynt å bruke gjenbruksposer fra Coop og Meny istedenfor plastposer når jeg handler, også kjøper jeg avfallsposer til søppel. I lengden blir det vel billigere, tror jeg. Jeg handler på butikken kanskje 3-4 ganger i uka. En pakke med 30 avfallsposer på Meny koster 18 kr. 

Det negative er at jeg handler litt i fra nettet, og da kommer produktene i plast og store pappesker - selvom det kanskje er bare et produkt i esken. Men det er ikke ofte, kanskje tredje hver måned.

🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Violetta said:

Så hva er alternativet når både papirposer og nett i stoff er mindre miljøvennlig?

https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-undersokelse-glem-toyposer-plast-er-best-for-miljoet/69618794

Plast er ikke bedre for miljøet. Det er giftig og forsvinner aldri med mindre det brennes, og da avgir det svært skadelige gasser. Tøy og papir oppløses i naturen og dyr skader seg ikke på det. Å bare se på hvor mye energi produksjonen krever er jo helt meningsløst. Selvsagt er økologisk bomull mer miljøvennlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Violetta skrev:

Så hva er alternativet når både papirposer og nett i stoff er mindre miljøvennlig?

https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-undersokelse-glem-toyposer-plast-er-best-for-miljoet/69618794

Vi får lære oss å sjognlere, bruke putevar, eller få drivein butikker.

9 minutter siden, Martin13 skrev:

Dette handler om moral og prinsipp.

Handler om idioti. Symbolpolitikk uten effekt. Iditiosik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Stonegiant said:

Den gjennomsnittlige nordmann forurenser over 10 ganger så mye som verdensgjennomsnittet.

Og med statistikk kan man bevise alt. Hvor nøyaktige tall tror du Kina eller Taiwan oppgir? Har de landsdekkende offentlig renovasjon? Er det noen fullstendig statistikk over alle de små private renovatørene som kommer med en lastebil og dumper lasten i elva? Og hver private husstand som dumper avfall i elva oppgir hvor mye de kaster til myndighetene?

Alt i Norge og vesteuropeiske land dokumenteres ned til hvert gram. Elektronikk, papiravfall, matavfall, restavfall.

Derimot tror jeg vi forbruker mye, og kaster for mye mat.

De som streiker for klimatet, bryr seg katta om hvor mye de bruker på å ha den nyeste mobilen og de nyeste klærne. De tror at kjøleskapet fyller opp seg selv, om mamma må betale 100 kroner for en plastpose er det bare et abstrakt tall for de. Kidsa vil ha nye sko uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Blåklokka* said:

Handlenett i polyester er det mest miljøvennlige, les bare her: https://www.nrk.no/sorlandet/lanserte-papirposer-under-nrks-plast-kampanje---visste-det-var-mindre-miljovennlig-1.14241058

Jeg har tatt med egne poser i butikken i flere år. Kjøper avfallsposer til søppelet, det er billigere👍

Polyester, i likhet med plast, er giftig. Papir kan man produsere relativt giftfritt, har ikke det noe å si det da? Denne mikroplasten forsvinner jo ikke akkurat.
https://www.theguardian.com/environment/2016/jun/20/microfibers-plastic-pollution-oceans-patagonia-synthetic-clothes-microbeads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge blir plastposer fra butikker også brukt som søppelposer. Det er riktig at hvis plastposer koster 7 kroner per stykk så vil mange bytte til handlenett, men det vil også føre til at folk kjøper inn plastposeruller som har ingen avgift.

Jeg lurer derfor på hva er egentlig poenget. Folk kommer til å fortsette å bruke plastposer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...