Gjest Betty Boop Skrevet 3. mai 2005 #61 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg synes at å henge ut en person med hele navnet er unødvendig. :-? Samme tenkte jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 4. mai 2005 #62 Del Skrevet 4. mai 2005 Ellinor er gammelmodig... Har ikke bestemt meg for om jeg liker det eller ikke enda... Glad jeg slipper å vurdere navn lenger. er ikke flere barn som skal komme ut av meg no' mere...!! Ellers har tråden blitt en liten navnebok. Alle typer navn står nå nevnt. Helt tydelig at smaken er som baken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. mai 2005 #63 Del Skrevet 4. mai 2005 Gunn/Gunda- stor, tung, hårete og maskulin. Måtte bare kommentere det, for jeg kjenner to som heter Gunn, og begge to er faktisk små, nette vakre damer - og på ingen måter maskuline! Så mye rart vi forbinder navn med...Dette med Ronny og halvkriminell bruktbilselger passer også godt på mine assosiasjoner av en eller annen grunn... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #64 Del Skrevet 4. mai 2005 Thea er jo helt på bærtur. Annen hver unge heter jo det. Klarer heller ikke se for meg en voksen mann som heter Sebastian. Om noen år er dette navn som ingen bruker, akkurat som Monica og Terje. Men det er jo litt morsomt at det går i slike bølger da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 4. mai 2005 #65 Del Skrevet 4. mai 2005 Merker at jeg ikke liker tråder som henger ut navn/ personer. Jeg ble mobbet for navnet mitt da jeg var liten (født i 75). Men nå er det mange som kaller ungene sine Mathilde, og ikke så mange som reagerer på det. Men jeg er enig i at fornavn og etternavn ideelt sett bør ha en slags fellesnevner. Det er bare så lett å forelske seg i pene navn uten å tenke på helheten. (PS: En bekjent av meg ble sjokkert da han så navnet mitt i passet for ei stund sida. Han trodde bare det var et kallenavn jeg hadde, for ingen heter vel noe sånt på orntlig. :o ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 4. mai 2005 #66 Del Skrevet 4. mai 2005 Jentenavn som Ina' date=' Tina eller Kine er heller ikke noen fulltreffer hos meg- intet ondt ment. :-)[/quote'] Fint at det ikke er vondt ment da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 4. mai 2005 #67 Del Skrevet 4. mai 2005 Merker at jeg ikke liker tråder som henger ut navn/ personer. Enig. Synes det blir litt trist på vegne av alle Gunn'er, Glenn'er og Bjørg'er. Derfor tok jeg litt igjen lenger oppe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #68 Del Skrevet 4. mai 2005 jeg liker enkle og greie navn, uten å ramse opp noen. Navn jeg grøsser av er av typen dennis, angelica, cassandra, kevin,michelle og slike navn som får meg til å tenke på unge mødre med bleket hår. ellers er alle navn med -odd ikke en vinner. flott at gamle navn kommer på ny igjen :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bø Skrevet 4. mai 2005 #69 Del Skrevet 4. mai 2005 Tror ikke navnene Hjørdis, Haldis, Margit/ Margot eller Rigmor er nevnt. Det er navn som tilhører besteforeldregenerasjonen i mine øyne. Og Dagmar, Ragna, Dagfinn, Torfinn, Sigvald. Jens og Gunnar er vel heller ikke kjempevanlige navn på unge i dag? På slutten av 60-tallet var det bare gamlinger som hette Thomas... Nå er vel det et av de mest brukte navnene. Men jeg får noia av sånne fancy utenlandske navn, ala Maud Angelica. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #70 Del Skrevet 5. mai 2005 Her var det mange delte meninger. Men tidene kommer til å snu. For 30 år siden var det svært få som kalte barna sine Julie eller Amalie. Jeg vil tippe at det ble sett på som gammelmodige navn for gamle damer med hekletøy og gyngestol. I dag er dette helt vanlige navn på småbarn. Om noen år kan det hende at det blir vanlig å kalle barna sine det 50-60-åringer heter i dag: Berit, Grete, Bjørg, Reidun, Randi, Kari, Wenche etc. Og enda senere blir vel 70-tallsnavnene populære igjen: Anita, Monica, Hege, Mette, Jeanette etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #71 Del Skrevet 5. mai 2005 Siste gjest sa igrunnen mye bra og noe morsomt. Hvis man vil ha et unikt navn som skiller seg ut og som ikke alle andre barn har, så må man gå litt på tvers av populære navn og heller lete i en annen generasjons navn... Og gjerne være litt i forkant av alle andre som bare følger strømmen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #72 Del Skrevet 5. mai 2005 Et tips for oss navneinteresserte: På www.ssb.no/navn finner man mye moro. Nederst til høyre er det en link som heter Figurer historisk utvikling. Her kan man se kurver over når de ulike navnene har vært populære. Se f.eks på navnene Sofie, Maren og Hanna eller Oskar og Jakob, så ser dere at trendene svinger veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 5. mai 2005 #73 Del Skrevet 5. mai 2005 Ellinor er gammelmodig... Har ikke bestemt meg for om jeg liker det eller ikke enda... Synes Ellinor var litt søtt jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 5. mai 2005 #74 Del Skrevet 5. mai 2005 Samme tenkte jeg... "min" Michelle gikk i barnehagen for femten år siden, jeg tviler på at hun ville tatt særlig skade av å lese dette idag. Mitt navn også står jo her inne, mine navnevalg blir også kritisert. Smaken er som dere vet........ Påpeker for øvrig at "mammas favoritt" er oppdiktet, av figuren Hildegunn Moltubakk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #75 Del Skrevet 5. mai 2005 Om noen år kan det hende at det blir vanlig å kalle barna sine det 50-60-åringer heter i dag: Berit' date=' Grete, Bjørg, Reidun, Randi, Kari, Wenche etc.[/quote'] Vi har nesten bestemt oss, for ett av disse navnene. Vi vil gjerne kalle opp barnet vårt, og synes det er fint å bruke et navn som færre enn femti barn får hvert år. Navnet mitt var sjeldent da jeg fikk det, men nå heter annenhver jentebaby det samme. Kjempefordel for meg på gamlehjemmet - alle kommer til å tro at jeg er åtti, ikke hundreogfem Har selv sett navnet Trym Aragorn på trykk i en liste over døpte barn. Og venninna mi sverger på at hun har sett en annonse om at "Aragorn har blitt storebror til Arwen". Du verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #76 Del Skrevet 5. mai 2005 Brynjulf, Leidulf, Aslak, Ragnvall blir nok ikke så mye brukt lenger. Ellers syns jeg Jan, Odd og sammensetninger med disse er lite fine. Antonette, Sigrid, Gerd, Rigmor og Grete har jeg ennå tilgode å lese i en dåpsannonse disse dager. Navn som Ann Kristin, Liv Anette syns jeg er ikke så mye om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 5. mai 2005 #77 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg syns det er så utrolig teit å lage tråder og innlegg med teite eller stygge navn! Regner ikke med at dere sier til folk dere treffer at : "å, heter du Odd, ja det var jammen meg et stygt navn" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tora_ Skrevet 5. mai 2005 #78 Del Skrevet 5. mai 2005 Steingrim.... Å, jeg som synes Steingrim er verdens fineste navn! (Ikke ironi eller noe) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 5. mai 2005 #79 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg syns det er så utrolig teit å lage tråder og innlegg med teite eller stygge navn! Regner ikke med at dere sier til folk dere treffer at : "å' date=' heter du Odd, ja det var jammen meg et stygt navn" [/quote'] Enig, hvorfor ikke heller snu på det og be folk skrive de fineste navnene de vet om?! Det er forresten kun 8 stykker som heter akkurat det samme som meg med både fornavn og etternavn. Hvis jeg kommer til noen og forteller at min sønn/datter heter Odd/Gunn, så sier vel dere vel ikke "å herregud,så grusomt stygt navn!!" ?? Hvis jeg hadde sagt til noen at mine barn skal hete ditt og datt og folk reagerte med å si det var stygt, så vil jeg ha et seriøst problem med å finne på navn til mine barn. For jeg vil jo ikke gi barna mine et stygt navn.. Derfor sier ikke jeg hva jeg skal kalle barna mine før den dagen jeg har barn og de er født, fordi da går jeg ut ifra at ingen er så uhøflige at de sier at mine barn har stygge navn. Sånn bortsett fra her, da - her er det jo mange som kommenterer. Men folk jeg kjenner irl håper jeg ikke sier noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 5. mai 2005 #80 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg syns det er så utrolig teit å lage tråder og innlegg med teite eller stygge navn! Regner ikke med at dere sier til folk dere treffer at : "å, heter du Odd, ja det var jammen meg et stygt navn" Helt enig. Jeg synes at mange navn kan være fine, pga personen som bærer det. Og for meg, som heter Yvonne, så betyr navnet mitt mye og jeg liker det svært godt. Kanskje dumt av meg, men jeg likte ikke særlig når folk gjør narr av mitt navn. Og jeg kjenner hyggelige personer som heter Odd osv, og disse personene kunne ikke hett noe annet! Det er dem. Jeg kunne kanskje ikke kalt barna mine det, men alle navn er spesielle fordi de betyr noe for de personene som bærer dem. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå