Gå til innhold

Upopulære navn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Som så mange tråder har også denne tråden utartet seg. Trådstarter spurte ikke etter stygge navn, men etter upopulære navn. I dag er vel Mathias, Martin, Markus og Kristian populære gutte navn mens Emma, Julie, Thea og Ida topper jentenavn, det vil ikke si at alle synes de er fine av den grunn... :wink:

Det er forskjell på upopulære og stygge!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som så mange tråder har også denne tråden utartet seg. Trådstarter spurte ikke etter stygge navn, men etter upopulære navn. I dag er vel Mathias, Martin, Markus og Kristian populære gutte navn mens Emma, Julie, Thea og Ida topper jentenavn, det vil ikke si at alle synes de er fine av den grunn... :wink:  

Det er forskjell på upopulære og stygge!!! :)

Det er klart, fra et objektivt synspunkt. Men ser man det fra et subjektivt synspukt, så vil noen si at upopulære navn er det samme som stygge navn, pga at for dem er "stygge" navn upopulære navn.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, fra et objektivt synspunkt. Men ser man det fra et subjektivt synspukt, så vil noen si at upopulære navn er det samme som stygge navn, pga at for dem er "stygge" navn upopulære navn.

Okaj, men er ikke upopulær noe som gjelder en mengde? :klø:

På den andre siden kan jeg jo si at her hjemme er erter upopulært... :wink:

Javel, men jeg skiller iallefall mellom stygg og upopulær!! ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okaj, men er ikke upopulær noe som gjelder en mengde? :klø:

På den andre siden kan jeg jo si at her hjemme er erter upopulært... :wink:

Javel, men jeg skiller iallefall mellom stygg og upopulær!! ;):)

Jo, man kan måle populæritet i det som er reelt, altså gjennom data og statistikker, etc, som jeg tror du tenker på her. Eller populær som en smaksak. Mange tenker på popularitet som et fenomen hvor mye man liker en ting, som kan være svært relativt. At f. eks ei jente er populær fordi hun er den hun er ovenfor de i klassen, men ikke på f. eks nasjonal basis fordi dette kan være subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter speaking

Hei!

Jeg startet ikke tråden for å få fram navn noen mener er "stygge". Hvis Yvonne + noen fler samt dem som har "disset" enkeltnavn her, hadde giddet lese mitt første innlegg, så går det vel tydelig frem?

Men jeg var mer nysgjerrig på hva folk oppfatter som "upopulære navn" (les: navn som barn IKKE får idag fordi foreldrene oppfatter dem som f.eks. gammeldagse eller alt for uvanlige (på feil måte).

Vi har fått en kjendisbaby som heter Leah Isadora, hvor foreldrene har vært så "trendy" at de har lett fram navn ingen bruker pt. Men gjett hvor mange jenter som snart vil komme til å hete Leah eller Isadora?

Annenhvert barn (virker det som) heter idag Thea. Ja, jeg syntes navnet var flott (for femten år siden kalte jeg katten min for det.) Mange foreldre vil ha "unike" navn til barna sine, men glemmer at motenavn ikke lengre er så unike når alle heter det.

Derfor var jeg litt nysgjerrig på hvilke navn som snart kommer tilbake igjen fordi man må finne nye navn som ikke alle har, og om det finnes navn fra våre besteforeldre/oldeforeldre som blir for "sære" for moderne tider (Eks. en del navn som var nyskapende etter århundreskiftet fordi "moderne tider hadde kommet med den industrielle revolusjon. Har hørt om en jente som fikk navnet Automobilia :ler: )

Jeg synes det er synd om noen tar seg nær for om en her inne uttaler at "det" navnet liker jeg ikke (OK, det var utenfor hva jeg spurte om, men.)

Vi har alle litt forskjellig navnesmak, men jeg vet jo at jeg liker navnet mitt selv om det er sært (Judith - ikke mange på 30 som heter det?), og behøver ikke bry meg om en KG-leser ikke liker det. Jeg kjenner jo ikke engang deg som eventuellt ikke synes navnet mitt klinger fint, så "Why bother"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melk

Vi har alle litt forskjellig navnesmak, men jeg vet jo at jeg liker navnet mitt selv om det er sært (Judith - ikke mange på 30 som heter det?), og behøver ikke bry meg om en KG-leser ikke liker det. Jeg kjenner jo ikke engang deg som eventuellt ikke synes navnet mitt klinger fint, så "Why bother"?

Skjønner godt hva du mener. Selv har jeg mitt favorittnavn blant de som her er nevnt, og driter i om andre ikke liker det. JEG synes jo det er like fint alliekvel.

Og jeg står fremdeles på at det er en stund til at Hagbart (tippoldefars navn) blir motenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg startet ikke tråden for å få fram navn noen mener er "stygge". Hvis Yvonne + noen fler samt dem som har "disset" enkeltnavn her, hadde giddet lese mitt første innlegg, så går det vel tydelig frem??

Og hvis du hadde giddet å lese mine innlegg, så er det ikke jeg som har misforstådt, da jeg ikke "henger ut" noen navn, men kritiserer heller dem som gjør det. Jeg vil ha meg frabedt å bli dyttet på meninger jeg faktisk ikke har eller gir uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og hvis du hadde giddet å lese mine innlegg, så er det ikke jeg som har misforstådt, da jeg ikke "henger ut" noen navn, men kritiserer heller dem som gjør det. Jeg vil ha meg frabedt å bli dyttet på meninger jeg faktisk ikke har eller gir uttrykk for.

Da får jeg ta det saaakte, Yvonne:

Yvonne + noen fler... ( = de som reagerer på "dissing" av navn noen "synes" er stygge. Det fikk jeg med meg ja. Dere disser ikke navn.)

...samt dem som har "disset" enkeltnavn her (= dem Yvonne + fler reagerer på)

Jeg kunne selvsagt skrevet "Hvis ALLE hadde lest...

men da inkluderer jeg dem som faktisk leste introen på "rett" måte, og de trenger jo ikke lese det innlegget om igjen...

Men altså, Yvonne; jeg tillegger deg ikke meninger du ikke har. Slapp nå litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hvis du lurer på hvilke navn som er upopulære, kan du jo bare titte på ssb sine sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg ta det saaakte, Yvonne:

Yvonne + noen fler... ( = de som reagerer på "dissing" av navn noen "synes" er stygge. Det fikk jeg med meg ja. Dere disser ikke navn.)

...samt dem som har "disset" enkeltnavn her (= dem Yvonne + fler reagerer på)

Jeg kunne selvsagt skrevet "Hvis ALLE hadde lest...

men da inkluderer jeg dem som faktisk leste introen på "rett" måte, og de trenger jo ikke lese det innlegget om igjen...

Men altså, Yvonne; jeg tillegger deg ikke meninger du ikke har. Slapp nå litt av.

Også skal jeg ta det saaaakte;

Det virket som det var meg (når du utpeker meg) og de andre som hadde misforstådt som du siktet til. Siden jeg misforsto, så beklager jeg såååå mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten ertekråke nå

OK, OK, stae jenter (fler enn meg :ler: ) her i dag?

Kan ikke dere som synes denne tråden kom skjeivt ut stikke over i tråden for fine navn, da og skrive pene navn der, så kan jeg komme etter og bli sur for at ingen har nevnt Judith?

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det har jeg allerede gjort, og det er jo her all moroa er.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi! :o Kodak øyeblikk! En gjest er hyggelig! :ler:

Gjest ovenfor: :blomst_opp: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Melk
Hvis du lurer på hvilke navn som er upopulære' date=' kan du jo bare titte på ssb sine sider?[/quote']

Men noen er mer sannsynlige at vi får e igjen enn andre....

*host* Hagbart er lite sannsynelig? Camilla/Trine/Thomas er mer vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med deg, Melk. Hagbart og Hansine er mindre sannsynlig å få tilbake raskt enn Camilla/Thomas.

Men hva i all verden var det dine foreldre tenkte på da de kalte deg Melk? :ler::tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har 14 fornavn i alt. Av disse fant jeg halvparten på lista over de 50 mest populære navn i 1880 - 1889

Når jeg gikk ned til lista de 50 mest populære navn i 1890 - 1899 fant jeg to til.

På lista over de 50 mest populære navn i 1900 - 1909 dukket det opp enda et.

På lista over de 50 mest populære navn i 1930 - 1939 dukket det sannelig opp enda et.

Mens enda et av navnene er et gammelt navn fra før disse listene, men som dukker opp igjen på 80-tallet.

De to siste er av enda eldre årgang/uvanligere så de var ikke blant de 50 mest populære på noen av disse listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mens enda et av navnene er et gammelt navn fra før disse listene, men som dukker opp igjen på 80-tallet.

De to siste er av enda eldre årgang/uvanligere så de var ikke blant de 50 mest populære på noen av disse listene.

Hva var de to da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...