Gå til innhold

Norske leger dårlige?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Resept**

Anonymkode: a63af...cfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ikke finnes noen manual for vanskelige problemstillinger, deler av legevitenskapen er strandet på 50-tallet eller 30-tallet eller før det. Kirurgien er romteknologi omtrent, men kroniske, sammensatte sykdommer og symptomer? Laaangt bak. Og Norge er et lite land, ergo lite kompetanse, selv om vi innbiller oss selv at vi er best i alt.

Anonymkode: ddbfb...0a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helsevesenet er generelt dårlig. Jeg levde i en skikkelig naiv fantasi om at her ble de fleste møtt med respekt og tatt på alvor. Så hadde jeg noen år hvor jeg og min far ble syke begge to, alvorlig med innleggelser på sykehus flere ganger. Fikk i tillegg en fødselskade under fødsel ved siste barn. Etter disse opplevelsene føler jeg meg absolutt ikke trygg på sykehus. Har vært flere grove feil, og såpass ofte at det ikke kan være snakk om en "glipp". Er nok mange som har lignende opplevelser. 

Anonymkode: 830c3...dab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jikes!! Noen må jo ta ansvar for dette systemet. Ingen krav til erfaring? Det går jo utover pasientsikkerheten. 

Anonymkode: d84c8...c4f

Ja du får klage til regjeringen. Les deg opp på fastlegeopprøret. 

Legene er pålagt enorme mengder sekretærarbeid og underlagt enorme mengder byråkrati så man kan få magesår av mindre. De må feks stå i kø på nav som alle andre om de ringer ang en pasient...Alt dette "ikke-lege" arbeidet de blir pålagt går ut over pasienter, både behandling og ventetid. Det er nesten ingen som vil være fastlege lenger. Derfor blir legevakt fylt opp med nyutdannede. 

De er overarbeidede til det sykelige. 

Min  mann er pålagt en liste på 1300 pasienter av kommunen. Hans uke går som følgende.

Han reiser på jobb 7 og er hjemme mellom 17.30 og 19.

En arbeidsdag i uken er han pliktig å være på ett helsehus å ta innlagte pasienter der. Dvs at han får en dag mindre i uka til pasientene sine.

En til to dager i uka så har han legevakt. Har han legevakt i uken vil det da si at han reiser hjemmefra på mandag kl 7, reiser på legekontoret å tar pasienter, kl 15 reiser han på legevakta å jobber frem til 8 neste morgen, deretter må han på legekontoret igjen å ta pasienter. Når siste pasient er dratt så må han ordne med papirarbeidet for de to dagene og han er hjemme rundt 19. 

Han er også pliktig til å spesialisere seg underveis her, å må få ett visst antall studiepoeng i løpet av åra med kurs og undervisning etter jobb.

Ofte har han legevakt i helger også. Sånn 2-3 i måneden. 

Vi har to barn. En på ett og en på 3. Han ser de lite for å si det sånn, men han gjør sitt beste. Pappaperm har han ingen mulighet til å ta. Årsaken til det er mange. Utgiftene til legekontoret stopper ikke selv om han er vekk. Folk skal ha lønn, regninger betales osv, men under pappaperm stopper inntekten hans. Den summen han får av nav er ikke nok til å dekke lønna hans engang, langt mindre de ansatte på legesenteret han jobber på sitt. 

Så ja. Det går opp ett lys.

Anonymkode: eef63...f0c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Trodde også helsevesenet vårt var helt ok til jeg ble syk selv. Har også sett dårlig behandling av andre nære, syke. Jeg har gått fra å være den som jobbet 120%, sparte minst halvparten av lønnen min til en som sliter på utkanten av samfunnet, sliter med å få endene til å møtes. Faktisk har jeg ingenting som kommer inn på konto nå om dagen, kjæresten min hjelper meg økonomisk men situasjonen er ganske jævlig. 

Hadde jeg i det minste blitt møtt med en villighet til å finne ut hva som feiler meg, hvorfor jeg er så syk, men det blir bare tatt blodprøver og jeg blir sendt hjem uten noe mer. 

Anonymkode: b0180...f6c

• Liker 4
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 23.35, Tristikolv2 skrev:

Fordi norske leger tenker kun på status og penger. Derfor alle går til utlandet.

Stemmer dette? Det forklarer dessverre en del...

Hvor i utlandet anbefaler dere de beste?

Anonymkode: dbfd6...d9d

AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Helsevesenet er generelt dårlig. Jeg levde i en skikkelig naiv fantasi om at her ble de fleste møtt med respekt og tatt på alvor. Så hadde jeg noen år hvor jeg og min far ble syke begge to, alvorlig med innleggelser på sykehus flere ganger. Fikk i tillegg en fødselskade under fødsel ved siste barn. Etter disse opplevelsene føler jeg meg absolutt ikke trygg på sykehus. Har vært flere grove feil, og såpass ofte at det ikke kan være snakk om en "glipp". Er nok mange som har lignende opplevelser. 

Anonymkode: 830c3...dab

Huff, så grusomt :( Blir lei meg når jeg leser at folk gjennomgår slikt.

Tror mange lever i en naiv fantasi ja, til det rammer en selv...

Har du funnet noe løsning? Siden du ikke stoler på sykehusene, hva gjør du da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 4.12, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke finnes noen manual for vanskelige problemstillinger, deler av legevitenskapen er strandet på 50-tallet eller 30-tallet eller før det. Kirurgien er romteknologi omtrent, men kroniske, sammensatte sykdommer og symptomer? Laaangt bak. Og Norge er et lite land, ergo lite kompetanse, selv om vi innbiller oss selv at vi er best i alt.

Anonymkode: ddbfb...0a0

Jeg kan ikke forstå dette... at vitenskapen er strandet på 50 tallet..

Det skal jo ikke være sånn..

AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 0.04, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift med en Og fikk samm åpenbaringen som deg. Men det er bare å gi opp å få folk "på andre siden av lyset" til å forstå hvordan det virker. 

Anonymkode: eef63...f0c

Kan du da vennligst forklare meg hvordan det virker?

Anonymkode: 02701...245

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Altså hvorfor er de så dårlige på å finne ut av vanskelige problemstillinger?

Anonymkode: 24b2a...e00

Mye slappe leger uten kompetanse ja, ekstremt rigide. Lite åpne for å høre på andre, hvertfall om de kommer fra andre land.

I noen land har det yrkesstolthet, det finnes lite av det i norge. Man skal bare ha penger og status.

Har selv opplevd hvor dårlig det norske helsevesenet kan være, nær døden opplevelse pga enkel feil.

Nå har jeg heller brukt det private som har hjulpet meg mye mer, selv om det koster.

Anonymkode: 6605e...aa0

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye slappe leger uten kompetanse ja, ekstremt rigide. Lite åpne for å høre på andre, hvertfall om de kommer fra andre land.

I noen land har det yrkesstolthet, det finnes lite av det i norge. Man skal bare ha penger og status.

Har selv opplevd hvor dårlig det norske helsevesenet kan være, nær døden opplevelse pga enkel feil.

Nå har jeg heller brukt det private som har hjulpet meg mye mer, selv om det koster.

Men er ikke det private enda mer drevet av penger? I teorien skulle det vel vært det?

Hmm..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det private enda mer drevet av penger? I teorien skulle det vel vært det?

Hmm..

Alt handler om penger.

Men det finnes mennesker med kompetanse som vet hva de driver med, som er interessert.

AnonymBruker
Skrevet

Det som skrives her om at legene har så mye å gjøre, papirarbeid, vakter etc, har vel ikke så mye med å forstå problemet til pssienten da pasienten sitter på kontoret. ? Og som kommer tilbake gang etter gang for å få hjelp. Det er der jeg er lite imponert. Legen kan f.eks lite om stoffskifte. Mange som går åresvis dårlig og får ødelagt livet sitt. Her er det da kompetansen og erfaringen det går på. Fastlegene har nok meget mye stress og mye å gjøre. Men de har faktisk en til en kontakt med pasientene sine inne på et kontor, under fire øyne i ca 20 min pr gang. 

Anonymkode: 02701...245

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Leger har kunnskap, men de er ikke genier og det er begrenset hvor gode de er til å vurdere og dra sammenhenger. Pasienter kan ikke noe om sykdommen de ikke vet de har, selvsagt, og måten de presenterer sykdommen sin på kan forvirre legen mer og sende han på blindspor når det gjelder hva problemet kan være. Måten pasienten forklarer problemet på kan avgjøre om pasienten blir stemplet som hysterisk og vanskelig, selv om pasientene bare skulle være nervøs eller defansiv fordi det er ubehagelig være der og utlevere seg selv. 

2. Leger møter selvsagt mange nevrotiske personer og de som lyver og vil ha resepter, sykmeldinger med mer. De må trene seg opp til å ikke stole blindt på pasientene, ellers kan det vise seg at de har "matet" en frisk, sleip person med alt den trenger. Tror nok noen slike oppleveler kan gjøre leger litt vel skeptiske. 

3. Leger har sine egne problemer, religioner, partiske meninger og tanker, liker/ misliker ulike typer pasienter, helse stress osv. 

4. Der er diverse systematiske problemer. Noen har kanskje blitt nevnt i tråden. Holdninger leger mellom har nok mye å si også. Hvordan de oppfatter hverandre, holdninger osv. 

Anonymkode: 26ba3...3ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for øvrig ikke bedre andre steder. Det eneste som er bedre er om du betaler i dyre dommer for legetimen din, da vil du i snitt få bedre hjelp. Så lenge du har gryn så er der alltid en løsning og hjelp å få. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 23.54, AnonymBruker skrev:

Synst generelt alle leger er lite interessert i å følge med på medisinske fremskritt jeg, enten de er norsk eller utenlandsk. 

Kjæresten min derimot prøver å få med deg mest mulig. Leser medisnbøker og tidskrifter på reiser og ferier, og også når hsn handler mat 😅 Går med mobilen i hånden og leser i norsk legehåndbok. 

Og hjemme hos oss på tven står det alltid på en eller annen medisin dokumentar eller serie

Anonymkode: cb9ac...280

Akutten...    Lol. 

Så leger er lite interessert i yrket sitt utenom akkurat han som er din kjæreste? - det var jo ikke noe navlebeskuende..   

Anonymkode: 2f450...0da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flinke leger i Norge, men de har for liten tid per pasient. 

• Liker 2
Skrevet
På 21.6.2019 den 3.22, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske de tok seg bedre tid til pasientene og anstrengte seg litt mer for å finne en løsning på noe og brydde seg litt om personene personlig. At de vsr litt psykolog aktig samtidig lege...

Men jeg ser på leger i dag som en respekt til medikamenter og en som henviser meg til de som har peiling på akkurat det jeg lurer på.

Anonymkode: a63af...cfd

Er du høy? Tydeligvis ikke fått med deg hvor ekstremt press fastleger er under  - de har rett og slett ikke tid til å være «psykolog aktig» og dulle med deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min skepsis til den norske legestanden (jeg har ikke erfaring fra andre land) er den manglende faglige nysgjerrigheten.

"Det var ikke hva jeg trodde det skulle være, så dette er ingenting" vs "det var ikke hva jeg trodde det skulle være, så dette må jeg undersøke videre" utgjør en stor forskjell for pasienten.

Anonymkode: 39be6...564

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes flinke leger i Norge, men de har for liten tid per pasient. 

Man skulle tro det. Men det viser seg at pasienter som har dobbeltime og kommer tilbake flere ganger blir avvist og får ikke hjelpen de trenger. Så det er åpenbart at det er andre prblemer involvert. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...