Gå til innhold

Har de fleste barn diagnoser nå om dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jeg stadig vekk leser om barn som har ulike diagnoser, alt fra 'lette' til tyngre diagnoser. Stemmer det at flest barn får diagnoser av noe slag nå om dagen?

Anonymkode: 17469...c24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.  I klassen til mitt barn hadde 1 en diagnose, av da 20. Hcis du da ikke tar med dysleksi, da var det 2.

Anonymkode: 95220...e7d

AnonymBruker
Skrevet

Nei, over hodet ikke! Jeg kjenner en drøss med barn og en har ADHD og en har dysleksi. Vil tippe at kanskje 2 barn i hver klasse har en diagnose

Anonymkode: bac6f...f39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke de fleste nei. Jeg har jobbet som pedagog i barnehage i mange år og det er nok en del flere barn med diagnoser nå enn før. Men det betyr ikke at barn før i tiden ikke hadde diagnoser. Jeg husker jo selv da jeg voksne opp at vi hadde ett par «vanskelige» barn i klassen, disse ble nettopp bare sett på som umulige og ble behandlet dårlig av lærere ol. 

Det er jo også flere «nye» diagnoser nå, som de ikke viste hva var før. Samtidig er det mere fokus på psykiske lidelser/psykisk helse også for barn.

De siste årene har det gått litt opp og ned i bup/ppt på dette med å sette diagnoser på små barn. Noen perioder har det vert slik at «jo tidligere jo bedre» mens nå de siste par årene så er det skjelden at barn blir utredet for f.eks ADHD før skolestart.

Men vi som jobber i barnehage ser jo også at det er mange foreldre som selv-diagnoserer barna sine med spesiellt allergier. Ett barn har plutselig melkeallergi pga dårlig søvn en periode, men ett halvt år etter så er melkeallergien borte. Det samme gjelder gluten, egg og alt mulig egentlig. Ett lite utslett i huden som engangstilfelle, jo det må da være pga det pga omeletten til frokost og vipps; barnet tåler ikke egg. Dette er litt en trend i tiden tror jeg. Har flere ganger spurt foreldrene om de har blitt utredet av lege, det har de som regel ikke og etter en liten stund er allergien plutselig byttet ut med en annen mat-allergi. Tror dette bunner litt i at det liksom alltid skal være en forklaring bak alt nå for tiden; har barnet sovet dårlig en periode, hvert litt urolig, fått ett utslett ja, så må det være noen hen har spist. Faktisk veldig skjelden disse som har allergier (som ikke er blitt utredet av lege) faktisk har hatt mage/fordøyelse problemer. Dette er veldig synd for de som faktisk har allergier siden det kanskje kan føre til at noen ikke tar de seriøst.

Anonymkode: 7dc8f...1cd

• Liker 4
Gjest frankie1985
Skrevet

Er bare tull å sette diagnoser uansett, livet handler om å gjøre det beste ut av ting

AnonymBruker
Skrevet

Meg som skrev over her. Beklager litt skrivefeil, går vist litt fort i svingene i kveld.

Anonymkode: 7dc8f...1cd

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
4 minutter siden, frankie1985 skrev:

Er bare tull å sette diagnoser uansett, livet handler om å gjøre det beste ut av ting

Om det bare var så lett, så hadde ingen i verden vært syke ...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Det er mer åpenhet, bedre utredning og ofte et krav om diagnose for å få hjelp. 

Anonymkode: c7cf0...d48

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn, var eneste diagnosen psykisk utviklingshemmet. Resten var dumme eller uoppdragne. At noen ikke kunne lese var det ingen som oppdaget eller brydde seg med før de var gått på skolen i mange år! Nå vet man mer, man kan gjenkjenne vansker og hjelpe de opp, så de også kan utvikle seg og mestre.

Anonymkode: 5f205...d4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er en påstand jeg ikke kjenner igjen overhodet. Har barn i fire forskjellige klasser, i de fleste årstrinn er det et par i hver klasse som har "noe ekstra", men den store majoriteten har ingen diagnoser nei.

Anonymkode: 241fc...3a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper jo ikke noen her inne at folk påpeker at de har barn i flere forskjellige klasser og der er det ikke barn med mange diagnoser for det vet de ingenting om, eneste de kan vite noe om er deres eget barn for der har de faktisk innsyn.

Anonymkode: 90ece...06a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper jo ikke noen her inne at folk påpeker at de har barn i flere forskjellige klasser og der er det ikke barn med mange diagnoser for det vet de ingenting om, eneste de kan vite noe om er deres eget barn for der har de faktisk innsyn.

Anonymkode: 90ece...06a

OK. De fleste av mine barn har ingen diagnoser. Ingen av de to faktisk. Ikke søskenbarna deres heller. 

Anonymkode: e1d76...828

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mye rart med barn for tiden. Allergier som små barn og angst og depresjon som ungdom-ungvoksen.

Jeg hadde ingen i min klasse med noen diagnoser som allergi eller angst-depresjon. Nå i dag virker det som foreldre leter med forstørrelsesglass for å finne en diagnose så barnet er ett samtaleemne og ett stakkars vesen. 

Jeg orker rett og slett ikke forholde meg til sånne foreldre og nevner de en diagnose så sier jeg bare Åja, det var jo leit da og ferdig med det.

La barn få være normale barn, da tåler de mer av utfordringene ved å være voksen senere.

Anonymkode: 4195e...983

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

OK. De fleste av mine barn har ingen diagnoser. Ingen av de to faktisk. Ikke søskenbarna deres heller. 

Med mindre du har overtatt omsorgen for søskenbarnene så kan du ikke vite det heller sikkert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mye rart med barn for tiden. Allergier som små barn og angst og depresjon som ungdom-ungvoksen.

Jeg hadde ingen i min klasse med noen diagnoser som allergi eller angst-depresjon. Nå i dag virker det som foreldre leter med forstørrelsesglass for å finne en diagnose så barnet er ett samtaleemne og ett stakkars vesen. 

Jeg orker rett og slett ikke forholde meg til sånne foreldre og nevner de en diagnose så sier jeg bare Åja, det var jo leit da og ferdig med det.

La barn få være normale barn, da tåler de mer av utfordringene ved å være voksen senere.

Heldigvis er det sånn idag at man vet mye mer om forskjellige diagnoser og kan oppdage de i tidlig alder. Det var sånn før også, men da ble barna sett på på samme måte som du nevner.

ADHD f.eks. er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse hvor det er for lite av to stoffer i hjernen, dopamin og noradrenalin. De trengs for at hjernen skal fungere normalt. Når barnet får medisiner, f.eks. Ritalin, blir det tilført disse stoffene og kan fungere normalt. Litt det samme som at de med diabetes får insulin for å fungere.

Anonymkode: aa495...98d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare kognitive diagnoser du er opptatt av? Skjeling er en diagnose, nærsynthet er en diagnose, astma er en diagnose... kjenner flere barn som har en av disse uten at det påvirker dem nevneverdig i skolesammenheng. 

Anonymkode: ac54b...836

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn, eller kjenner du noen nært som faktisk er syk? Hvis barnet ditt var allergisk, trøtt, slapp og sliten, med hodepine og/eller magesmerter, ville du nektet legeutredning for å la barnet være barn, «og ta utfordringene senere», så hele barndommen og skolegang ble dårligere enn nødvendig og barnet plagdes, mens å kutte ut ull eller melk eller nøtter eller bruke briller ville hjulpet? Tror ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flere i min klasse som liten som hadde diagnoser. Adhd, tourettes etc. Det var ren tilfeldighet at de havnet i samme klasse. Angående allergier og astma er det mer av dette nå enn før.

Anonymkode: c7cf0...d48

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
8 timer siden, frankie1985 skrev:

Dette var så kunnskapsløst utsagn at jeg knapt vet om jeg burde svare.

Men noen diagnoser er ekstremt viktig å sette tidlig da det løser ut masse ekstra ressurser som skal hjelpe barnet til å utvikle seg best mulig så de kan få en bedre livskvalitet og bedre forutsetninger for fremtiden.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ingenting om. Noen diagnoser er faktisk ikke synlig. Det var naivt av deg å skrive.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Dette var så kunnskapsløst utsagn at jeg knapt vet om jeg burde svare.

Men noen diagnoser er ekstremt viktig å sette tidlig da det løser ut masse ekstra ressurser som skal hjelpe barnet til å utvikle seg best mulig så de kan få en bedre livskvalitet og bedre forutsetninger for fremtiden.

Det vet du ingenting om. Noen diagnoser er faktisk ikke synlig. Det var naivt av deg å skrive.

Jeg så aldri noen med astmamedisin og det var aldri snakk om at noen hadde diagnose iallefall. Angst og depresjon virker jo nærmest som en mote for tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...