Gå til innhold

Råd - bekjempelse av maur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med noen tips. 

Vi bor rett ved et stort friområde. Vi oppdaget at vi hadde mye maur i hagen. I fjor døde alle plantene jeg hadde i en stor krukke og da jeg tømte den var det massevis av maur i den. Jeg gjorde ikke noe med det. I år skulle jeg fylle på jord i et bed og der var det også mye maur. Denne gangen brukte jeg maurmiddel i hele bedet. De så ut til å ha dannet en sti fra friområdet, forbi huset og til bedet. Jeg sprayet over alt. 

Men så til problemet. Nå har jeg fått maur inne i huset. Først på et soverom. Der strødde jeg maurpulver og tettet den lille sprekken se hadde brukt. To dager senere fant jeg maur i stua, som er på motsatt side av huset. Der vet jeg ikke hvordan de kommer inn. Jeg strødde pulver der også. Jeg har nå sprayet rundt hele grunnmuren, men fant likevel maur på soverommet igjen. 

Hva gjør jeg nå? 

Hvorfor trekkes de mot huset? 

Anonymkode: bb859...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan hende de har tatt huset ditt som tue, det kan skje hvis deres vanlige områder blir tuklet med.. Tror jeg hadde kontaktet skadedyrfirma hvis jeg var deg.

Anonymkode: fab20...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Lider med deg. Vi har maur på baderommet i andre etasje.... Må nok rive opp dørkarmen der de kryper inn. Legger jeg gift nede på golvet, så kommer de ut oppe. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du kanskje har flere maurtuer som har funnet ut at det er mat hos deg. 

For noen år siden fikk jeg maur i huset. Begynte med en liten flekk med syltetøy som de fant veien til. Plutselig hadde jeg de over alt. Det var helt grusomt !! 

Jeg valgte å inngå en ettårig avtale med et skadedyrfirma.Kostet  kr 5000. Men da kom de når jeg hadde behov for det, og det var mange ganger ! De sprayet ute, og la gift inne. Det er viktig å holde ut at det er maur , og la giften virke. Den skal fraktes tilbake til dronningen, og det krever at det kommer maur og tar den med seg.

Det jeg også gjorde, var å grave vekk en ganske stor maurtue i nærheten av huset og frakte den bort i en trillebår. Så kom firmaet og sprayet der tuen hadde vært.

Glemmer aldri en augustdag. Jeg åpnet ytterdøren og hele luften "bølget". Det var hundrevis av maur som svermet !! 

Anonymkode: eb85f...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dårlig råd for situasjonen kanskje, det høres ut som om du trenger mer hjelp - likevel, maur HATER kabel! Så tørr kanel i inngangshull, kanelvann på sprayflaske osv. er gull for mindre problemer. 

Anonymkode: 68e6b...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering

Jeg dro på Felleskjøpet og forhørte meg der. Kjøpte produkter; en gel, en til vanning, begge deler slik som fester seg på mauren og tas med til tua. 

Satt vakt og studerte dem. De krøp altså nå inn mellom bord i kledningen, så å tette var ikke et alternativ.

Fant stien de brukte og la gel der, de likte den godt og søkte mot den.   Fulgte stien ned en stolpe og der vannet jeg med vanningsmiddelet. 

Det ble færre maur (bare en og annen) på stien og ingen inne, der har jeg lagt pulver. 

Men siden jeg er av den urolige typen kontaktet jeg Anticimex. De kom på befaring, og så på en maur jeg hadde fanget at det var svart skogsmaur. De sprayet langs huset og fant også ei lita tue som de spayet. 

Svart skogsmaur er lett å bekjempe sa de, og de trodde jeg hadde fått bukt med det selv. 

Så jeg håper problemet er løst. 

 

Anonymkode: bb859...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svart skogsmaur er den enkleste mauren å bli kvitt, så bare fortsett å legg litt gel her og der, og strø kanel rundt hele huset.
Det er ikke det at de hater det, som en skrev lenger oppe, men kanel er faktisk giftig. For mauren, som er så liten, så skal det ikke så mye til. De digger smaken, og tar med til tua, og så kreperer de.
Kanel er like giftig for oss, men siden vi er så store, så trengs det et par deciliter på styrten, og det er i overkant mye å prøve å innta på en gang 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Vi fikk ta opp halve golvet i badstua inntil dusjen. Jepp, gammel fuktskade! Nå skal det tørke opp og vi håper ikke skadene er enda lengere inn i golvet. Da blir det dyrt. 

Sjarmen med gamle hus du... (og gjerrige hobby snekkere som eide huset før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...