Gå til innhold

Hva burde jeg stemme?


Magrat

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg stemme når jeg er livredd for økt innvandring, men for miljø og et likestilt samfunn? Jeg vil ikke bo i et kommunistisk land, for man trenger noe å hige etter, ikke sant? Jeg føler meg så splittet mellom komfort og godhet. Er vi kommet dit hen at vi må gi opp vårt behagelige liv og bare prøve å få flest mulig mennesker til å overleve? Hva med all kulturkræsj? Jeg er fullstendig ateist og tilhenger av vitenskap og nytenkning. Føles så feil å stemme FRP bare fordi jeg er livredd for at Norge skal bli fullstendig ødelagt av en annen kultur, moral og religion. Har jeg noe annet valg? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ap? Ikkje akkurat eit miljøparti, men dei har signalisert ein meir restriktiv innvandringspolitikk. 

Sp kan vel også passe nokolunde for deg. Ei meir pragmatisk tilnærming til miljøpolitikk, men bærekraft er viktig for eit «bondeparti». 

Uansett så er det lokalval og sakene som er viktige for deg er meir relevante ved stortingsval. Miljø kan vere ei viktig lokal sak da. Greitt å sjå kva dei ulike partia seie lokalt. Alle kjem nok til å ha nokre laurdagar med stand opp mot valet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et respektfullt og fint svar 😊 Ja, jeg har lurt litt på Ap.. Da er det et fint sted å starte å lese. Jeg har tenkt at det er fint å velge et parti og holde seg til det, være det stortingsvalg eller kommunevalg, men det er kanskje litt for enkelt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ludo12 skrev:

Hva skal jeg stemme når jeg er livredd for økt innvandring, men for miljø og et likestilt samfunn? Jeg vil ikke bo i et kommunistisk land, for man trenger noe å hige etter, ikke sant? Jeg føler meg så splittet mellom komfort og godhet. Er vi kommet dit hen at vi må gi opp vårt behagelige liv og bare prøve å få flest mulig mennesker til å overleve? Hva med all kulturkræsj? Jeg er fullstendig ateist og tilhenger av vitenskap og nytenkning. Føles så feil å stemme FRP bare fordi jeg er livredd for at Norge skal bli fullstendig ødelagt av en annen kultur, moral og religion. Har jeg noe annet valg? 

Jeg tror Senterpartiet står nærmest din ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe parti i Norge som fortjener stemmen din. For å være ærlig er jeg skuffet over samtlige partier på Stortinget. De bryr seg mer om jobben sin enn rettferdig politikk. Patetisk... 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg tror Senterpartiet står nærmest din ønsker.

Tusen takk for svar 😊Da skal jeg ta en titt på de også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Schmidt skrev:

Tror ikke det er noe parti i Norge som fortjener stemmen din. For å være ærlig er jeg skuffet over samtlige partier på Stortinget. De bryr seg mer om jobben sin enn rettferdig politikk. Patetisk... 

Ja, du kan så si🙄 Jeg har nesten mistet trua 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta en av valgomatene (f.eks den til NRK) 😊

Flere jeg kjenner som stemmer f.eks AP til stortingsvalg, men MdG i lokalvalg osv

Det viktigste å huske er at man ikke finner et parti man er enig med absolutt alt i.

Selv stiller jeg til valg for Arbeiderpartiet, men er uenige i flere av sakene.😅 Allikevel er det det partiet som jeg er meste enig i og deler de samme verdiene som meg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har samme dilemmaet som mange andre. Liker sosialdemokratiets økonomiske modell men ønsker kontroll på innvandring? Pr.idag får du ikke begge deler.

I Danmark har sosialdemokratene "adoptert" høyresiden innvandringspolitikk og radert ut ytre høyre. Så der ville det vært enkelt for deg.

Ap må gjerne fortelle at de er restriktive men de stemmer mot de fleste innstramminger. Så i praksis er relativt slepphendte. Samtidig må de styre på nåde fra SV og Rødt? som vil myke opp.

I praksis vil en stemme til AP føre til høyere innvandring. 

https://www.nrk.no/norge/store-avviser-dansk-losning_-_-skal-fortsatt-kunne-soke-asyl-i-norge-1.13900717

Endret av Commander
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ludo12 skrev:

Tusen takk for et respektfullt og fint svar 😊 Ja, jeg har lurt litt på Ap.. Da er det et fint sted å starte å lese. Jeg har tenkt at det er fint å velge et parti og holde seg til det, være det stortingsvalg eller kommunevalg, men det er kanskje litt for enkelt? 

Jeg stemte Ap før de bombet Libya. Jeg stemte på dem fordi de ikke er like hissige på å selge ut offentlig virksomhet og eiendom som Høyre er.  De har brutt min tilitt med tusenvis av døde , ett knust land  og flyktningestrøm som resultat. Jeg kan ikke tilgi det. Ap-toppene ser ut som de har solgt seg til noen andre enn sine velgere, og der er de nok fullt på linje med Høyre og flere andre partier.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg stemte Ap før de bombet Libya. Jeg stemte på dem fordi de ikke er like hissige på å selge ut offentlig virksomhet og eiendom som Høyre er.  De har brutt min tilitt med tusenvis av døde , ett knust land  og flyktningestrøm som resultat. Jeg kan ikke tilgi det. Ap-toppene ser ut som de har solgt seg til noen andre enn sine velgere, og der er de nok fullt på linje med Høyre og flere andre partier.

Forstår ikke det. Ingen har privatisert og solgt mer enn AP.(og de rødgrønne) Telenor, NSB, Statoil. Eller solgt mer av statens eierskap i privatiserte bedrifter. F.eks DnB.

Stoltenberg var den virkelige store statseide bedrifter knuseren. Det er omtrent ikke noe igjen å privatisere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Commander skrev:

Forstår ikke det. Ingen har privatisert og solgt mer enn AP.(og de rødgrønne) Telenor, NSB, Statoil. Eller solgt mer av statens eierskap i privatiserte bedrifter. F.eks DnB.

Stoltenberg var den virkelige store statseide bedrifter knuseren. Det er omtrent ikke noe igjen å privatisere.

Erna solgte seg kraftig ned i Entra nå nettopp. Det er ett ideologisk skille mellom de blå og de lissomrøde. De blå mener prinsipielt at samfunnet skal eie mindre og de private mer. Hvorfor Ap selger ut vet ikke jeg, men de ser allikevel ikke like salgskåte ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville anbefalt deg å ta en av de mange valgomat testene som finnes på nettet.  Søk opp din kommune og da finner du ut hvilke parti som passer best for deg.  Det er slett ikke sikkert at du bør stemme på samme parti ved et kommunevalg som du ville gjort til et stortingsvalg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ludo12 skrev:

Hva skal jeg stemme når jeg er livredd for økt innvandring, men for miljø og et likestilt samfunn? Jeg vil ikke bo i et kommunistisk land, for man trenger noe å hige etter, ikke sant? Jeg føler meg så splittet mellom komfort og godhet. Er vi kommet dit hen at vi må gi opp vårt behagelige liv og bare prøve å få flest mulig mennesker til å overleve? Hva med all kulturkræsj? Jeg er fullstendig ateist og tilhenger av vitenskap og nytenkning. Føles så feil å stemme FRP bare fordi jeg er livredd for at Norge skal bli fullstendig ødelagt av en annen kultur, moral og religion. Har jeg noe annet valg? 

Kanskje NRKs valgomat kan gi deg en pekepinn på hvem du er mest enig med? Du vil neppe være enig med 100% av hva et parti mener, men et sted mellom 50-80% burde være mulig. Jeg fikk 70% Høyre, noe som ikke overrasker meg.  🤓

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, NordicViking skrev:

Kanskje NRKs valgomat kan gi deg en pekepinn på hvem du er mest enig med? Du vil neppe være enig med 100% av hva et parti mener, men et sted mellom 50-80% burde være mulig. Jeg fikk 70% Høyre, noe som ikke overrasker meg.  🤓

 

62% R og 62% SV😆 Nei, nei , nei... 😂😅 Jeg vil IKKE at Norge skal bli mer kommunistisk! Jeg har besøkt kommunistiske bydeler i Polen, og det var dit drømmer dro for å dø! 👀

MDG på 55%, men synes de er litt scary og urealistiske. Men kanskje de egentlig er så realistiske som vi MÅ begynne å bli nå... Er de komfortable årene over, sukk *drømmer seg tilbake til det glade 80-tallet😎

Senterpartiet på 51%. På TV2s test fikk jeg Høyre, Venstre og Rødt. Men jeg har lyst til å stemme FRP for å sikre at det ikke blir helt Texas her. Føler et ansvar for å holde igjen litt, om det gir mening. Siden så mange jeg kjenner til stemmer veldig rødt. Tenker at om jeg gir min stemme til FRP, så stemmer så mange andre noe annet. Og da blir det ikke helt party her uansett. Tidligere har jeg og min mann gitt èn stemme til FRP og èn til MDG😂 

Endret av Ludo12
MDG ikke MPG ..lol..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har lite og si hva du stemmer. de færreste merker særlig forskjell på hvem som styrer

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Commander skrev:

Du har samme dilemmaet som mange andre. Liker sosialdemokratiets økonomiske modell men ønsker kontroll på innvandring? Pr.idag får du ikke begge deler.

I Danmark har sosialdemokratene "adoptert" høyresiden innvandringspolitikk og radert ut ytre høyre. Så der ville det vært enkelt for deg.

Ap må gjerne fortelle at de er restriktive men de stemmer mot de fleste innstramminger. Så i praksis er relativt slepphendte. Samtidig må de styre på nåde fra SV og Rødt? som vil myke opp.

I praksis vil en stemme til AP føre til høyere innvandring. 

https://www.nrk.no/norge/store-avviser-dansk-losning_-_-skal-fortsatt-kunne-soke-asyl-i-norge-1.13900717

Det tar jeg med meg. Takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367

Jeg vil slå et slag for ikke å stemme i det hele tatt, stemme blankt eller i det minste stemme på et parti som i forrige periode ikke var representert i Stortinget. Ved å i det hele tatt stemme låner du noe av din kredibilitet til yrkespolitikere, broilere, som hverken har ditt eller nasjonens beste som sitt primære mål. Yrkespolitikere har som sitt primære mål å skaffe seg toppjobber innen internasjonalt byråkrati. Det å være folkevalgt i Norge er således kun et springbrett til større og bedre ting, og de er mer enn villige til å selge ut dine og mine interesser for å oppnå nettopp dette. Fra ytre høyre til ytre venstre finnes det ikke en sjel inne i maktens korridorer som fortjener at du, et anstendig menneske, går god for dem ved å gi dem din stemme.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, xfs367 skrev:

Jeg vil slå et slag for ikke å stemme i det hele tatt, stemme blankt eller i det minste stemme på et parti som i forrige periode ikke var representert i Stortinget. Ved å i det hele tatt stemme låner du noe av din kredibilitet til yrkespolitikere som hverken har ditt eller nasjonens beste som sitt primære mål. Yrkespolitikere har som sitt primære mål å skaffe seg toppjobber innen internasjonalt byråkrati. Det å være folkevalgt i Norge er således kun et springbrett til større og bedre ting, og de er mer enn villige til å selge ut dine og mine interesser for å oppnå nettopp dette. Fra ytre høyre til ytre venstre finnes det ikke en sjel inne i maktens korridorer som fortjener at du, et anstendig menneske, går god for dem ved å gi dem din stemme.

Ikke Miljøpartiet de grønne heller? Er ikke de ganske idealistiske? Men skjønner hva du mener.. Lurer på hva Bill Maher hadde stemt om han bodde i Norge🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...