Gå til innhold

Bompenger, og argumentene for, er en bløff


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ligger det døende svensker i veikanten, pga dieselbiler og påfølgende pustevansker?  Har Norge så mange store byer at vi har større problemer enn Sverige? Er bilkjøring i Norge kritisk for global forurensning? Har vi lavere bilskatter i Norge enn i Sverige slik at bilskatt ikke dekker utgifter til veibygging?

Nei, nei, og atter nei. Hvor logisk er det da å argumentere for bomringer? Det er ikke logisk, det er absurd. Punktum.

Eneste argument er at vi i Norge har dårligere bilpark enn svenskene fordi biler er mye dyrere i Norge enn i Sverige, pga skyhøye bilskatter.

Og det gjør argumentene for bomringer enda mindre logisk.

At vi ønsker å redusere biltrafikk, at vi ønsker å fremme sykkel og buss, er helt greit. MEN LA DA ALLE BETALE, TRANSPORT GJELDER ALLE.

 

"Svenskene har niks oljefond, men deres veier er praktisk talt uten bompenger.

Det er kun landets to største byer, Stockholm og Göteborg, som har trengselsavgift. Og så må du betale for å kjøre over to broer, en i Sundsvall ogen i Motala. Men du blir ikke akkurat flådd når du kjører over i en personbil, prisen er henholdsvis ni og fem svenske kroner. Og fergene er gratis."

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qLQB7O/slik-gjoer-de-det-i-sverige-bompenger-i-to-byer

Anonymkode: 9e786...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt er dyrere i norge fordi vi har høyere lønninger. Selv etter å ha betalt bompengene sitter en nordmann igjen med mer penger enn en svenske.

Jeg vil heller betale bompenger of kjøre på en ny vei enn å sitte i kø på en vei som ble laget i 1953

Anonymkode: 703d8...fa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt er dyrere i norge fordi vi har høyere lønninger. Selv etter å ha betalt bompengene sitter en nordmann igjen med mer penger enn en svenske.

Jeg vil heller betale bompenger of kjøre på en ny vei enn å sitte i kø på en vei som ble laget i 1953

Anonymkode: 703d8...fa4

Ja, alt er dyrere i Norge, men det er ikke bare bompengene som skal betales med den norske lønna som er høyere.

Kjøper du hus og bil i Norge har du allerede brukt opp lønnsfordelen i forhold til svenskene. Da sitter du igjen med absolutt alt annet du behøver som er atskillig dyrere enn i Sverige.

Og tror du svenskene har dårlige veier enn nordmenn? Not.

Og, hadde enda bompengene gått til vei....

Det du lirer av deg er bare tull. Synd at du ikke skjønner det selv.

Anonymkode: 9e786...fe8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fn.no/Statistikk/BNI-per-innbygger

FN sine tall viser at den gjennomsnittlige nordmann har nesten 20% høyere kjøpekraft enn en gjennomsnittlige svenske. 

"Når BNI måles ved hjelp av PPP, tas det hensyn til prisnivået og kjøpekraften i hvert enkelt land ved utregningen"

 

Anonymkode: 703d8...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.fn.no/Statistikk/BNI-per-innbygger

FN sine tall viser at den gjennomsnittlige nordmann har nesten 20% høyere kjøpekraft enn en gjennomsnittlige svenske. 

"Når BNI måles ved hjelp av PPP, tas det hensyn til prisnivået og kjøpekraften i hvert enkelt land ved utregningen"

 

Anonymkode: 703d8...fa4

Og dette tror du på? At Kuwait, som ligger på andreplass, deler sine oljeinntekter med folket? I think not. Så du mener ut fra dette at nordmenn skal betale bompenger, og fergetakster på nivå med en flytur til London? 

Anonymkode: 9e786...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alt er dyrere i Norge, men det er ikke bare bompengene som skal betales med den norske lønna som er høyere.

Kjøper du hus og bil i Norge har du allerede brukt opp lønnsfordelen i forhold til svenskene. Da sitter du igjen med absolutt alt annet du behøver som er atskillig dyrere enn i Sverige.

Og tror du svenskene har dårlige veier enn nordmenn? Not.

Og, hadde enda bompengene gått til vei....

Det du lirer av deg er bare tull. Synd at du ikke skjønner det selv.

Anonymkode: 9e786...fe8

Nåja, du skal ikke så veldig langt utenfor E18 før de svenske småveiene begynner å få "norsk" standard (og dårligere). 

Anonymkode: fe32c...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk at det skal bygges skitrekk i hyttegrenda. Brukerne vil bli hytteeierne, leietagere på hyttene og kanskje noen dagsturister. Det koster endel penger. Skal man finansiere driften med fast betaling og hytte eller ved billettinntekter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige er annerledes enn Norge. De kjører sin egen politikk. Flytter du dit så tror jeg at du vil oppleve at Svenske politikere har gjort både gode og dårlige valg. Tviler på at din levestandard vil bli noe bedre. Du har det faktisk ganske bra hvis du engasjerer deg sterkt i denne saken. Dette er et I-landsptoblem og det er ikke så urimelig eller uvanlig å ta direktebetalt for en tjeneste i samfunnet. Alternativet er tross alt også slik at mange må betale mye for noe som de bruker lite. Bompenger har vel også en positiv effekt på miljøet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den egentlige agendaen med bompenger er økt overvåkning.

Anonymkode: 851fe...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mannisinbestealder skrev:

Tenk at det skal bygges skitrekk i hyttegrenda. Brukerne vil bli hytteeierne, leietagere på hyttene og kanskje noen dagsturister. Det koster endel penger. Skal man finansiere driften med fast betaling og hytte eller ved billettinntekter?

Tenk videre at skitrekkene går i et nettverk mellom hyttegrender over hele landet. Noen steder må man betale billetter, mens andre steder, gjerne de stedene folk må bevege seg over lengre avstander, de slipper billettutgifter. Hadde det ikke da vært mer rettferdig om alle betalte for hvor mange turer de hadde i skitrekk i løpet av et år f. eks? Sånn kunne man forresten gjort med biler også. Fakturert en avgift basert på antall kilometer man faktisk belaster veinettet med pr. år. Hadde ikke det vært bedre?

Man kan kjøre 5000 km i året i Oslo og omegn og betale 5000 kr i mnd. i bompenger, mens man ute i distriktet fint kan komme unna med kr. 0,- for 50 000 km i året. Sånne skitrekk har aldri jeg vært borti, ihvertfall. Man betaler for hvor mye man står på ski, der man står på ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette tror du på? At Kuwait, som ligger på andreplass, deler sine oljeinntekter med folket? I think not. Så du mener ut fra dette at nordmenn skal betale bompenger, og fergetakster på nivå med en flytur til London? 

Anonymkode: 9e786...fe8

Fergene finansieres i dag som en kombinasjon av et spleiselag (folks skattepenger) og billettinntekter. Du kan gjerne mene at folk flest skal betale mere slik at kystfolket og turistene slipper billigere, men null i billettinntekt betyr ikke at det blir gratis. Det blir kanskje dyrere ettersom bruken vil øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Påkrevd skrev:

Tenk videre at skitrekkene går i et nettverk mellom hyttegrender over hele landet. Noen steder må man betale billetter, mens andre steder, gjerne de stedene folk må bevege seg over lengre avstander, de slipper billettutgifter. Hadde det ikke da vært mer rettferdig om alle betalte for hvor mange turer de hadde i skitrekk i løpet av et år f. eks? Sånn kunne man forresten gjort med biler også. Fakturert en avgift basert på antall kilometer man faktisk belaster veinettet med pr. år. Hadde ikke det vært bedre?

Man kan kjøre 5000 km i året i Oslo og omegn og betale 5000 kr i mnd. i bompenger, mens man ute i distriktet fint kan komme unna med kr. 0,- for 50 000 km i året. Sånne skitrekk har aldri jeg vært borti, ihvertfall. Man betaler for hvor mye man står på ski, der man står på ski. 

Oslo og omegn står i liten grad for verdiskapningen i landet. Og hvis du bruker 5000 pr mnd i bompenger, så burde du skaffe deg GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Piemonte skrev:

Oslo og omegn står i liten grad for verdiskapningen i landet. Og hvis du bruker 5000 pr mnd i bompenger, så burde du skaffe deg GPS.

Hm? Måler man hvert enkelt sted opp mot verdiskapning, og setter opp bomstasjoner etter resultstet, altså?😄

Skrev forøvrig «man kan betale», ikke «jeg betaler». Selv slipper jeg unna bompenger til og fra jobb. Det står om noen få meter. Kollegaen min bor 40-50 meter unna meg, og må betale. Det er 3 bomringer inn i Oslo nå. To av dem har toveis betaling. Det hjelper lite med GPS hvis det står bommer på alle veier dit man skal. Helikopter kunne vært løsningen, men noe sier meg at kanskje det også ville blitt kostbart😅

La oss si at kollegaen min og jeg kun bruker bil til og fra jobb. Da betaler jeg ingenting, men kjører like langt, på de samme veiene som kollegaen, som må betale, begge veier, faktisk. Det mener jeg er blodig urettferdig, og burde heller gått på antall km. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...