Gå til innhold

Veganer - tips og råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å spise stort sett plantebasert i korte perioder, men har alltid "falt tilbake" etter en tid. Årsakene til det er sammensatte, men det har mye å gjøre med at samboer er "altetende" og det samme er all familie/venner på begge sider.

Skal nå gå "all in" igjen (mest sannsynlig med unntak av når jeg kommer i besøk til andre, da).

Hva er de viktigste tingene jeg bør få i meg/være obs på? Forslag til gode vegetabilske kilder/kosttilskudd til de næringsstoffene det gjelder?
I tillegg - vi er i en fase hvor vi ønsker å prøve å få barn. Vet dere om noen gode informasjonskilder til dette med å spise plantebasert og være gravid? (Har jo ikke peiling om/når det evt vil klaffe, men vil at alt skal være "på stell" med næringsstoffinntak og mengder før vi virkelig går i gang! :) 

Jeg har noen ideer/tanker selv, og prøver å lese meg godt opp, men synes det er viktig med input fra andre også. Vil gjøre dette ordentlig :) 

Anonymkode: e7550...e24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste for meg som veganer er at jeg må spise ofte og mye, siden animalske produkter er mere konsentrerte når det gjelder kalorier. Har bommet på dette før når jeg har prøvd å spise vegansk, så jeg har falt tilbake til animalsk. Men nå når jeg skjønte dette med kalorier så funker det som bare det. Jeg fant ut at det er ikke proteiner man kan få for lite av, men rett og slett kalorier altså, fordi de mattypene som inneholder mye proteiner inneholder også typisk mye kalorier i form av fett, det blir man fort mett av og det holder lenger enn karbohydrater.

Anonymkode: 768a7...c94

Skrevet (endret)

Jeg spiser stort sett plantekost, men er ikke fanatisk, så spiser fisk og hvitt kjøtt om jeg får det servert.

Det viktigste å passe på at du får i deg er nok proteiner. Det står anbefalte verdier rundt om på nettet. Let deg fram til antall gram per kg og regn ut.

Gode og enkle proteinkilder for meg er bønner og nøtter. For meg som er vegetarianer så er det noe enklere da jeg også kan spise ost og egg, men kan fint klare meg uten i perioder.

Deretter kommer B12 og D-vitamin, som er like viktig, men enklere å få nok av, om du kjenner til det. B12 finnes kun  i kjøtt og ikke i noen planter. Det produseres B12 i tarmen, men for sent i tarmprosessen så den kan vi ikke ta opp. Du må få deg tilskudd av B12 ellers får du alvorlige mangelsykdom etter en tid. Dette kan du følge opp med blodprøve hos fastlege og anbefales. Mangelsykdommer kommer snikende, så pass på.

Når det gjelder gravididtet så er det mer krevende. Ville ikke anbefalt veganlivsstil uten erfaring og legeoppfølging. Veldig viktig at alle vitaminlagre og minerallagre er stappfulle, for en vellykket graviditet.

Endret av artigmedsex
grammatikk
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste for meg som veganer er at jeg må spise ofte og mye, siden animalske produkter er mere konsentrerte når det gjelder kalorier. Har bommet på dette før når jeg har prøvd å spise vegansk, så jeg har falt tilbake til animalsk. Men nå når jeg skjønte dette med kalorier så funker det som bare det. Jeg fant ut at det er ikke proteiner man kan få for lite av, men rett og slett kalorier altså, fordi de mattypene som inneholder mye proteiner inneholder også typisk mye kalorier i form av fett, det blir man fort mett av og det holder lenger enn karbohydrater.

Anonymkode: 768a7...c94

Enig i det med kaloriene!! Forslag til hvordan klare å spise mer? Må jeg belage meg på å spise et mye større volum, eller kommer du på noen gode kilder til litt mer konsentrert energi? 

10 minutter siden, artigmedsex skrev:

Jeg spiser stort sett plantekost, men er ikke fanatisk, så spiser fisk og hvitt kjøtt om jeg får det servert.

Det viktigste å passe på at du får i deg er nok proteiner. Det står anbefalte verdier rundt om på nettet. Let deg fram til antall gram per kg og regn ut.

Gode og enkle proteinkilder for meg er bønner og nøtter. For meg som er vegetarianer så er det noe enklere da jeg også kan spise ost og egg, men kan fint klare meg uten i perioder.

Deretter kommer B12 og D-vitamin, som er like viktig, men enklere å få nok av, om du kjenner til det. B12 finnes kun  i kjøtt og ikke i noen planter. Det produseres B12 i tarmen, men for sent i tarmprosessen så den kan vi ikke ta opp. Du må få deg tilskudd av B12 ellers får du alvorlige mangelsykdom etter en tid. Dette kan du følge opp med blodprøve hos fastlege og anbefales. Mangelsykdommer kommer snikende, så pass på.

Når det gjelder gravididtet så er det mer krevende. Ville ikke anbefalt veganlivsstil uten erfaring og legeoppfølging. Veldig viktig at alle vitaminlagre og minerallagre er stappfulle, for en vellykket graviditet.

Jeg kommer nok også til å spise "det jeg blir servert" i besøk, ja! :) 
B12-tilskudd skal jeg absolutt ta, og tar vitamin D-tilskudd fra før! En ting jeg har tenkt litt på er dette med jod - vet ikke om jeg skal velge tilskudd eller om jeg skal kjøpe tangmel. Har hørt at jodmengde i disse mel-typene ikke er standarisert, og at det derfor kan være vanskelig å vite hvor mye man får i seg! Samtidig synes jeg det er "kjipt" med så mange tabletter, og tipper biotilgjengeligheten ikke er like god når næringsstoffet ikke kommer i "matform"(?) 

Mtp det du sier til slutt: Lurer på om jeg skal investere i time til ernæringsfysiolog, for har forstått det slik at leger faktisk ikke kan særlig mye om kosthold - spesielt ikke kosthold rettet mot spesielle grupper eller med andre "matpreferanser".

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Mtp det du sier til slutt: Lurer på om jeg skal investere i time til ernæringsfysiolog, for har forstått det slik at leger faktisk ikke kan særlig mye om kosthold - spesielt ikke kosthold rettet mot spesielle grupper eller med andre "matpreferanser".

Det kommer helt ann på fastlegen din. Vedkommende kan uansett sjekke blodprøver.

Ernæringsfysiologer strides om dette med vegansk livsstil, så da bør du sjekke ut en som faktisk har erfaring med det. Folk velger vegansk livsstil av forskjellige grunner. Noen av hensyn til dyra, andre til sin egen kropp, og for noen så er det en fin miks. En ernæringsfysiolog kan være kun opptatt av det helsemessige, og vil da kunne pushe på med animalske produkter, så vær litt obs på det. Finn en som passer deg og ditt verdisyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, artigmedsex skrev:

Ville ikke kalt folk som bare spiser plantekost fanatiske. Og ville ikke kalt meg vegeterianer om jeg spiser fisk og kjøtt, selv om det bare er når du er på besøk. 

Anonymkode: ee98b...669

• Liker 5
Skrevet

FitMomma4Three, mannen hennes og deres barn er veganere. Instagrammen hennes handler om vegansk kosthold i familien, og du finner sikkert en del om veganisme og graviditet på profilen hennes. Hun svarer også på meldinger, så du kan nok sende henne en melding.

Hun og mannen er helsefolk :) 

Skrevet (endret)
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ville ikke kalt folk som bare spiser plantekost fanatiske. Og ville ikke kalt meg vegeterianer om jeg spiser fisk og kjøtt, selv om det bare er når du er på besøk. 

Anonymkode: ee98b...669

For meg er det fanatisk å ikke kunne spise kjøtt når jeg får det servert. Det fordi jeg tåler kjøtt helt fint og dyret er allerede drept. Hvorfor skal mat kastes?

Hvem kaller seg vegetarianer når de spiser fisk og kjøtt?

Endret av artigmedsex
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Tibbie skrev:

FitMomma4Three, mannen hennes og deres barn er veganere. Instagrammen hennes handler om vegansk kosthold i familien, og du finner sikkert en del om veganisme og graviditet på profilen hennes. Hun svarer også på meldinger, så du kan nok sende henne en melding.

Hun og mannen er helsefolk :) 

Takk for tips, skal sjekke ut! :)

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, artigmedsex skrev:

Du er ikke vegetarianer om du spiser kjøtt i perioder, vegetarianere spiser ikke kjøtt. Proteiner er ikke et problem å få i seg som vegetarianer eller veganer.

Anonymkode: 064d3...3d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du er ikke vegetarianer om du spiser kjøtt i perioder, vegetarianere spiser ikke kjøtt. Proteiner er ikke et problem å få i seg som vegetarianer eller veganer.

Anonymkode: 064d3...3d0

Om man vet hva som skal til for å spise fullverdige proteinkilder, så nei, men TS spør. Alt er lett om man kan det.

Hvorfor presiserer du hva en vegetarianer er for noe. Alle vet vel det.

Anonymkode: 7e854...ab8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flott du vil være veganer 😀 anbefaler å bli medlem av Facebook grupper som veganpreik. Der kan man spørre om alt. Veganeren.com og veganmisjonen. Com er bra nettsteder med mye gode oppskrifter. Hepla. No er helsepersonell som svarer på spørsmål og legger ut info om plantebasert kosthold. 

Jeg var veganer og gikk gravid med tvillinger og det gikk fint 😀 sjekket jern og b vit regelmessig og spiste normalt og sunt 

Anbefaler å ta et tilskudd av b 12 og omega 3. VOmega3 har jo fisken fordi den spiser alger, så den veganske typen er laget av algeolje. Det er b12 i næringsgjær(helsekost) men for enkelthet skyld er det lurt med tabletter. Veganermat.com har rimelige tilskudd, både multivitaminer og omega tre. Spis endel nøtter og frø, blandet gjerne i smoothie eller vaffelrøre med stavmikser. Mye bra næring 😀 

Lykke til 😁

Anonymkode: 6b7b5...a30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flott du vil være veganer 😀 anbefaler å bli medlem av Facebook grupper som veganpreik. Der kan man spørre om alt. Veganeren.com og veganmisjonen. Com er bra nettsteder med mye gode oppskrifter. Hepla. No er helsepersonell som svarer på spørsmål og legger ut info om plantebasert kosthold. 

Jeg var veganer og gikk gravid med tvillinger og det gikk fint 😀 sjekket jern og b vit regelmessig og spiste normalt og sunt 

Anbefaler å ta et tilskudd av b 12 og omega 3. VOmega3 har jo fisken fordi den spiser alger, så den veganske typen er laget av algeolje. Det er b12 i næringsgjær(helsekost) men for enkelthet skyld er det lurt med tabletter. Veganermat.com har rimelige tilskudd, både multivitaminer og omega tre. Spis endel nøtter og frø, blandet gjerne i smoothie eller vaffelrøre med stavmikser. Mye bra næring 😀 

Lykke til 😁

Takk for gode tips om næringsstoffer og mat osv!  :) 
Er vel sikkert lurt å nevne til lege når jeg (forhåpentligvis) blir gravid så de evt kan ta blodprøver mer jevnlig for disse næringsstoffmarkørene? 
Har hørt at man kan ta algeolje, ja - det selges vel på helt vanlige apotek - har ikke sett det i dagligvare der jeg bor i alle fall.
Forstår det sånn at det også er tilsatt B12 i en del "melkeprodukter" - men tenker at når B12 er vannløselig så skader det i alle fall ikke å ta tilskudd! :) 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Mynona, mod.

AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2019 den 20.20, artigmedsex skrev:

Det kommer helt ann på fastlegen din. Vedkommende kan uansett sjekke blodprøver.

Ernæringsfysiologer strides om dette med vegansk livsstil, så da bør du sjekke ut en som faktisk har erfaring med det. Folk velger vegansk livsstil av forskjellige grunner. Noen av hensyn til dyra, andre til sin egen kropp, og for noen så er det en fin miks. En ernæringsfysiolog kan være kun opptatt av det helsemessige, og vil da kunne pushe på med animalske produkter, så vær litt obs på det. Finn en som passer deg og ditt verdisyn.

Nettopp. Det er jo det som er jobben deres. Det er ikke deres oppgave å gi godkjenning til et kosthold eller et livssyn. De skal gi faglige råd om ernæring.

Anonymkode: 6282c...f82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Det er jo det som er jobben deres. Det er ikke deres oppgave å gi godkjenning til et kosthold eller et livssyn. De skal gi faglige råd om ernæring.

Er ikke jobben deres, men selvsagt vil de være farget som alle andre mennesker. Du finner de som mener plantebasert er den eneste måten å være sunn på, de som mener en blanding er bra og de som mener carnivoredietten er best. 

De som tar de fagene har ikke overlegen intelligens eller overlegen vurderingsevne, så de er selvsagt farget av sine meninger

Anonymkode: 279f7...c43

AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips om næringsstoffer og mat osv!  :) 
Er vel sikkert lurt å nevne til lege når jeg (forhåpentligvis) blir gravid så de evt kan ta blodprøver mer jevnlig for disse næringsstoffmarkørene? 
Har hørt at man kan ta algeolje, ja - det selges vel på helt vanlige apotek - har ikke sett det i dagligvare der jeg bor i alle fall.
Forstår det sånn at det også er tilsatt B12 i en del "melkeprodukter" - men tenker at når B12 er vannløselig så skader det i alle fall ikke å ta tilskudd! :) 

Det er lurt å si til legen at du spiser vegansk. Da vet den hva som skal sjekkes. Viktigst er jern b, b vit, jod og d vit. Hvis du blir gravid vil kroppen din prioritere fosteret så det får det trenger og heller tømmer dine lagre. Så det er avhengig av hvor mye du har å gå på, når du må begynne med tilskudd. På veganer mat. No har de et tilskudd som heter veg vit, det er dekkende . De har tran som heter opti vit. Det er kapsler med alge olje. Det er de tilskuddene jeg tar hver dag for å være på sikre siden.

D vitamin spray er lurt når det går mot vinter igjen. Vanlig d vit tilskudd (d 3) er ikke vegansk da det blir laget av saueull. Lurt å ta folsyre også fra du starter med å prøve å bli gravid men det vet du sikker 😀

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så at algeoljen heter opti 3 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke jobben deres, men selvsagt vil de være farget som alle andre mennesker. Du finner de som mener plantebasert er den eneste måten å være sunn på, de som mener en blanding er bra og de som mener carnivoredietten er best. 

De som tar de fagene har ikke overlegen intelligens eller overlegen vurderingsevne, så de er selvsagt farget av sine meninger

Anonymkode: 279f7...c43

Klinisk ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel som forutsetter femårig utdanning ved høyskole/universitet. De gir faglige råd basert på etablert vitenskap. De skal ikke mene noe som helst om det ene eller det andre. Det du skriver her er påstander. Carnivoredietten? Jeg tviler sterkt på at det finnes en ernæringsfysiolog som anbefaler den. De skal forhindre helseproblemer - ikke sende deg på veien til tette blodårer. 

I det hele tatt så er det ikke kliniske ernæringsfysiologer du referer til. Du tenker kanskje mer på de som har et 3 måneders nettbasert kurs i "kosthold"? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...