AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #21 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De billigste du kan gjøre, som fortsatt koster litt, er nok å slå opp baderomsplater på veggene. De kan du lime på med tec7 så det går ganske raskt. Har gjort det selv for noen år siden med godt resultat. Anonymkode: 094fd...ea4 Fortsatt ingen poeng da enhver boligkjøper leser takstrapporten og vil vite at membranen er hauggammel og badet må pusses opp... Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Blir det mer sannsynlig at membranen er tett av å male flisene? Svaret er nei. Ergo har denne planlagte oppussinga her ingenting å si. Et kitch 80-tallsbad er akkurat like (lite) tett som et nymalt bad fra samme tiår. Anonymkode: 6a719...242 Dette er jeg helt enig i, mitt svar var til den som mente at noen vil betale mer for et bad med originalt 80-talls interiør av «estetiske og motemessige årsaker». Denne kjøperen finnes ikke, og hvis den gjør det så har vedkommende svært liten innsikt i hvilken kostnader som kan tilkomme dersom man tar i bruk et baderom uten tett membran... Anonymkode: 9fe48...f8c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #22 Skrevet 23. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt ingen poeng da enhver boligkjøper leser takstrapporten og vil vite at membranen er hauggammel og badet må pusses opp... Dette er jeg helt enig i, mitt svar var til den som mente at noen vil betale mer for et bad med originalt 80-talls interiør av «estetiske og motemessige årsaker». Denne kjøperen finnes ikke, og hvis den gjør det så har vedkommende svært liten innsikt i hvilken kostnader som kan tilkomme dersom man tar i bruk et baderom uten tett membran... Anonymkode: 9fe48...f8c Klart den kjøperen kan finnes. Det er mange som kjøper bolig og bruker gamle bad i både tre og sju år mens de sparer til oppussing. Man kan si hva man vil om hvor lurt det er, men fakta er at folk gjør det. Jeg personlig kjenner minst ti personer som har gjort det bare de siste fem åra. Og hvis man skal kjøpe hus/leilighet med skikkelig gammelt bad (hvilket alltid er slitent og stygt) fordi det er det man har råd til og bruke det som det er lenge, kan man like godt gå all out og kjøpe noe med et skikkelig retrobad. Jeg har kjent mange som litt duknakkede og flaue har vist fram et gammelt slitent bad etter innflytting, men jeg har også kjent noen som med stor entusiasme og stolthet har presentert meg for et urørt bad fra 70- eller 80-tallet in all it’s glory med servant, håndvask og badekar i mosegrønt, storblomstret tapet og nøye innkjøpt dusjforheng, dorulldukke og pusetrekk til dolokket for å matche. Å la et retro bad være som det er inntil noen har råd til å pusse opp, handler ikke om at badet aldri bør pusses opp, men at noen mennesker velger å snu noe 100% negativt (gammelt, slitent bad med mulighet for fuktskader + store utgifter til utbedring) til noe som er litt mindre negativt fordi de også får et retro bad de kan glede seg over mens de sparer penger og krysser fingrene for at det de finner når badet endelig rives er økonomisk håndterlig. Disse menneskene finnes og de er godt og vel villige til å velge en bolig med originalt bad foran en bolig med originalt, men bittelitt-superbillig-overflateoppusset-fortsatt-like-dritstygt bad med de samme fuktrisikoene. De er kanskje ikke villige til å betale mer for det (eller kanskje noen er det, når de vet de må leve med badet i årevis), men flere interessenter betyr at andre med mere penger presses til å betale mer. Ts gjør selvfølgelig som hun vil. Men retrobad kan i noen tilfeller være et sellingpoint. Flisemalt bad er aldri det. Aldri. Anonymkode: 6a719...242 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #23 Skrevet 23. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Klart den kjøperen kan finnes. Det er mange som kjøper bolig og bruker gamle bad i både tre og sju år mens de sparer til oppussing. Man kan si hva man vil om hvor lurt det er, men fakta er at folk gjør det. Jeg personlig kjenner minst ti personer som har gjort det bare de siste fem åra. Anonymkode: 6a719...242 At du kjenner folk som har kjøpt bolig med gammelt bad i påvente av å få råd til å pusse det opp tror jeg på, men at disse har betalt mer for boligen fordi den har et gammelt utett bad i original stil, den kjøper jeg ikke Jeg kjenner forøvrig ingen som har bad fra 80-tallet, så kanskje det kommer litt an på hvor i landet man bor ? Vi bor i Bærum og det eldste badet vårt er fra 2012 og vi snakker allerede om å pusse det opp... Anonymkode: 9fe48...f8c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #24 Skrevet 24. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: At du kjenner folk som har kjøpt bolig med gammelt bad i påvente av å få råd til å pusse det opp tror jeg på, men at disse har betalt mer for boligen fordi den har et gammelt utett bad i original stil, den kjøper jeg ikke Jeg kjenner forøvrig ingen som har bad fra 80-tallet, så kanskje det kommer litt an på hvor i landet man bor ? Vi bor i Bærum og det eldste badet vårt er fra 2012 og vi snakker allerede om å pusse det opp... Anonymkode: 9fe48...f8c At du henter dine erfaringer fra et geografisk område som rager skyhøyt over resten av landet når det gjelder inntekt, gjør dine erfaringer relativt lite representative for hvordan folk flest vurderer boligkjøp. Jeg har aldri sagt at noen betaler mer for et gammelt utett bad i original stil enn for et nyere og tett bad. Det jeg sier er at i valget mellom et gammelt utett bad i original og gjennomført retrostil og et gammelt utett bad uten noen gjennomført stil i det hele tatt (i dette tilfellet et som er delvis malt med flisemaling) finnes det en del mennesker som velger det første fordi de vet de må leve med badet lenge og et stygt bad som også er litt retrokult er bedre enn et stygt bad som bare er helt vanlig stygt. Anonymkode: 6a719...242 1
Mhmjadda Skrevet 24. juni 2019 #25 Skrevet 24. juni 2019 Vi har et gammelt bad som må tas etterhvert. Slitt og stygg baderomsinnredning, og dusjsone direkte på flis. Veggene har sånn landskapsstruktur som var så populært en stund, men heldigvis ganske nøytralt. Vi malte taket som det første, og det utgjorde en enorm forskjell! Fra gulnede takplater til lyst hvitt, som lyser opp istedenfor å sluke lys. Anbefales! Vi har også satt inn et nøytralt dusjkabinett, og byttet ut baderomsinnredningen med noe fra IKEA. Fremdeles et bad som må tas, og som kommer til å være et minus ved salg, men det er nå ikke en tikkende fuktbombe, og ser mye bedre ut på bilder. Min anbefaling til HI er å male taket hvis det kan hjelpe, og heller sette inn planter, fine håndklær og prøve å gjøre badet så fint som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå